BibTex RIS Cite

-

Year 2014, , 26 - 34, 01.06.2014
https://doi.org/10.17123/atad.vol25iss114726

Abstract

Nowadays businesses, including hotels, are increasingly using and adopting information and communication technology. Technology interaction with hotel staff has potential of personal use of technology and internet (which is called cyberloafing). The aim of this study is to analyze whether there are statistically significant differences among cyberloafing activities in hotel industry in terms of demographic features. Self-administered 278 questionnaires were distributed to four and five star hotel employees in Nevşehir region. Results of data analyses, based on 211 valid responses, indicated that there were significant differences between cyberloafing behavior and education level, position in the hotel, and department worked. The study showed that as education level increased, minor cyberloafing activities increased; as working position increased serious cyberloafing activities increased compared to lower level employees; and employees at housekeeping department revealed higher minor cyberloafing activities compared with the other departments. 

References

  • Ahmadi, H., Bagheri, F., Ebrahimi, S.A., Rokni, M.A.N., ve Kahrer, M.S. (2011). Deviant Work Behavior: Explaining Relationship between Organizational Justice and Cyber-
  • Loafing as a Deviant Work Behavior, American Journal of Science Research, 24: 103-116.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım E. (2002). Sosyal Bilimlerde AraştırmaYöntemleri. Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Aydın, N. (2005). Gölge Değişkenlerin Kullanımı ve Çeşitli Uygulamalar (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Ekonometri
  • Anabilim Dalı.
  • Balanchard, A. L. ve Henle, C. A. (2008). Correlates of Different Forms of Cyberloafing: The Role of Norms and External Locus of Control, Computers in Human Behavior, 24: 1067-1084.
  • Blau, G., Yang, Y. ve Ward-Cook, K. (2006). Testing a Measure of Cyberloafing, Journal of Allied Health, 35 (1): 9-17.
  • Bridge, J. I. (1971). Aplied Econometrics. Amsterdam: North-Holland Publising Company.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme Kuramı. Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları Ders Kitapları Dizisi 20. Beytepe/Ankara: H.Ü. Fen Fakültesi Basımevi.
  • Garrett, R. K., ve Danziger, J. N. (2008). On Cyberslacking: Workplace Status and Personal Internet Use at Work, CyberPsychology & Behavior, 11: 287–292.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L. ve Black, W.C. (1998). Multivariate Data Analysis. New Jersey: Prentice Hall.
  • Hollinger, R. C., Slora, K. B. ve Terris, W. (1992). Deviance in the Fast-Food Restaurant: Correlates of Employee Theft, Altruism, and Counterproductivity, Deviant Behavior, 13: 155–184.
  • Jackson, L. A., Ervin, K. S., Gardner, P. D. ve Schmitt, N. (2001). Gender and the Internet: Women Communicating and Men Searching, Sex Roles, 44: 363–379.
  • Kaiser, H.F. (1974). An Index of Factorial Simplicity, Psychometrika, 39 (1): 31-36.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Siber Aylaklık Davranışları ile Öz Düzenleme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı.
  • Kaplan, M. ve Öğüt, A. (2012). Algılanan Örgütsel Adalet ile Sanal Kaytarma Arasındaki İlişkinin Analizi: Hastane Çalışanları Örneği, 20. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, İzmir (24-26 Mayıs): 592-596.
  • Köse, S., Oral, L. ve Türesin, H. (2012). İş Yaşamında Sosyal Kolaylaştırma Kavramı ve Sanal Kaytarma ile İlişkisi: Araştırma Görevlileri Üzerinde Bir Araştırma, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4 (1): 287-295.
  • Liberman, B., Seidman, G., McKenna, K. ve Buffardi, L. (2011). Employee Job Attitudes and Organizational Characteristics as Predictors of Cyberloafing, Computers in Human
  • Behavior, 27 (6): 2192-2199
  • Lim, V.K.G ve Teo, T.S.H. (2005). Prevalence, Perceived Seriousness, Justification and Regulation of Cyberloafing in Singapore, Information & Management, 42: 1081-1093.
  • Lim, V.K.G. (2002). The IT Way of Loafing on the Job: Cyberloafing, Neutralizing and Organizational Justice, Journal of Organizational Behavior, 23: 675-694.
  • Martin, L. E., Brock, M. E., Buckley, M. R., ve Ketchen, D. J. (2010). Time Banditry: Examining the Purloining of Time in Organizations, Human Resource Management Review, 20: 26–34.
  • Morahan-Martin, J. (2001). Caught in the Web: Research and Criticism of Internet Abuse with Application to College Students. İçinde C. R. Wolfe (Ed.), Learning and teaching on the World Wide Web (ss. 191–219). San Diego, CA: Academic Press.
  • Önsal, N. (2012). Endüstri İlişkileri Sözlüğü. Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu. Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • Özkalp, E., Aydın, U. ve Tekeli, S. (2012). Sapkın Örgütsel Davranışlar ve Çalışma Yaşamında Yeni Bir Olgu: Sanal Kaytarma (Cyberloafing) ve İş İlişkilerine Etkileri, Çimento İşveren, 26 (2): 18-33.
  • Özkalp, E., Aydın, U. ve Tekeli, S. (2011). Sapkın Örgütsel Davranışlar ve Çalışma Yaşamında Yeni Bir Olgu: Sanal Kaytarma (Cyberloafing) ve İş İlişkilerine Etkileri, 19. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, Çanakkale (26-28 Mayıs): 465-470.
  • Özler, D.E. ve Polat, G. (2012). Cyberloafing Phenomen in Organizations: Determinants and Impacts, International Journal of eBusiness and eGovernment Studies, 4 (2): 1-15.
  • Pew Internet ve American Life Project (2008). http://www.pewinternet. org/index.aspx, Erişim tarihi: 01.07.2013.
  • Phillips, J. G. ve Reddie, L. (2007). Decisional Style and Self-Reported Email Use in The Workplace, Computers in Human Behavior, 23 (5): 2414–2428.
  • Robinson, S. L. ve Bennett, R. J. (1995). A Typology of Deviant Workplace Behaviors: A Multidimensional Scalling Study, Academy of Management Journal, 38 (2): 555-572.
  • Seymour, L. ve Nadasen, K. (2007). Web Access for IT Staff: A Developing World Perspective on Web Abuse, The Electronic Library, 25 (5): 543-557.
  • Ugrin, J.C., Pearson, J.M. ve Odom, M.D. (2008). Profiling Cyber-Slackers in the Workplace: Demographic, Cultural, and Workplace Factors’, Journal of Internet Commerce, 6 (3): 75 -89.
  • Vitak, J., Crouse, J. ve LaRose, R. (2011). Personal Internet Use at Work: Understanding Cyberslacking, Computers in Human Behavior, 27: 1751–1759.
  • Zoghbi, P. (2009). Inequity, Conflict, and Compliance Dilemma as Causes of Cyberloafing, International Journal of Conflict Management, 20 (2): 188-201.
  • Zoghbi, P., Tacoronte, D.V. ve Ding, J.T. (2006). Do Current Anti-Cyberlaofing Disciplinary Practices Have a Replica in Research Findings? A Study of The Effects of Coercive Strategies on Workplace Internet Misuse, Internet Research, 16 (4): 450-46.

