Research Article
BibTex RIS Cite

Effect of Destination Experience on Image Perception and Behavioral Intention: Case of Cappadoccia

Year 2020, , 31 - 40, 02.04.2020
https://doi.org/10.17123/atad.713564

Abstract

Tourists get different experiences in the destinations they visit. The purpose of this study is to determine the effect of these experiences on perception of destination image and behavioral intentions of tourists. In this study, the relationship between destination experience, destination image and behavioral intention was examined by using the data obtained from a survey application aimed at domestic and foreign tourists visiting Cappadocia with convenience sampling method. As a result of the survey conducted in August 2017, 527 valid data were obtained. As a result of the analyzes, it was seen that there was a significant relationship between experience and cognitive and affective dimensions of the destination image and behavioral intention. Cognitive and affective image differences were found between domestic and foreign tourists; in addition, behavioral intention was found to differ according to number of visits.

References

  • Atılgan İnan, E., Akıncı, S., Kıymalıoğlu, A. ve Akyürek, M. S. (2011). Kruvaziyer Turizminde Turistlerin Tavsiye Niyetlerinde Destinasyon İmajının Etkisi, Ege Akademik Bakış, 11 (3): 487-497.
  • Baloğlu, S. (1996). An Empirical Investigation of Determinants of Tourist Destination Image. (Basılmamış Doktora Tezi). Blacksburg: Polytechnic Institute and State University.
  • Baloğlu, S. ve McCleary, K. W. (1999). A Model of Destination Image Formation, Annals of Tourism Research, 26 (4): 868-897.
  • Barnes, S. J., Mattsson, J. ve Sorensen, F. (2014). Destination Brand Experience and Visitor Behavior: Testing a Scale in the Tourism Context, Annals of Tourism Research, 48: 121-139.
  • Beerli, A. ve Martin, J. D. (2004). Factors Influencing Destination Image, Annals of Tourism Research, 31 (3): 657-681.
  • Bezirgan, M. (2014). Destinasyon İmajı, Algılanan Değer, Aidiyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi: Bir Araştırma. (Basılmamış Doktora Tezi). Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı.
  • Bigne, J. E., Sanchez, M. I. ve Sanchez, J. (2001). Tourism Image, Evaluation Variables and After Purchase Behaviour: Inter-relationship, Tourism Management, 22 (6): 607-616.
  • Büyükkuru, M. (2015). Turist Rehberlerinin İletişim Becerilerinin Turistlerin Tur Deneyimi Üzerine Etkisi: Nevşehir İlinde Bir Araştırma. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı.
  • Çetinkaya, Ö. (2017). Kruvaziyer Turistlerinin Deneyimleri, Memnuniyetleri ve Davranışsal Niyetleri: İstanbul’da Örnek Bir Çalışma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 9 (2): 110-132.
  • Çetintaş, H. (2014). Termal Turizm İşletmelerinde Hedonik ve Faydacı Tüketim Eğiliminin Davranışsal Niyetler Üzerine Etkisin Belirlenmesi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı.
  • Chew, E. Y. T. ve Jahari, S. A. (2014). Destination Image as a Mediator between Perceived Risks and Revisit Intention: A case of post-disaster Japan, Tourism Management, 40: 382-393.
  • Dalkılıç, F. (2012). Algılanan Destinasyon İmajı ve Tatminin Davranışsal Niyet Üzerindeki Etkisi: Kapadokya Örneği. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir: Nevşehir Üniversitesi, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Davidow, M. ve Dacin, P. A. (1997). Understanding and Influencing Consumer Complaint Behavior: Improving Organizational Complaint Management, Advances in Consumer Research, 24 (1): 450-456.
  • Fakeye, P. C. ve Crompton, J. L. (1991). Image Differences between Prospective, First-Time, and Repeat Visitors to the Lower Rio Grande Valley, Journal of Travel Research, 30 (2): 10-16.
  • Gallarza, M. G., Saura, I. G. ve Garcia, H. C. (2002). Destination Image towards a Conceptual Framework, Annals of Tourism Research, 29 (1): 56-78.
  • Gao, L. (2012). An Exploratory Study of the Boutique Hotel Experience: Research on Experience Economy and Designed Customer Experience. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). West Lafayette: Purdue University.
