Festivals have economic, environmental and cultural effects on countries, cities and destinations. People participate in festivals to socialize, get to know new cultures and communicate with people from different cultures. The aim of the research is to examine the perceptions of the participants of the International Orange Blossom Carnival, which has been held in Adana since 2013. The research data were obtained from the entries made under the title of "orange flower carnival" on the Ekşi Sözlük social network. In the research, 255 entries related to carnival in the title were evaluated. Themes, sub-themes and codes were created by analysing the entries with the content analysis method. Then, descriptive analysis was used and the entries of the participants were included. The perceptions of the participants towards the carnival were tried to determined through four themes: perceptions of the carnival, perceptions of the event area, social perceptions, and perceptions of event-specific products. In this direction, it was emphasized that the crowdedness of the event area and the inadequacy of accommodation opportunities for the participants, as well as socializing with the local people, would contribute positively to the image of Adana. Regarding the perception of event-specific products; It was stated that the variety of souvenirs, food and beverage should be increased.
Festivallerin ülkeler, şehirler ve destinasyonlar üzerinde ekonomik, çevresel ve kültürel yönden etkileri bulunmaktadır. Kişiler sosyalleşmek, yeni kültürleri tanımak ve farklı kültürlerdeki kişilerle iletişim kurmak için festivallere katılım sağlamaktadır. Araştırmanın amacı, Adana ilinde 2013 yılından itibaren gerçekleştirilen Uluslararası Portakal Çiçeği Karnavalına katılanların algılarını incelemektir. Araştırmanın verileri Ekşi Sözlük sosyal ağında “portakal çiçeği karnavalı” başlığı altında yer alan ifadelerden elde edilmiştir. Araştırmada karnavalla ilgili başlıkta bulunan ifadelerden 255 tanesi değerlendirilmiştir. İfadeler içerik analizi yöntemi ile analiz edilerek temalar, alt-temalar ve kodlar oluşturulmuştur. Daha sonra, katılımcıların ifadelerine yer verilerek betimsel bir yaklaşımla veriler sunulmuştur. Karnavala yönelik algı, etkinlik alanına yönelik algı, sosyal algı, etkinliğe özgü ürünlere yönelik algı olarak dört tema üzerinden katılımcıların karnavala yönelik algıları tespit edilmiştir. Bu doğrultuda, katılımcılar açısından etkinlik alanının kalabalıklığı ve konaklama olanaklarının yetersizliğinin yanı sıra yerel halkla birlikte sosyalleşmenin Adana’nın imajına olumlu katkı sağlayacağı vurgulanmıştır. Etkinliğe özgü ürünlere yönelik algıyla ilgili hediyelik eşya, yiyecek ve içecek çeşitliliğinin arttırılmasının gerektiği belirtilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Submission Date | March 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 1 |
Journal of Eurasia Tourism Research by Bayram KANCA is licensed under CC BY-NC-SA 4.0 .