Research Article
BibTex RIS Cite

“One from You One from Us, We Lost A Bushel of Salt” Evaluation of Giresun Salt Planting Festival within the Scope of Rural Tourism Attractiveness

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 13 - 20, 31.12.2020

Abstract

In recent years, people's tendencies have turned to alternative tourism types. Rural tourism is one of these tourism types.On the other hand, local festivals, which highlight the attractiveness of rural tourism and exhibit local products specific to the region, are important for the promotion and development of rural tourism. These festivals also cause the region to experience economic and cultural vitality. From this point of view, within the scope of this study, the Salt Planting Festival held in Giresun Çaldağ region was examined within the scope of rural tourism attraction. The data of the research, which is a qualitative study in essence, was obtained through observation and literature review. According to the data obtained, it was determined that the idea of the festival was born from a legend unique to the region and was realized by Giresun Culture, Art and Tourism Association and Batlama Platform for the last two years. During the festival, it was determined that local music, entertainment and local foods were also presented to the participants in addition to reviving the legends unique to the region. The following recommendations have been developed for the sustainability of the festival; A festival commission should be established in order to plan the festival and determine its budget. This commission should include representatives of the region and institutions. The festival area should be arranged in a way to provide access, accommodation and food to the participants. In order for the festival to have more coverage in the press and social media, national press representatives and social media phenomena should be invited in addition to the local press.

References

  • Akın, R. (2020). Memleket değerlerimiz “sılaya dönüş, aslına rücu”. İstanbul: Arı Sanat Yayınları.
  • Artun, Erman (1995). Karatepeli fıkraları. İpek Yolu Uluslararası Halk Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri (Ankara, 1-7 Temmuz 1993). Ankara: Kültür Bakanlığı HAGEM Yayınları, 19-55.
  • Atak, O. (2009). Türk turizminin tanıtımında festivallerin yeri ve önemi: Antalya örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) İstanbul Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelik, S., Çetinkaya, M. Y. (2013). Festival in event tourism: The case of international İzmir art festival, International Journal of Contemporary Economics and Administrative Sciences, 3(1), 1-21.
  • Çoban, M. ve Süer, S. (2018). Destinasyon markalaşmasında festival turizminin rolü: Alaçatı ot festivali üzerine bir çalışma. International Journal of Contemporary Tourism Research 1, 58-67.
  • Dalgın, T., Atak, O. ve Çeken, H. (2016). Festivallerin bir kırsal turizm çekiciliği olarak önemi. Journal of International Social Research, 9(47), 1179-1184.
  • Elçin, Ş. (1988). Halk edebiyatı araştırmaları II. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Esengül, K. (2005). Kırsal kalkınmada yeni bir yaklaşım: kırsal turizm. T.C. Sivas Belediye Başkanlığı Sivas Kaplıcaları ve Turizm Potansiyeli Sempozyumu,(15 Nisan 2005) 168-171.
  • Falassi, A. (1987). Festival: definition and morphology, in time out of time: essays on the festival, Albuquerque: University of New Mexico Press, 1-10.
  • Felsenstein, D. and Fleischer, A. (2003). Local festivals and tourism promotion: the role of public assistance and visitor expenditure, Journal of Travel Research, 41(4), 385-392.
  • Giresun Vizyon Siyasi, Aktüel Dergi (Kasım, 2019), 2(4), 41-44.
  • Günersel, Ş. (1997). Kültürel değerlerin kullanımı ve önemine bir örnek: festivaller, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Marmara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İlban, M, Kömür, T. (2019). Destinasyon markalaşmasında festival turizminin rolü: Ayvalık uluslararası zeytin hasat günleri örneği, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 16 (2), 274-295.
  • Küçükaltan, D. (1997). Trakya ekonomisi için bir bölgesel kalkınma modeli: kırsal turizm. 7. Ulusal Bölge Bilimi Bölge Planlama Kongresi, (20-22 Ekim) İzmir: Pro-Ofset Matbaacılık.
  • Olalı, H. ve Timur, A. (1988). Turizmin Türk ekonomisindeki yeri. İzmir: Ofis Ticaret Matbaacılık.
  • Ögel, B. (2014). Türk mitolojisi-I. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Özer, E. ve Çavuşoğlu, F. (2015). Rekreasyonel bir faaliyet olarak yerel etkinliklerin kırsal turizme etkisi. International Journal of Sport Culture and Science, Özel Sayı 2, 191-202.
  • Özgürel, G., Alan, R. ve Bingöl, Z. (2015). Yerel kalkınmada bir araç olarak festivaller: Munzur kültür ve doğa festivali. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 5(2), 113-121.
  • Öztürk, N. (2018). Tuz Ekim festivali. https://www.yesilgiresun.com.tr/makale/4967694/nihat-ozturk/tuz-ekim-festivali/ Erişim tarihi: 13.11.2020
  • Schwab, G. (1991). Alman halk efsaneleri. (Çev: Nevin Selen). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Sezer, İ. ve Kılıç, M. (2015). Kulakkaya Yaylası’nda yaşayanların, yayladaki turizm ve rekreasyon faaliyetlerine yönelik algılarının değerlendirilmesi. International Journal of Social and Economic Sciences, 5(1), 95-104.
  • Soykan, F. (2006). Avrupa’da kırsal turizme bakış kazanılan deneyim. II. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, (20-22 Nisan) 72-73.
  • Soykan, F. (1999). Doğal çevre ve kırsal kültürlerle bütünleşen bir turizm türü: kırsal turizm, Anatolia: Turizm Araştırmları Dergisi, 10(1), 67-75.
  • Swarbrooke, J. (1998). Sustainable tourism management, Oxford: CAB Internationel Publishing.
  • Şerefoğlu, C. (2009). Kalkınmada kırsal turizmin rolü, 2007-2013 yılları arasında ülkemizde uygulanacak olan ıpard kırsal kalkınma programındaki yeri, önemi ve beklenen gelişmeler. Ankara: Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı- Dış İlişkiler ve Avrupa Birliği Koordinasyon Dairesi Başkanlığı Raporu.
  • Şengül, S., ve Genç, K. (2016). Festival turizmi kapsamında yöresel mutfak kültürünün destekleyici ürün olarak kullanılması: Mudurnu İpekyolu kültür sanat ve turizm festivali örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 79-89.
  • Uğuzman Er, T. (2001). Turizm sektöründen etkin ve etkili bir biçimde yararlanılması gerekliliği. Türk Folklorunun Turizm Açısından Değerlendirilmesi Sempozyumu Bildiriler. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı, 51–58.
  • Yemenoğlu, E., Dalgın, T. ve Çeken, H. (2013). Geleneksel festivallerin kırsal turizm üzerindeki etkiler: Denizli Honaz kiraz festivali örneği. International Journal of Social and Economic Sciences, 3(1), 16-21.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2010). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, İ. (2019). Türk mahalli fıkra tiplerinden Giresun-Meliklili Ali Fakkı ve Hasan Ağa üzerine karşılaştırmalı bir değerlendirme. Kültür Araştırmaları Dergisi, 1(3), 327-350.

