Research Article
BibTex RIS Cite

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİNDE OKUYAN ÖĞRENCİLERİN ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİ İLE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 23 Issue: 1, 55 - 70, 31.03.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacını spor bilimleri fakültesinde okuyan öğrencilerin zaman yönetim becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin farklı değişkenlere göre karşılaştırılması oluşturmuştur. Araştırmanın evreni 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Fırat Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 1543 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenmiş 152 erkek,113 bayan olmak üzere 265 katılımcıdan oluşmaktadır. Çalışmada “Kişisel Bilgi Formu” kullanılarak katılımcıların demografik özellikleri, “Zaman Yönetimi Envanteri (ZYE)” kullanılarak diğer araştırma verileri toplanmıştır. Katılımcılardan elde edilen verilere SPSS 25.00 yazılımı aracılığıyla çeşitli istatistiki analizler uygulanmıştır. Kategorik değişkenlere ait frekans ve yüzde değerleri, nicel değişkenlere ait aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri sunulmuştur. İki kategori içeren kategorik değişkenlerle nicel değişkenlerin karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t testi, ikiden çok kategori içeren kategorik değişkenlerle nicel değişkenlerin karşılaştırılmasında tek yönlü Anova testi kullanılmıştır. Tek yönlü Anova testi sonucunda anlamlı farklılık bulunması durumunda kategoriler Bonferroni testi ile ikişerli olarak karşılaştırılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda; Erkek öğrencilerin zaman planlamada daha başarılı oldukları görülmüşken, bayan öğrencilerin zamanlarını boşa geçirecek zaman harcattırıcılarına yönelik uğraşlarla ilgilenmedikleri, rekreasyon bölümünde öğrenim gören öğrencilerin okudukları bölümle bağlantılı olarak zaman tutumuna ilişkin konulara daha fazla hakim oldukları, serbest zamanlarında fiziksel-sportif etkinliklere katılan öğrencilerin bu aktivitelere zamanlarını ayırarak zaman planlamalarını daha iyi gerçekleştirdikleri, öğrencilerin akademik not ortalamaları ile zaman yönetimi beceri düzeyleri arasında ise anlamlı bir ilişkinin olmadığı görülmüştür.

References

  • 1.Akgemci, T., Celik A., Aydoğan E. & Akatay, A. (2003). Zaman Yönetimi ve Yönetsel Zamanda Etkinlik, (Ed. Şerif Şimşek ve Adnan Çelik), Gazi Kitabevi. Ankara.
  • 2.Alay, S. & Koçak, S. (2002) Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9-13.
  • 3.Alay, S. & Koçak, S. (2003). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Eğitim Yönetimi Dergisi, 35, 326-335.
  • 4.Ardahan, F. (2003). Küçük ve Orta Boy İşletme Yöneticileri İçin Zaman Yönetimi, Akdeniz Üniversitesi Yayın No:59, Antalya. 5.Britton, B.K. & Tesser, A. (1991). Effects of Time Management Practices on College Grades. Journal of Educational Psychology, 83, 405-410.
  • 6.Can, N. (2005). “Öğretmenin Sınıfta Zaman Yönetimi Davranışları”. XIV. Eğitim Bilimleri Kongresi. ss. 312–318. Pamukkale Üniversitesi.
  • 7.Caz, Ç. & Tunçkol, H. M. (2015). Beden eğitimi öğretmenlerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(2), 91-100.
  • 8.Demirtaş, H. & Özer, N. (2007). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile akademik başarısı arasındaki ilişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 34-47.
  • 9.Erdul, G. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • 10.Erkılıç, T. A. (2005). Etkili Sınıf Yönetimi”, Zaman Yönetimi, (Ed. Hüseyin Kıran), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • 11.Gözel, E. (2009). İlköğretim Okulu ÖğretmenlerininZaman Yönetimi Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • 12.Güçlü, N. (2001). “Zaman Yönetimi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25, ss: 87–106.
  • 13.Güçlü, N. (2001). Zaman yönetimi. Eğitim Yönetimi Dergisi, 25, 87-100.
  • 14.Gümüş, H., Ayna, Ç. & Yıldırım, İ. (2018). Reviewing attitudes of women towards leisure activities in terms of different variables. Turkish Journal of Sport and Exercise, 20(3), 224-229.
  • 15.Gümüş, M. (2002). Yönetimde Başarı İçin Altın Kurallar. Alfa Yayınları, İstanbul
  • 16.Koch, R. (1998). The 80/20 Principle: The Secret Of Achieving More With Less, BantamDoubledayDellPublishing Group, New York
  • 17.Köse, B. & Uzun, M. (2019). Spor bilimlerinde okuyan öğrencilerin zaman yönetimi davranışları. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 82-87.
  • 18.Misra, R. & McKean, M. (2000). College students' academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American journal of Health studies, 16(1), 41.
  • 19..Özçelik, G. (2006). Moda Eğitimi Veren Kurumlarda Etkili Zaman Yönetimini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • 20.Özdemir, A. (2006). Farklı Örgüt Kültürü Olan İşletmelerde Zaman Yönetimi Üzerine Ampirik Bir Araştırma: Bursa İli Örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Tez No: 206639 . 21.Smith, W.H (2007). Hayatı ve Zamanı Yönetmenin 10 Doğal Yasası, (A. Çelbiş çev.). İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • 22.Sugötüren, M., Ballı, Ö.M. & Gökçe, H. (2011). Spor bilimleri ve teknolojisi yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin zaman yönetimi davranışları. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 91-96.
  • 23.Tektaş, M. & Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • 24.Trueman, M. and Hartley, J.A. (1996). Comparison Between the Time-Management Skills and Academic Performance of Mature and Traditional-Entry University Students. Higher Education, 32(2), 199-215.
Year 2021, Volume: 23 Issue: 1, 55 - 70, 31.03.2021

