Abstract
Aim:Family is the most important environment where
children acquire knowledge, attitudes, and habits related to oral health. The
aim of this study was to evaluate the knowledge and attitudes of parents toward
periodontal health and diseases, and the relationship of their knowledge and
attitudes with demographic data.
Materials
and Methods:500 parents, referred for the treatment of their
children were included in the study. The knowledge and attitudes of the parents
were assessed using a self-administered and structured questionnaire. Data were
analyzed by chi-square test, with the level of significance set at p<0.05.
Results:33.0% parents
and 33.6% children brushed their teeth twice or more daily. 17%
parents and 8.6% children used dental floss/interdental brush, and 77% parents
visited a dentist only when they experienced dental complaints. Most parents
incorrectly defined the meaning of dental plaque and did not know its role in
the etiology of gingival diseases. 47.4% of them were aware that
bleeding gums indicated the presence of periodontal disease, while only 11.8%
knew that one of the main reasons of tooth loss was periodontal disease. It was
also evident that the use of dental floss
significantly increased with an increase income level (p<0.05),
and the knowledge and attitude of the parents regarding
periodontal health significantly increased with the educational level (p<0.05).
Conclusion:The knowledge and attitude of the
parents regarding periodontal health were poor. Thus, an
improvement in the knowledge and awareness among the parents can prevent or
reduce the severity of many possible periodontal problems in their children.
Key words: Attitude, Child, Knowledge, Parent, Periodontal health
Pedodonti
Hastalarının Ebeveynlerinin Periodontal Sağlığa İlişkin Bilgi ve Tutumlarının
Değerlendirilmesi
Özet
Amaç: Aile,
çocukların ağız sağlığı ile ilgili alışkanlık, bilgi ve tutumlarında etkisi
olan en önemli ortamdır. Bu çalışmanın amacı, ebeveynlerin periodontal sağlık
ve hastalığa yönelik bilgi ve tutumlarını değerlendirmek ve bilgi ve
tutumlarının demografik verilerle ilişkisini araştırmaktı.
Gereç
ve Yöntem:
Çocuklarının tedavisi için başvuran 500 ebeveyn çalışmaya dahil edildi.
Ebeveynlerin bilgi ve tutumları, yapılandırılmış bir anket kullanılarak
değerlendirildi. Veriler ki-kare testi ile analiz edildi, anlamlılık düzeyi p<0.05
olarak belirlendi.
Bulgular: Ebeveynlerin %33.0’ı
ve çocukların %33.6’sı dişlerini günde iki veya daha fazla fırçalamaktadır. Ebeveynlerin
%17’si ve çocukların %8.6’sı diş ipi/ arayüz fırçası kullandığını ve %77'si
dental şikayetleri bulunması durumunda diş hekimini ziyaret ettiğini
belirtmiştir. Ebeveynlerin çoğunluğu dental plağı yanlış tanımlamış ve diş eti
hastalıklarının etiyolojisindeki rolüne doğru cevap vermemiştir. %47.4'ü dişeti
kanamasının periodontal hastalığı işaret ettiğini ve %11.4'ü diş kaybının ana
nedenlerinden birinin de periodontal hastalık olduğunu bildiğini belirtmiştir. Ayrıca diş ipi kullanımının gelir düzeyi
arttıkça anlamlı şekilde arttığı (p<0.05) ve ebeveynlerin periodontal sağlık
konusundaki bilgi ve tutumlarının eğitim düzeyi ile anlamlı olarak arttığı
da gözlenmiştir (p<0.05).
Sonuç: Ebeveynlerin
periodontal sağlık konusundaki bilgi ve tutumu zayıftı. Bu nedenle,
ebeveynlerin bilgi ve farkındalıklarında bir gelişme, çocuklarında olası birçok
periodontal sorunun ciddiyetini önleyebilir veya azaltabilir.
Anahtar kelimeler: Tutum;
Çocuk; Bilgi; Ebeveyn; Periodontal sağlık
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 29 Issue: 4 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Tıklayınız.