In recent years, people's tendencies have turned to alternative tourism types. Rural tourism is one of these tourism types.On the other hand, local festivals, which highlight the attractiveness of rural tourism and exhibit local products specific to the region, are important for the promotion and development of rural tourism. These festivals also cause the region to experience economic and cultural vitality. From this point of view, within the scope of this study, the Salt Planting Festival held in Giresun Çaldağ region was examined within the scope of rural tourism attraction. The data of the research, which is a qualitative study in essence, was obtained through observation and literature review. According to the data obtained, it was determined that the idea of the festival was born from a legend unique to the region and was realized by Giresun Culture, Art and Tourism Association and Batlama Platform for the last two years. During the festival, it was determined that local music, entertainment and local foods were also presented to the participants in addition to reviving the legends unique to the region. The following recommendations have been developed for the sustainability of the festival; A festival commission should be established in order to plan the festival and determine its budget. This commission should include representatives of the region and institutions. The festival area should be arranged in a way to provide access, accommodation and food to the participants. In order for the festival to have more coverage in the press and social media, national press representatives and social media phenomena should be invited in addition to the local press.
Son yıllarda insanların eğilimleri alternatif turizm türlerine yönelmektedir. Bu turizm türlerinin başında da kırsal turizm gelmektedir. Öte yandan kırsal turizmle ilgili çekicilikleri ön plana çıkaran, bölgeye özgü yerel ürünlerin sergilendiği yöresel festivaller, kırsal turizmin tanıtımı ve gelişimi açısından önem arz etmektedir. Söz konusu bu festivaller aynı zamanda bölgenin ekonomik ve kültürel canlılık yaşamasına da sebep olmaktadır. Bu bakış açısından hareketle bu çalışma kapsamında Giresun Çaldağ yöresinde gerçekleştirilen Tuz Ekim Festivali kırsal turizm çekiciliği kapsamında incelenmiştir. Özü itibarıyla nitel bir çalışma olan araştırmanın verileri gözlem ve kaynak taraması yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen verilere göre festival fikrinin yöreye özgü bir efsaneden doğduğu ve son iki yıldır Giresun Kültür Sanat ve Turizm Derneği ile Batlama Platformu tarafından gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. Festival süresince yöreye özgü efsanelerin canlandırılmasının yanında yine yöreye özgü müzik, eğlence ve yöresel yiyeceklerin de katılımcılara sunulduğu belirlenmiştir. Festivalin sürdürülebilirliği açısından şu öneriler geliştirilmiştir; festivalin planlanması, bütçesinin çıkarılması adına bir festival komisyonu kurulmalıdır. Bu komisyonda bölge ileri gelenleri ile kurum temsilcileri yer almalıdır. Festival alanı katılımcılara ulaşım, konaklama ve yeme içme imkânı sunacak şekilde düzenlenmelidir. Festivalin basında ve sosyal mecrada daha fazla yer alması adına yerel basın yanında ulusal basın temsilcileri ile sosyal medya fenomenleri de davet edilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | November 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 1 |
Journal of Eurasia Tourism Research by Bayram KANCA is licensed under CC BY-NC-SA 4.0 .