  • Gartner, W. C. (1994). Image Formation Process, Journal of Travel & Tourism Marketing, 2 (2-3): 191-216.
  • Güney, D. (2015). Deneyimsel Pazarlamanın Müşteri Sadakatine Etkisi: Muğla’daki Butik Otellere Yönelik Bir Uygulama. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı.
  • Güven, E. Ö. ve Sarıışık, M. (2014). Konaklama Hizmetlerinde Davranışsal Niyeti Etkileyen Hizmet Kalitesi Boyutları, İşletme Bilimi Dergisi, 2 (2): 21-51.
  • Hosany, S. ve Witham, M. (2010). Dimensions of Cruisers‘ Experiences, Satisfaction, and Intention to Recommend, Journal of Travel Research, 49 (3): 351-364.
  • Huang, Y. (2009). Examining the Antecedents of Behavioral Intentions in a Tourism Context. (Basılmamış Doktora Tezi). College Station: Texas A&M University.
  • İlban, M. O., Bezirgan, M. ve Çolakoğlu, F. (2016). Termal Otellerde Algılanan Hizmet Kalitesi, Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Edremit Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27 (2): 181-194.
  • Jenkins, O. H. (1999). Understanding and Measuring Tourist Destination Images, International Journal of Tourism Research, 1 (1): 1-15.
  • Kara, M. ve Çiçek, B. (2015). Deneyimsel Pazarlama ve Satın Alma Karar Sürecine Etkisi: Termal Turizm Sektöründe Bir Uygulama, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 6 (13): 177-200.
  • Keaveney, S. M. (1995). Customer Switching Behavior in Service Industries: An Exploratory Study, Journal of Marketing, 59 (2): 71-82.
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Lin, C. ve Kuo, B. Z. (2016). The Behavioral Consequences of Tourist Experience, Tourism Management Perspectives, 18: 84-91.
  • Loi, L. T. I., So, A. S. I., Lo, I. S. ve Fong, L. H. N. (2017). Does the Quality of Tourist Shuttles Influence Revisit Intention through Destination Image and Satisfaction? The Case of Macao, Journal of Hospitality and Tourism Management, 32: 115-123.
  • Oh, H., Fiore, A. M. ve Jeoung, M. (2007). Measuring Experience Economy Concepts: Tourism Applications, Journal of Travel Research, 46 (2): 119-132.
  • Önal, İ. (2015). Müzelerdeki Nostaljik Duygunun Destinasyon İmajı ve Davranışsal Niyetler Üzerindeki Etkisi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Gebze: Gebze Teknik Üniversitesi, Strateji Bilimi Ana Bilim Dalı.
  • Pine, B. J. ve Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the Experience Economy, Harvard Business Review, 76 (4): 97-105.
  • Schmitt, B. H. (1999). Experiential Marketing: How to Get Companies to Sense, Feel, Think, Act, and Relate to Your Company and Brands. New York: The Free Press.
  • Stylidis, D., Shani, A. ve Belhassen, Y. (2017). Testing an Integrated Destination Image Model Across Residents and Tourists, Tourism Management, 58: 184-195.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı 2018, http://yigm.kulturturizm. gov.tr/TR,9857/isletme-belgeli-tesisler.html, (Erişim tarihi: 2 Şubat 2018).
  • Tan, W. (2017). Repeat Visitation: A Study from the Perspective of Leisure Constraint, Tourist Experience, Destination Images, and Experiential Familiarity, Journal of Destination Marketing & Management, 6 (3): 233-242.
  • Timur, B. (2015). Termal Turizmde Hizmet Kalitesi Algılanan Destinasyon İmajı ve Tekrar Ziyaret Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı.
  • Umur, M. (2015). Destinasyon İmajı ve Destinasyon Kişiliğinin, Ziyaretçi Memnuniyeti ve Geleceğe Yönelik Ziyaretçi Davranışı Üzerine Etkisi: Kapadokya Örneği. (Basılmamış Doktora Tezi). Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı.
  • Xia, M., Zhang, Y. ve Zhang, C. (2018). A TAM-Based Approach to Explore the Effect of Online Experience on Destination Image: A Smartphone User’s Perspective, Journal of Destination Marketing & Management, 8: 259-270.
  • Zeithaml, V. A., Berry, L. L. ve Parasuraman, A. (1996). The Behavioral Consequences of Service Quality, Journal of Marketing, 60 (2): 31-46.
  • Zhang, H.; Fu, X., Cai, L. A. ve Lu, L. (2014). Destination Image and Tourist Loyalty: A Meta-Analysis, Tourism Management, 40: 213-223.

