Research Article
BibTex RIS Cite

TRABZONSPOR – RİZESPOR REKABETİNİN TARAFTAR YANSIMALARI

Year 2021, Volume: 23 Issue: 2, 63 - 75, 30.06.2021

Abstract

İki farklı bakış açısını ortaya koymak, bireylerin düşünce ve deneyimlerini derinlemesine incelemek için tasarlanan bu çalışmanın amacı, futbolda yerel bir rekabet içerisinde olan Trabzonspor ve Rizespor kulüplerinin taraftar yansımalarını bütüncül bir yaklaşımla ele alıp incelemektir. Araştırma örneklemini; Trabzonspor taraftar gruplarından 1 tribün lideri ve 9 taraftar ile Rizespor taraftar gruplarından 1 tribün lideri ve 9 taraftar olmak üzere toplamda 20 kişi oluşturmaktadır. İki farklı grup ile yapılandırılmış odak görüşmeleri ile veriler toplanmıştır Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlemesi, NVivo12 programı ile tematik içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Taraftar yansımaları, Şehir Takımı Kültürü (1) ve Tribün Kültürü (2), bulguları altında sonuçlar tartışılmıştır.

References

  • 1. Aksoy, R., Bakış, M. ve Ünveren, M. (2012). Spor Sosyolojisi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • 2. Argeris, S. ve Nagel, M. (2013). An Investigation of MajorLeague Soccer Attendance. Journal of Venueand Entertainment Management, 4(2): 64-76.
  • 3. Bauer, H. H., Sauer, N. E. ve Schmitt, P. (2005). Customer‐Based Brande Quity in The Team Sport Industry: Operationalization and Impact On The Economic Success Of Sport Teams. European Journal of Marketing, 39(5/6): 496-513.
  • 4. Brown, R. I. F. (1991). Gaming, Gambling, And Other Addictive Play. In J. H. Kerr, & M. J. Apter (Eds.), Adultplay (pp. 101–118). Swets&Zeitlinger.
  • 5. Bulut, E. ve Dever, A. (2019.) Derbi Futbol Maçlarında Açılan Pankartların Göstergebilimsel Analizi. Mavi Atlas, 7(1): 1-15.
  • 6. Clapp, C. M. ve Hakes, J. K. (2005). How Long a Honeymoon? TheEffect of New Stadiums on Attendance in Major League Baseball. Journal of Sports Economics, 6(3): 237-263.
  • 7. Eidelson, R.J. ve Eidelson, J.I. (2003). Dangerous Ideas: Five Beliefs That Propel Groups Toward Conflict. American Psychologist, 58(3):182–192.
  • 8. Eker, G. Ö. (2010). Futbolun Dayanılmaz Çekiciliği, Büyülenen Taraftar Portresi, Fanatizm ve Beşiktaş. Milli Folklor Kültür ve Araştırma Dergisi, 22(85):173-182.
  • 9. Gencer T. ve Aycan A. (2008). Seyircilerin Profesyonel Futbol Müsabakalarına Katılım Kararını Etkileyen Değişkenler Üzerine Bir İnceleme. Ege Akademik Bakış, 8(2): 771-783.
