Sosyal
bilgiler, verildiği her eğitim kademesinde bir çok bilişsel, duyuşsal ve
devinişsel kazanımlar içeren bir çalışma alanıdır. Bu çalışma alanı içerisinde
yer alan kazanımlar, öğrencinin bireye ve topluma bakış açısı üzerinde önemli
bir etkiye sahiptir. Bu etkilerin belirlenmesi süreci ise muhatap olunanı
anlama ile gerçekleşir. Bu anlama işlevinin
yönlendirme
içermemesi için bireyin karakter ve kişiliğinden taviz vermemesi gerekir. Bu
durum da, ancak empatik düşünce becerisi ile gerçekleşebilir. Bu düşünce
becerisinin kazandırılması ve kullanılmasına yönelik hazırlanan bu araştırmada,
sosyal bilgiler dersinde kullanım ve
alan uzmanı algıları ölçüt olarak alınmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler nitel veri analizi tekniğiyle analiz
edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla görüşleri alınan
çalışma grubunu; İnönü, Fırat, , Akdeniz, Gazi, Atatürk, Anadolu, Siirt ve İbrahim Çeçen Üniversitelerine bağlı Eğitim
Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Ana Bilim Dalında görev yapan öğretim üyesi
ve elemanları oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular
incelendiğinde, çalışma grubunu oluşturan alan uzmanlarının sosyal bilgiler
eğitimi çalışma alanında empatik düşünce becerisinin kullanımına ilişkin,
birbirinden farklı algılara sahip oldukları ve bu durumu da birbirinden farklı
şekilde gerekçelendirdiklerini söyleyebiliriz. Alan uzmanlarının görüşme
formunda yer alan sorulara verdikleri yanıtların analizinde ve modellerin
oluşturulmasında NVivo 11 programından yararlanılmıştır. Kodlamalar
araştırmacıların ortak görüşleri doğrultusunda oluşturulmuştur. Araştırmada
çalışma grubunu oluşturan alan uzmanlarının empatik düşünce becerisinin sosyal
bilgiler eğitimi çalışma alanında kullanımına yönelik algılara bağlı olarak,
ortak temalar ve farklılaşan temaları oluşturan bulgulara ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Submission Date | September 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 23 Issue: 40 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License