Destinasyon Deneyiminin İmaj Algısı ve Davranışsal Niyete Etkisi: Kapadokya Örneği

Year 2020, , 31 - 40, 02.04.2020
https://doi.org/10.17123/atad.713564

Abstract

Turistler ziyaret ettikleri destinasyonlarda farklı deneyimler elde etmektedirler. Bu araştırmanın amacı, destinasyonda edinilen bu deneyimlerin turistlerin destinasyon imajı algıları ve davranışsal niyetleri üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu araştırmada kolayda örneklem yöntemi ile Kapadokya’yı ziyaret eden yerli ve yabancı turistlere yönelik bir anket uygulamasından elde edilen veriler kullanılarak, destinasyon deneyimi, destinasyon imajı ve davranışsal niyet arasındaki ilişki incelenmiştir. 2017 yılının Ağustos ayında gerçekleştirilen anket çalışması sonucunda 527 adet geçerli veri elde edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda deneyim ile destinasyon imajının bilişsel ve duygusal boyutları ve davranışsal niyet arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Yerli ve yabancı turistler arasında bilişsel ve duygusal imaj farklılıkları olduğu; ayrıca davranışsal niyetin ziyaret sayısına göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.

References

  • Atılgan İnan, E., Akıncı, S., Kıymalıoğlu, A. ve Akyürek, M. S. (2011). Kruvaziyer Turizminde Turistlerin Tavsiye Niyetlerinde Destinasyon İmajının Etkisi, Ege Akademik Bakış, 11 (3): 487-497.
  • Baloğlu, S. (1996). An Empirical Investigation of Determinants of Tourist Destination Image. (Basılmamış Doktora Tezi). Blacksburg: Polytechnic Institute and State University.
  • Baloğlu, S. ve McCleary, K. W. (1999). A Model of Destination Image Formation, Annals of Tourism Research, 26 (4): 868-897.
  • Barnes, S. J., Mattsson, J. ve Sorensen, F. (2014). Destination Brand Experience and Visitor Behavior: Testing a Scale in the Tourism Context, Annals of Tourism Research, 48: 121-139.
  • Beerli, A. ve Martin, J. D. (2004). Factors Influencing Destination Image, Annals of Tourism Research, 31 (3): 657-681.
  • Bezirgan, M. (2014). Destinasyon İmajı, Algılanan Değer, Aidiyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi: Bir Araştırma. (Basılmamış Doktora Tezi). Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı.
  • Bigne, J. E., Sanchez, M. I. ve Sanchez, J. (2001). Tourism Image, Evaluation Variables and After Purchase Behaviour: Inter-relationship, Tourism Management, 22 (6): 607-616.
  • Büyükkuru, M. (2015). Turist Rehberlerinin İletişim Becerilerinin Turistlerin Tur Deneyimi Üzerine Etkisi: Nevşehir İlinde Bir Araştırma. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı.
  • Çetinkaya, Ö. (2017). Kruvaziyer Turistlerinin Deneyimleri, Memnuniyetleri ve Davranışsal Niyetleri: İstanbul’da Örnek Bir Çalışma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 9 (2): 110-132.
  • Çetintaş, H. (2014). Termal Turizm İşletmelerinde Hedonik ve Faydacı Tüketim Eğiliminin Davranışsal Niyetler Üzerine Etkisin Belirlenmesi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı.
  • Chew, E. Y. T. ve Jahari, S. A. (2014). Destination Image as a Mediator between Perceived Risks and Revisit Intention: A case of post-disaster Japan, Tourism Management, 40: 382-393.
  • Dalkılıç, F. (2012). Algılanan Destinasyon İmajı ve Tatminin Davranışsal Niyet Üzerindeki Etkisi: Kapadokya Örneği. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir: Nevşehir Üniversitesi, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Davidow, M. ve Dacin, P. A. (1997). Understanding and Influencing Consumer Complaint Behavior: Improving Organizational Complaint Management, Advances in Consumer Research, 24 (1): 450-456.
  • Fakeye, P. C. ve Crompton, J. L. (1991). Image Differences between Prospective, First-Time, and Repeat Visitors to the Lower Rio Grande Valley, Journal of Travel Research, 30 (2): 10-16.
  • Gallarza, M. G., Saura, I. G. ve Garcia, H. C. (2002). Destination Image towards a Conceptual Framework, Annals of Tourism Research, 29 (1): 56-78.
  • Gao, L. (2012). An Exploratory Study of the Boutique Hotel Experience: Research on Experience Economy and Designed Customer Experience. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). West Lafayette: Purdue University.