  • 10. Gökalp, E. (2007). Türk Milliyetçiliği Söylem(Ler)İnin Spor Basınında Yeniden İnşası (1990-2002). Kültür ve İletişim, 10(2): 9-62.
  • 11. Hunt, K., Bristol, T. ve Bashaw, R. (1999). A Conceptual Approach to Classifying Sport Fans. Journal of Services Marketing, 13(6): 439–452.
  • 12. İlhan, E. ve Çimen, Z. (2011). Spor Alanlarında Şiddet ve Spor Medyasının Etkileri: Spor Yazarlarının Algıları. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3): 224 – 234.
  • 13. Kılcıgil, E. (2003). Futbol Taraftarlarının Şiddet İle İlgili Tepkilerinin Psiko – Sosyal Boyutları. Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi, Sim Matbaacılık, s. 178.
  • 14. Koyuncuoğlu, K. Göktaş, Z. ve Demir, E. (2014). Effects of TheSocio-Economic-Cultural Structure of Football Spectators on The Tendency Towards Violence (Manisaspor Case). TurkishJournal of SportandExercise, 16(2): 41 – 49.
  • 15. Murphy, P., Williams, J., ve Dunning, E. (1990). Football on Trial, Spectator Violenceand Development in the Football World. Routledge:London.
  • 16. Özsoy, S. ve Yıldız, K. (2013). Türkiye’deki Spor Basınında Nefret Söylemi. International Journal Social Science Research, 2(2): 46 – 60.
  • 17. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods (4thed). SAGE: Los Angeles.
  • 18. Polat, E. ve Sönmezoğlu, U. (2016). Futbol Taraftarlarını Şiddete Yönelten Faktörlerin İncelenmesi, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1): 471-489.
  • 19. Poyraz, H. (2007). Fanatizm, Bağlanma ve Ahlâk. Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi, 53: 27-36
  • 20. Salman, G. ve Giray, C. (2010). Bireyleri Futbol Taraftarı Olmaya Motive Eden Güdülerin Takım Sadakati Üzerine Etkileri: Fenerbahçe Taraftarları Üzerine Bir Uygulama. Öneri, 33(9): 89-97.
  • 21. Taşmektepligil, M., Çankaya, S. ve Tunç, T. (2015). Futbol Taraftarı Fanatiklik Ölçeği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(1): 41 – 49.
  • 22. Wakefield, K. L. ve Sloan, H. J. (1995). TheEffects of Team Loyalty and Selected Stadium Factors on Spectator Attendance. Journal of Sport Management, 9(2): 153-172.
  • 23. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınevi: Ankara.
  • 24. Yılmaz, Ö. ve Kuş, A. (2016). Son Laz İsyanı ve Karadeniz Derebeylerinin Çöküşü. Karadeniz İncelemeleri Dergisi, 20: 309-326.
  • 25. Yücel, A. S., Atalay, A. ve Gürkan, A. (2015). Sporda Şiddet ve Saldırganlığı Etkileyen Unsurlar. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi,2(2): 68-90.
Year 2021, Volume: 23 Issue: 2, 63 - 75, 30.06.2021