Abstract

References

  • 1.Akgemci, T., Celik A., Aydoğan E. & Akatay, A. (2003). Zaman Yönetimi ve Yönetsel Zamanda Etkinlik, (Ed. Şerif Şimşek ve Adnan Çelik), Gazi Kitabevi. Ankara.
  • 2.Alay, S. & Koçak, S. (2002) Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9-13.
  • 3.Alay, S. & Koçak, S. (2003). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Eğitim Yönetimi Dergisi, 35, 326-335.
  • 4.Ardahan, F. (2003). Küçük ve Orta Boy İşletme Yöneticileri İçin Zaman Yönetimi, Akdeniz Üniversitesi Yayın No:59, Antalya. 5.Britton, B.K. & Tesser, A. (1991). Effects of Time Management Practices on College Grades. Journal of Educational Psychology, 83, 405-410.
  • 6.Can, N. (2005). “Öğretmenin Sınıfta Zaman Yönetimi Davranışları”. XIV. Eğitim Bilimleri Kongresi. ss. 312–318. Pamukkale Üniversitesi.
  • 7.Caz, Ç. & Tunçkol, H. M. (2015). Beden eğitimi öğretmenlerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(2), 91-100.
  • 8.Demirtaş, H. & Özer, N. (2007). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile akademik başarısı arasındaki ilişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 34-47.
  • 9.Erdul, G. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • 10.Erkılıç, T. A. (2005). Etkili Sınıf Yönetimi”, Zaman Yönetimi, (Ed. Hüseyin Kıran), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • 11.Gözel, E. (2009). İlköğretim Okulu ÖğretmenlerininZaman Yönetimi Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • 12.Güçlü, N. (2001). “Zaman Yönetimi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25, ss: 87–106.
  • 13.Güçlü, N. (2001). Zaman yönetimi. Eğitim Yönetimi Dergisi, 25, 87-100.
  • 14.Gümüş, H., Ayna, Ç. & Yıldırım, İ. (2018). Reviewing attitudes of women towards leisure activities in terms of different variables. Turkish Journal of Sport and Exercise, 20(3), 224-229.
  • 15.Gümüş, M. (2002). Yönetimde Başarı İçin Altın Kurallar. Alfa Yayınları, İstanbul
  • 16.Koch, R. (1998). The 80/20 Principle: The Secret Of Achieving More With Less, BantamDoubledayDellPublishing Group, New York
  • 17.Köse, B. & Uzun, M. (2019). Spor bilimlerinde okuyan öğrencilerin zaman yönetimi davranışları. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 82-87.
  • 18.Misra, R. & McKean, M. (2000). College students' academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American journal of Health studies, 16(1), 41.
  • 19..Özçelik, G. (2006). Moda Eğitimi Veren Kurumlarda Etkili Zaman Yönetimini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • 20.Özdemir, A. (2006). Farklı Örgüt Kültürü Olan İşletmelerde Zaman Yönetimi Üzerine Ampirik Bir Araştırma: Bursa İli Örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Tez No: 206639 . 21.Smith, W.H (2007). Hayatı ve Zamanı Yönetmenin 10 Doğal Yasası, (A. Çelbiş çev.). İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • 22.Sugötüren, M., Ballı, Ö.M. & Gökçe, H. (2011). Spor bilimleri ve teknolojisi yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin zaman yönetimi davranışları. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 91-96.
  • 23.Tektaş, M. & Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • 24.Trueman, M. and Hartley, J.A. (1996). Comparison Between the Time-Management Skills and Academic Performance of Mature and Traditional-Entry University Students. Higher Education, 32(2), 199-215.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Makaleler
Authors

Metin Yıldız 0000-0003-0926-9965

Abdurrahman Kırtepe 0000-0003-3268-2192

Kürşad Baydili 0000-0002-2785-0406

Publication Date March 31, 2021
Acceptance Date March 20, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Yıldız, M., Kırtepe, A., & Baydili, K. (2021). SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİNDE OKUYAN ÖĞRENCİLERİN ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİ İLE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 55-70.