  • Gartner, W. C. (1994). Image Formation Process, Journal of Travel & Tourism Marketing, 2 (2-3): 191-216.
  • Güney, D. (2015). Deneyimsel Pazarlamanın Müşteri Sadakatine Etkisi: Muğla’daki Butik Otellere Yönelik Bir Uygulama. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı.
  • Güven, E. Ö. ve Sarıışık, M. (2014). Konaklama Hizmetlerinde Davranışsal Niyeti Etkileyen Hizmet Kalitesi Boyutları, İşletme Bilimi Dergisi, 2 (2): 21-51.
  • Hosany, S. ve Witham, M. (2010). Dimensions of Cruisers‘ Experiences, Satisfaction, and Intention to Recommend, Journal of Travel Research, 49 (3): 351-364.
  • Huang, Y. (2009). Examining the Antecedents of Behavioral Intentions in a Tourism Context. (Basılmamış Doktora Tezi). College Station: Texas A&M University.
  • İlban, M. O., Bezirgan, M. ve Çolakoğlu, F. (2016). Termal Otellerde Algılanan Hizmet Kalitesi, Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Edremit Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27 (2): 181-194.
  • Jenkins, O. H. (1999). Understanding and Measuring Tourist Destination Images, International Journal of Tourism Research, 1 (1): 1-15.
  • Kara, M. ve Çiçek, B. (2015). Deneyimsel Pazarlama ve Satın Alma Karar Sürecine Etkisi: Termal Turizm Sektöründe Bir Uygulama, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 6 (13): 177-200.
  • Keaveney, S. M. (1995). Customer Switching Behavior in Service Industries: An Exploratory Study, Journal of Marketing, 59 (2): 71-82.
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Lin, C. ve Kuo, B. Z. (2016). The Behavioral Consequences of Tourist Experience, Tourism Management Perspectives, 18: 84-91.
  • Loi, L. T. I., So, A. S. I., Lo, I. S. ve Fong, L. H. N. (2017). Does the Quality of Tourist Shuttles Influence Revisit Intention through Destination Image and Satisfaction? The Case of Macao, Journal of Hospitality and Tourism Management, 32: 115-123.
  • Oh, H., Fiore, A. M. ve Jeoung, M. (2007). Measuring Experience Economy Concepts: Tourism Applications, Journal of Travel Research, 46 (2): 119-132.
  • Önal, İ. (2015). Müzelerdeki Nostaljik Duygunun Destinasyon İmajı ve Davranışsal Niyetler Üzerindeki Etkisi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Gebze: Gebze Teknik Üniversitesi, Strateji Bilimi Ana Bilim Dalı.
  • Pine, B. J. ve Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the Experience Economy, Harvard Business Review, 76 (4): 97-105.
  • Schmitt, B. H. (1999). Experiential Marketing: How to Get Companies to Sense, Feel, Think, Act, and Relate to Your Company and Brands. New York: The Free Press.
  • Stylidis, D., Shani, A. ve Belhassen, Y. (2017). Testing an Integrated Destination Image Model Across Residents and Tourists, Tourism Management, 58: 184-195.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı 2018, http://yigm.kulturturizm. gov.tr/TR,9857/isletme-belgeli-tesisler.html, (Erişim tarihi: 2 Şubat 2018).
  • Tan, W. (2017). Repeat Visitation: A Study from the Perspective of Leisure Constraint, Tourist Experience, Destination Images, and Experiential Familiarity, Journal of Destination Marketing & Management, 6 (3): 233-242.
  • Timur, B. (2015). Termal Turizmde Hizmet Kalitesi Algılanan Destinasyon İmajı ve Tekrar Ziyaret Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı.
  • Umur, M. (2015). Destinasyon İmajı ve Destinasyon Kişiliğinin, Ziyaretçi Memnuniyeti ve Geleceğe Yönelik Ziyaretçi Davranışı Üzerine Etkisi: Kapadokya Örneği. (Basılmamış Doktora Tezi). Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı.
  • Xia, M., Zhang, Y. ve Zhang, C. (2018). A TAM-Based Approach to Explore the Effect of Online Experience on Destination Image: A Smartphone User’s Perspective, Journal of Destination Marketing & Management, 8: 259-270.
  • Zeithaml, V. A., Berry, L. L. ve Parasuraman, A. (1996). The Behavioral Consequences of Service Quality, Journal of Marketing, 60 (2): 31-46.
  • Zhang, H.; Fu, X., Cai, L. A. ve Lu, L. (2014). Destination Image and Tourist Loyalty: A Meta-Analysis, Tourism Management, 40: 213-223.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Buse Çeti This is me 0000-0003-3136-1266

