This study aimed at analyzing the correlation between critical thinking and media literacy of Social Sciences pre-service teachers. The population of the study was pre-service teachers studying at Atatürk University Kazım Karabekir Education Faculty in 2014-2015 academic year. The sample which was determined via criterion sampling method consisted of 284 Social Sciences 1st, 2nd, 3rd and 4th grade pre-service teachers.
The data of the study were gathered through California Critical Thinking Disposition Inventory adapted by Kökdemir (2003) and Media Literacy Level Scale developed by Karaman & Karataş (2009). In analyzing data, frequency, percentage, mean, standard deviation, Pearson-product moment correlation and Multiple Linear Regression were used. The findings showed that the critical thinking tendency of pre-service teachers predicted their media literacy at %0.04 level.
Key Words: Media Literacy, Critical Thinking, Pre-Service Teachers
Bu araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eleştirel düşünme ile medya okuryazarlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 öğretim yılında Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 1, 2, 3 ve 4. sınıfta öğrenim gören toplam 284 sosyal bilgiler öğretmen adayından oluşturmaktadır.
Araştırmada veriler California Eleştirel Düşünme Eğilimleri ölçeği (Kökdemir, 2003) ve Medya Okuryazarlık Düzey Belirleme ölçeği (Karaman & Karataş, 2009) kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, Pearson Çarpım Momentler Korelâsyon Analizi ve Çoklu Doğrusal Regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının sahip oldukları eleştirel düşünme eğilimlerinin medya okuryazarlıklarını %.04 düzeyinde yordadığı sonucu elde edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Medya okuryazarlığı, Eleştirel Düşünme, Öğretmen Adayı
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 1, 2016 |
Submission Date | May 26, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 21 Issue: 36 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License