Abstract

References

  • 1. Aksoy, R., Bakış, M. ve Ünveren, M. (2012). Spor Sosyolojisi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • 2. Argeris, S. ve Nagel, M. (2013). An Investigation of MajorLeague Soccer Attendance. Journal of Venueand Entertainment Management, 4(2): 64-76.
  • 3. Bauer, H. H., Sauer, N. E. ve Schmitt, P. (2005). Customer‐Based Brande Quity in The Team Sport Industry: Operationalization and Impact On The Economic Success Of Sport Teams. European Journal of Marketing, 39(5/6): 496-513.
  • 4. Brown, R. I. F. (1991). Gaming, Gambling, And Other Addictive Play. In J. H. Kerr, & M. J. Apter (Eds.), Adultplay (pp. 101–118). Swets&Zeitlinger.
  • 5. Bulut, E. ve Dever, A. (2019.) Derbi Futbol Maçlarında Açılan Pankartların Göstergebilimsel Analizi. Mavi Atlas, 7(1): 1-15.
  • 6. Clapp, C. M. ve Hakes, J. K. (2005). How Long a Honeymoon? TheEffect of New Stadiums on Attendance in Major League Baseball. Journal of Sports Economics, 6(3): 237-263.
  • 7. Eidelson, R.J. ve Eidelson, J.I. (2003). Dangerous Ideas: Five Beliefs That Propel Groups Toward Conflict. American Psychologist, 58(3):182–192.
  • 8. Eker, G. Ö. (2010). Futbolun Dayanılmaz Çekiciliği, Büyülenen Taraftar Portresi, Fanatizm ve Beşiktaş. Milli Folklor Kültür ve Araştırma Dergisi, 22(85):173-182.
  • 9. Gencer T. ve Aycan A. (2008). Seyircilerin Profesyonel Futbol Müsabakalarına Katılım Kararını Etkileyen Değişkenler Üzerine Bir İnceleme. Ege Akademik Bakış, 8(2): 771-783.
  • 10. Gökalp, E. (2007). Türk Milliyetçiliği Söylem(Ler)İnin Spor Basınında Yeniden İnşası (1990-2002). Kültür ve İletişim, 10(2): 9-62.
  • 11. Hunt, K., Bristol, T. ve Bashaw, R. (1999). A Conceptual Approach to Classifying Sport Fans. Journal of Services Marketing, 13(6): 439–452.
  • 12. İlhan, E. ve Çimen, Z. (2011). Spor Alanlarında Şiddet ve Spor Medyasının Etkileri: Spor Yazarlarının Algıları. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3): 224 – 234.
  • 13. Kılcıgil, E. (2003). Futbol Taraftarlarının Şiddet İle İlgili Tepkilerinin Psiko – Sosyal Boyutları. Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi, Sim Matbaacılık, s. 178.
  • 14. Koyuncuoğlu, K. Göktaş, Z. ve Demir, E. (2014). Effects of TheSocio-Economic-Cultural Structure of Football Spectators on The Tendency Towards Violence (Manisaspor Case). TurkishJournal of SportandExercise, 16(2): 41 – 49.
  • 15. Murphy, P., Williams, J., ve Dunning, E. (1990). Football on Trial, Spectator Violenceand Development in the Football World. Routledge:London.
  • 16. Özsoy, S. ve Yıldız, K. (2013). Türkiye’deki Spor Basınında Nefret Söylemi. International Journal Social Science Research, 2(2): 46 – 60.
  • 17. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods (4thed). SAGE: Los Angeles.
  • 18. Polat, E. ve Sönmezoğlu, U. (2016). Futbol Taraftarlarını Şiddete Yönelten Faktörlerin İncelenmesi, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1): 471-489.
  • 19. Poyraz, H. (2007). Fanatizm, Bağlanma ve Ahlâk. Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi, 53: 27-36
  • 20. Salman, G. ve Giray, C. (2010). Bireyleri Futbol Taraftarı Olmaya Motive Eden Güdülerin Takım Sadakati Üzerine Etkileri: Fenerbahçe Taraftarları Üzerine Bir Uygulama. Öneri, 33(9): 89-97.
  • 21. Taşmektepligil, M., Çankaya, S. ve Tunç, T. (2015). Futbol Taraftarı Fanatiklik Ölçeği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(1): 41 – 49.
  • 22. Wakefield, K. L. ve Sloan, H. J. (1995). TheEffects of Team Loyalty and Selected Stadium Factors on Spectator Attendance. Journal of Sport Management, 9(2): 153-172.
  • 23. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınevi: Ankara.
  • 24. Yılmaz, Ö. ve Kuş, A. (2016). Son Laz İsyanı ve Karadeniz Derebeylerinin Çöküşü. Karadeniz İncelemeleri Dergisi, 20: 309-326.
  • 25. Yücel, A. S., Atalay, A. ve Gürkan, A. (2015). Sporda Şiddet ve Saldırganlığı Etkileyen Unsurlar. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi,2(2): 68-90.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Makaleler
Authors

Necati Gürses 0000-0002-7949-5813

Kıvanç Semiz 0000-0003-3051-4814

Publication Date June 30, 2021
Acceptance Date June 16, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 23 Issue: 2

Cite

APA Gürses, N., & Semiz, K. (2021). TRABZONSPOR – RİZESPOR REKABETİNİN TARAFTAR YANSIMALARI. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(2), 63-75.