Doç. Dr. Lütfi Atay 0000-0003-2598-6227

Publication Date April 2, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Çeti, B., & Atay, D. D. L. (2020). Destinasyon Deneyiminin İmaj Algısı ve Davranışsal Niyete Etkisi: Kapadokya Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 31(1), 31-40. https://doi.org/10.17123/atad.713564
AMA Çeti B, Atay DDL. Destinasyon Deneyiminin İmaj Algısı ve Davranışsal Niyete Etkisi: Kapadokya Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. April 2020;31(1):31-40. doi:10.17123/atad.713564
Chicago Çeti, Buse, and Doç. Dr. Lütfi Atay. “Destinasyon Deneyiminin İmaj Algısı Ve Davranışsal Niyete Etkisi: Kapadokya Örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 31, no. 1 (April 2020): 31-40. https://doi.org/10.17123/atad.713564.
EndNote Çeti B, Atay DDL (April 1, 2020) Destinasyon Deneyiminin İmaj Algısı ve Davranışsal Niyete Etkisi: Kapadokya Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 31 1 31–40.
IEEE B. Çeti and D. D. L. Atay, “Destinasyon Deneyiminin İmaj Algısı ve Davranışsal Niyete Etkisi: Kapadokya Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 31, no. 1, pp. 31–40, 2020, doi: 10.17123/atad.713564.
ISNAD Çeti, Buse - Atay, Doç. Dr. Lütfi. “Destinasyon Deneyiminin İmaj Algısı Ve Davranışsal Niyete Etkisi: Kapadokya Örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 31/1 (April 2020), 31-40. https://doi.org/10.17123/atad.713564.
JAMA Çeti B, Atay DDL. Destinasyon Deneyiminin İmaj Algısı ve Davranışsal Niyete Etkisi: Kapadokya Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020;31:31–40.
MLA Çeti, Buse and Doç. Dr. Lütfi Atay. “Destinasyon Deneyiminin İmaj Algısı Ve Davranışsal Niyete Etkisi: Kapadokya Örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 31, no. 1, 2020, pp. 31-40, doi:10.17123/atad.713564.
Vancouver Çeti B, Atay DDL. Destinasyon Deneyiminin İmaj Algısı ve Davranışsal Niyete Etkisi: Kapadokya Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020;31(1):31-40.