Sanal Kaytarma ve Demografik Özellikler Açısından Farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma

Year 2014, , 26 - 34, 01.06.2014
https://doi.org/10.17123/atad.vol25iss114726

Abstract

Bilgisayar ve internet teknolojilerinin otel işletmelerinde yaygın kullanımı sonucu, çalışanların sanal kaytarmafaaliyetlerinde bulunma eğilimleri de artmaktadır. Çalışmanın amacı, otel işletmelerinde çalışanların demografik özellikleri açısından sanal kaytarma faaliyetleri arasındaki farklılıkları ortaya koymaktır. Yazına dayalı geliştirilen anketle Nevşehir yöresindeki dört ve beş yıldızlı otel işletmelerindeki çalışanlara yönelik 278 anket gönderilmiş, 211 geçerli geri dönüş elde edilmiştir. Veri analizleri sonucunda çalışanların eğitim düzeyi, işletmedeki konumları ve çalışılan bölümler ile sanal kaytarma faaliyetleri arasında anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Eğitim düzeyi arttıkça, önemsiz sanal kaytarma faaliyetlerinin de arttığı, üst kademelerde çalışanların alt kademelerde çalışanlara göre daha fazla ciddi sanal kaytarma faaliyetlerinde bulunduğu ve ön bölümlerde çalışanların arka bölümlerde çalışanlara göre daha fazla önemsiz sanal kaytarma faaliyetlerinde bulunduğu belirlenmiştir.

ABSTRACT
Nowadays businesses, including hotels, are increasingly using and adopting information and communication technology. Technology interaction with hotel staff has potential of personal use of technology and internet (which is called cyberloafing). The aim of this study is to analyze whether there are statistically significant differences among cyberloafing activities in hotel industry in terms of demographic features. Self-administered 278 questionnaires were distributed to four and five star hotel employees in Nevşehir region. Results of data analyses, based on 211 valid responses, indicated that there were significant differences between cyberloafing behavior and education level, position in the hotel, and department worked. The study showed that as education level increased, minor
cyberloafing activities increased; as working position increased serious cyberloafing activities increased compared to lower level employees; and employees at housekeeping department revealed higher minor cyberloafing activities compared with the other departments.

