Tanzimat, the plural of word tanzim, has been used in the meaning of
“regulate, put in order, reform and re-organize civil administration”. Civil
reform program and the implemented period which issued by Sultan Abdülmecid Hân
(1839-1861) is called as “Tanzimat Period”. It is known that innovation made in
civil administration as well as made in many areas. However, to limit the
beginning of this reformist movement from Tanzimat period is not very
realistic. This reformist movement can reduce the period of Sultan III. Selim
Hân (1789-1807) and Sultan II. Mahmut Hân (1808-1839) especially for music
which is one of the section of art. This reformist movement is an outstanding
act in many areas such as maqam-mode (makam), tempo-rhythm (usul), repertoire,
theory, music writing, and music forms. Turkish music forms have been described
after combining classical rules with the data obtained after examining the
works. In fact, it would be more accurate to say that Turkish music is not a
form performed that is applied on the rules but the rules applied on this music.
In this study, by putting forward used new Turkish music forms and the rules
explained on these types to what extent overlap with the work especially with
the start of innovative movement will be evaluated within the theory-practice
dilemma. Also, some New Turkish music form samples will be played during the
presentation.
Osmanlıda yenilikçi
hareketlerin başlangıcı olarak Tanzimat’ın ilanı kabul edilir. Sözlükte
“düzenlemek, sıraya koymak, ıslah etmek” anlamındaki tanzîm kelimesinin çoğulu olan “tanzîmât”, “mülkî idareyi
ıslah ve yeniden organize etme” anlamında kullanılır. Mülki idarenin yanı sıra
pek çok alanda yeniliklerin yapıldığı bilinmektedir. Sultan Abdülmecid Hân’ın
(1839-1861) yayımladığı mülkî ıslahat programı ve uygulandığı bu dönem ise
“Tanzimat Dönemi” olarak nitelendirilir. Ancak bu yenilikçi hareketlerin başlangıcını
Tanzimat olarak sınırlandırmak çok gerçekçi değildir. Özellikle sanat ve
sanatın kollarından biri olan mûsikî için yenilikçi hareketler, Sultan III.
Selim Hân (1789-1807) ve Sultan II. Mahmut Hân (1808-1839) dönemine kadar
indirilebilir. Bu yenilikçi
hareket kullanılan makamlar, usuller, repertuar, nazariyat, müzik
yazısı, formlar gibi pek çok alanda göze
çarpmaktadır. Günümüzde kullanılan mûsikî formlarının tarifi, eserler
incelendikten sonra elde edilen veriler ile klasik kurallar birleştirilerek
yapılmıştır. Aslında Türk mûsikîsinin kurallar üstüne icra edilen bir tür
olmadığı, kuralların bu mûsikî üzerine yazılmış olduğunu söylemek daha doğru
olacaktır. Bu araştırmada özellikle yenilikçi hareketlerin başlamasıyla Türk
mûsikîsinde kullanılan yeni mûsikî formlarının karşılaştırılmalı olarak ortaya
konmasının yanı sıra daha önceki dönemlerde kullanılmış formların teori-pratik
ikilemi içerisinde kuralların ne derece eserlerle örtüştüğü
değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2019 |
Submission Date | February 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 42 |
Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.