“Bir Sizden Bir Bizden, Olduk Bir Kile Tuzdan” Giresun Tuz Ekim Festivalinin Kırsal Turizm Çekiciliği Kapsamında Değerlendirilmesi

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 13 - 20, 31.12.2020

Abstract

Son yıllarda insanların eğilimleri alternatif turizm türlerine yönelmektedir. Bu turizm türlerinin başında da kırsal turizm gelmektedir. Öte yandan kırsal turizmle ilgili çekicilikleri ön plana çıkaran, bölgeye özgü yerel ürünlerin sergilendiği yöresel festivaller, kırsal turizmin tanıtımı ve gelişimi açısından önem arz etmektedir. Söz konusu bu festivaller aynı zamanda bölgenin ekonomik ve kültürel canlılık yaşamasına da sebep olmaktadır. Bu bakış açısından hareketle bu çalışma kapsamında Giresun Çaldağ yöresinde gerçekleştirilen Tuz Ekim Festivali kırsal turizm çekiciliği kapsamında incelenmiştir. Özü itibarıyla nitel bir çalışma olan araştırmanın verileri gözlem ve kaynak taraması yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen verilere göre festival fikrinin yöreye özgü bir efsaneden doğduğu ve son iki yıldır Giresun Kültür Sanat ve Turizm Derneği ile Batlama Platformu tarafından gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. Festival süresince yöreye özgü efsanelerin canlandırılmasının yanında yine yöreye özgü müzik, eğlence ve yöresel yiyeceklerin de katılımcılara sunulduğu belirlenmiştir. Festivalin sürdürülebilirliği açısından şu öneriler geliştirilmiştir; festivalin planlanması, bütçesinin çıkarılması adına bir festival komisyonu kurulmalıdır. Bu komisyonda bölge ileri gelenleri ile kurum temsilcileri yer almalıdır. Festival alanı katılımcılara ulaşım, konaklama ve yeme içme imkânı sunacak şekilde düzenlenmelidir. Festivalin basında ve sosyal mecrada daha fazla yer alması adına yerel basın yanında ulusal basın temsilcileri ile sosyal medya fenomenleri de davet edilmelidir.