References

  • Ahmadi, H., Bagheri, F., Ebrahimi, S.A., Rokni, M.A.N., ve Kahrer, M.S. (2011). Deviant Work Behavior: Explaining Relationship between Organizational Justice and Cyber-
  • Loafing as a Deviant Work Behavior, American Journal of Science Research, 24: 103-116.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım E. (2002). Sosyal Bilimlerde AraştırmaYöntemleri. Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Aydın, N. (2005). Gölge Değişkenlerin Kullanımı ve Çeşitli Uygulamalar (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Ekonometri
  • Anabilim Dalı.
  • Balanchard, A. L. ve Henle, C. A. (2008). Correlates of Different Forms of Cyberloafing: The Role of Norms and External Locus of Control, Computers in Human Behavior, 24: 1067-1084.
  • Blau, G., Yang, Y. ve Ward-Cook, K. (2006). Testing a Measure of Cyberloafing, Journal of Allied Health, 35 (1): 9-17.
  • Bridge, J. I. (1971). Aplied Econometrics. Amsterdam: North-Holland Publising Company.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme Kuramı. Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları Ders Kitapları Dizisi 20. Beytepe/Ankara: H.Ü. Fen Fakültesi Basımevi.
  • Garrett, R. K., ve Danziger, J. N. (2008). On Cyberslacking: Workplace Status and Personal Internet Use at Work, CyberPsychology & Behavior, 11: 287–292.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L. ve Black, W.C. (1998). Multivariate Data Analysis. New Jersey: Prentice Hall.
  • Hollinger, R. C., Slora, K. B. ve Terris, W. (1992). Deviance in the Fast-Food Restaurant: Correlates of Employee Theft, Altruism, and Counterproductivity, Deviant Behavior, 13: 155–184.
  • Jackson, L. A., Ervin, K. S., Gardner, P. D. ve Schmitt, N. (2001). Gender and the Internet: Women Communicating and Men Searching, Sex Roles, 44: 363–379.
  • Kaiser, H.F. (1974). An Index of Factorial Simplicity, Psychometrika, 39 (1): 31-36.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Siber Aylaklık Davranışları ile Öz Düzenleme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı.
  • Kaplan, M. ve Öğüt, A. (2012). Algılanan Örgütsel Adalet ile Sanal Kaytarma Arasındaki İlişkinin Analizi: Hastane Çalışanları Örneği, 20. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, İzmir (24-26 Mayıs): 592-596.
  • Köse, S., Oral, L. ve Türesin, H. (2012). İş Yaşamında Sosyal Kolaylaştırma Kavramı ve Sanal Kaytarma ile İlişkisi: Araştırma Görevlileri Üzerinde Bir Araştırma, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4 (1): 287-295.
  • Liberman, B., Seidman, G., McKenna, K. ve Buffardi, L. (2011). Employee Job Attitudes and Organizational Characteristics as Predictors of Cyberloafing, Computers in Human
  • Behavior, 27 (6): 2192-2199
  • Lim, V.K.G ve Teo, T.S.H. (2005). Prevalence, Perceived Seriousness, Justification and Regulation of Cyberloafing in Singapore, Information & Management, 42: 1081-1093.
  • Lim, V.K.G. (2002). The IT Way of Loafing on the Job: Cyberloafing, Neutralizing and Organizational Justice, Journal of Organizational Behavior, 23: 675-694.
  • Martin, L. E., Brock, M. E., Buckley, M. R., ve Ketchen, D. J. (2010). Time Banditry: Examining the Purloining of Time in Organizations, Human Resource Management Review, 20: 26–34.
  • Morahan-Martin, J. (2001). Caught in the Web: Research and Criticism of Internet Abuse with Application to College Students. İçinde C. R. Wolfe (Ed.), Learning and teaching on the World Wide Web (ss. 191–219). San Diego, CA: Academic Press.
  • Önsal, N. (2012). Endüstri İlişkileri Sözlüğü. Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu. Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • Özkalp, E., Aydın, U. ve Tekeli, S. (2012). Sapkın Örgütsel Davranışlar ve Çalışma Yaşamında Yeni Bir Olgu: Sanal Kaytarma (Cyberloafing) ve İş İlişkilerine Etkileri, Çimento İşveren, 26 (2): 18-33.
  • Özkalp, E., Aydın, U. ve Tekeli, S. (2011). Sapkın Örgütsel Davranışlar ve Çalışma Yaşamında Yeni Bir Olgu: Sanal Kaytarma (Cyberloafing) ve İş İlişkilerine Etkileri, 19. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, Çanakkale (26-28 Mayıs): 465-470.
  • Özler, D.E. ve Polat, G. (2012). Cyberloafing Phenomen in Organizations: Determinants and Impacts, International Journal of eBusiness and eGovernment Studies, 4 (2): 1-15.
  • Pew Internet ve American Life Project (2008). http://www.pewinternet. org/index.aspx, Erişim tarihi: 01.07.2013.
  • Phillips, J. G. ve Reddie, L. (2007). Decisional Style and Self-Reported Email Use in The Workplace, Computers in Human Behavior, 23 (5): 2414–2428.
  • Robinson, S. L. ve Bennett, R. J. (1995). A Typology of Deviant Workplace Behaviors: A Multidimensional Scalling Study, Academy of Management Journal, 38 (2): 555-572.
  • Seymour, L. ve Nadasen, K. (2007). Web Access for IT Staff: A Developing World Perspective on Web Abuse, The Electronic Library, 25 (5): 543-557.
  • Ugrin, J.C., Pearson, J.M. ve Odom, M.D. (2008). Profiling Cyber-Slackers in the Workplace: Demographic, Cultural, and Workplace Factors’, Journal of Internet Commerce, 6 (3): 75 -89.
  • Vitak, J., Crouse, J. ve LaRose, R. (2011). Personal Internet Use at Work: Understanding Cyberslacking, Computers in Human Behavior, 27: 1751–1759.
  • Zoghbi, P. (2009). Inequity, Conflict, and Compliance Dilemma as Causes of Cyberloafing, International Journal of Conflict Management, 20 (2): 188-201.
  • Zoghbi, P., Tacoronte, D.V. ve Ding, J.T. (2006). Do Current Anti-Cyberlaofing Disciplinary Practices Have a Replica in Research Findings? A Study of The Effects of Coercive Strategies on Workplace Internet Misuse, Internet Research, 16 (4): 450-46.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Metin Kaplan

Ali Çetinkaya

Publication Date June 1, 2014
Published in Issue Year 2014

Cite

APA Kaplan, M., & Çetinkaya, A. (2014). Sanal Kaytarma ve Demografik Özellikler Açısından Farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1), 26-34. https://doi.org/10.17123/atad.vol25iss114726
AMA Kaplan M, Çetinkaya A. Sanal Kaytarma ve Demografik Özellikler Açısından Farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. June 2014;25(1):26-34. doi:10.17123/atad.vol25iss114726
Chicago Kaplan, Metin, and Ali Çetinkaya. “Sanal Kaytarma Ve Demografik Özellikler Açısından Farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 25, no. 1 (June 2014): 26-34. https://doi.org/10.17123/atad.vol25iss114726.
EndNote Kaplan M, Çetinkaya A (June 1, 2014) Sanal Kaytarma ve Demografik Özellikler Açısından Farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 25 1 26–34.
IEEE M. Kaplan and A. Çetinkaya, “Sanal Kaytarma ve Demografik Özellikler Açısından Farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 25, no. 1, pp. 26–34, 2014, doi: 10.17123/atad.vol25iss114726.
ISNAD Kaplan, Metin - Çetinkaya, Ali. “Sanal Kaytarma Ve Demografik Özellikler Açısından Farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 25/1 (June 2014), 26-34. https://doi.org/10.17123/atad.vol25iss114726.
JAMA Kaplan M, Çetinkaya A. Sanal Kaytarma ve Demografik Özellikler Açısından Farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2014;25:26–34.
MLA Kaplan, Metin and Ali Çetinkaya. “Sanal Kaytarma Ve Demografik Özellikler Açısından Farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 25, no. 1, 2014, pp. 26-34, doi:10.17123/atad.vol25iss114726.
Vancouver Kaplan M, Çetinkaya A. Sanal Kaytarma ve Demografik Özellikler Açısından Farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2014;25(1):26-34.

Cited By
















ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN SANAL KAYTARMA KAVRAMI
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Nesip DEMİRBİLEK
https://doi.org/10.14520/adyusbd.922639




Sanal Takımlarda Sapkın Davranışlar
Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi
Ali Şükrü Çetinkaya
https://doi.org/10.11611/yead.322493


Turizm Öğrencilerinin Stajda Sanal Kaytarma Eylemleri
Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Reyhan Arslan AYAZLAR
https://doi.org/10.30803/adusobed.374911

İş Tatmininin Sanal Kaytarma Üzerindeki Etkisi
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Selin Çavuşoğlu
https://doi.org/10.20875/makusobed.289250