References

  • Akın, R. (2020). Memleket değerlerimiz “sılaya dönüş, aslına rücu”. İstanbul: Arı Sanat Yayınları.
  • Artun, Erman (1995). Karatepeli fıkraları. İpek Yolu Uluslararası Halk Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri (Ankara, 1-7 Temmuz 1993). Ankara: Kültür Bakanlığı HAGEM Yayınları, 19-55.
  • Atak, O. (2009). Türk turizminin tanıtımında festivallerin yeri ve önemi: Antalya örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) İstanbul Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelik, S., Çetinkaya, M. Y. (2013). Festival in event tourism: The case of international İzmir art festival, International Journal of Contemporary Economics and Administrative Sciences, 3(1), 1-21.
  • Çoban, M. ve Süer, S. (2018). Destinasyon markalaşmasında festival turizminin rolü: Alaçatı ot festivali üzerine bir çalışma. International Journal of Contemporary Tourism Research 1, 58-67.
  • Dalgın, T., Atak, O. ve Çeken, H. (2016). Festivallerin bir kırsal turizm çekiciliği olarak önemi. Journal of International Social Research, 9(47), 1179-1184.
  • Elçin, Ş. (1988). Halk edebiyatı araştırmaları II. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Esengül, K. (2005). Kırsal kalkınmada yeni bir yaklaşım: kırsal turizm. T.C. Sivas Belediye Başkanlığı Sivas Kaplıcaları ve Turizm Potansiyeli Sempozyumu,(15 Nisan 2005) 168-171.
  • Falassi, A. (1987). Festival: definition and morphology, in time out of time: essays on the festival, Albuquerque: University of New Mexico Press, 1-10.
  • Felsenstein, D. and Fleischer, A. (2003). Local festivals and tourism promotion: the role of public assistance and visitor expenditure, Journal of Travel Research, 41(4), 385-392.
  • Giresun Vizyon Siyasi, Aktüel Dergi (Kasım, 2019), 2(4), 41-44.
  • Günersel, Ş. (1997). Kültürel değerlerin kullanımı ve önemine bir örnek: festivaller, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Marmara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İlban, M, Kömür, T. (2019). Destinasyon markalaşmasında festival turizminin rolü: Ayvalık uluslararası zeytin hasat günleri örneği, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 16 (2), 274-295.
  • Küçükaltan, D. (1997). Trakya ekonomisi için bir bölgesel kalkınma modeli: kırsal turizm. 7. Ulusal Bölge Bilimi Bölge Planlama Kongresi, (20-22 Ekim) İzmir: Pro-Ofset Matbaacılık.
  • Olalı, H. ve Timur, A. (1988). Turizmin Türk ekonomisindeki yeri. İzmir: Ofis Ticaret Matbaacılık.
  • Ögel, B. (2014). Türk mitolojisi-I. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Özer, E. ve Çavuşoğlu, F. (2015). Rekreasyonel bir faaliyet olarak yerel etkinliklerin kırsal turizme etkisi. International Journal of Sport Culture and Science, Özel Sayı 2, 191-202.
  • Özgürel, G., Alan, R. ve Bingöl, Z. (2015). Yerel kalkınmada bir araç olarak festivaller: Munzur kültür ve doğa festivali. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 5(2), 113-121.
  • Öztürk, N. (2018). Tuz Ekim festivali. https://www.yesilgiresun.com.tr/makale/4967694/nihat-ozturk/tuz-ekim-festivali/ Erişim tarihi: 13.11.2020
  • Schwab, G. (1991). Alman halk efsaneleri. (Çev: Nevin Selen). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Sezer, İ. ve Kılıç, M. (2015). Kulakkaya Yaylası’nda yaşayanların, yayladaki turizm ve rekreasyon faaliyetlerine yönelik algılarının değerlendirilmesi. International Journal of Social and Economic Sciences, 5(1), 95-104.
  • Soykan, F. (2006). Avrupa’da kırsal turizme bakış kazanılan deneyim. II. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, (20-22 Nisan) 72-73.
  • Soykan, F. (1999). Doğal çevre ve kırsal kültürlerle bütünleşen bir turizm türü: kırsal turizm, Anatolia: Turizm Araştırmları Dergisi, 10(1), 67-75.
  • Swarbrooke, J. (1998). Sustainable tourism management, Oxford: CAB Internationel Publishing.
  • Şerefoğlu, C. (2009). Kalkınmada kırsal turizmin rolü, 2007-2013 yılları arasında ülkemizde uygulanacak olan ıpard kırsal kalkınma programındaki yeri, önemi ve beklenen gelişmeler. Ankara: Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı- Dış İlişkiler ve Avrupa Birliği Koordinasyon Dairesi Başkanlığı Raporu.
  • Şengül, S., ve Genç, K. (2016). Festival turizmi kapsamında yöresel mutfak kültürünün destekleyici ürün olarak kullanılması: Mudurnu İpekyolu kültür sanat ve turizm festivali örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 79-89.
  • Uğuzman Er, T. (2001). Turizm sektöründen etkin ve etkili bir biçimde yararlanılması gerekliliği. Türk Folklorunun Turizm Açısından Değerlendirilmesi Sempozyumu Bildiriler. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı, 51–58.
  • Yemenoğlu, E., Dalgın, T. ve Çeken, H. (2013). Geleneksel festivallerin kırsal turizm üzerindeki etkiler: Denizli Honaz kiraz festivali örneği. International Journal of Social and Economic Sciences, 3(1), 16-21.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2010). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, İ. (2019). Türk mahalli fıkra tiplerinden Giresun-Meliklili Ali Fakkı ve Hasan Ağa üzerine karşılaştırmalı bir değerlendirme. Kültür Araştırmaları Dergisi, 1(3), 327-350.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Şimşek 0000-0002-7558-5010

Publication Date December 31, 2020
Submission Date November 23, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Şimşek, M. (2020). “Bir Sizden Bir Bizden, Olduk Bir Kile Tuzdan” Giresun Tuz Ekim Festivalinin Kırsal Turizm Çekiciliği Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal of Eurasia Tourism Research, 1(1), 13-20.