Bu çalışmada, çalgı eğitimi almakta olan öğrencilerin öğretmen davranışlarını motivasyonel bağlamdaki değerlendirmelerinin betimlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla veriler öğrencilerden üç açık uçlu soru ile toplanmıştır. Çalışma, nitel betimsel tarama modelindedir. Çalışma grubunu Tokat Gaziosmanpaşa ve Niğde Ömer Halisdemir Üniversiteleri bünyesindeki müzik öğretmenliği anabilim dalı öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma verileri betimsel analiz yöntemleri kullanılarak çözümlenmiştir. Öğrencilerin değerlendirmelerine göre; çalgı çalışma motivasyonlarını olumlu etkileyen öğretmen özellikleri; enerjik, saygılı, ilgili, sabırlı ve esprili olması, hedef ve kazanımlar hakkında bilgilendirme yapması, iyi bir öğrenci olması, öğrencinin yeteneğini fark etmesini sağlaması, dönüt vermesi, kendini mesleki olarak yenilemesi, iyi müzisyen olması, kendi çalgı çalışma motivasyonunun yüksek olması, derse hazırlıklı gelmesi, destek vermesi, verdiği ödevi tanıtıp çözümletmesi, parça seçerken öğrencinin fikrini alması, iyi bir dinleyici olması, derste teorik bilgiye de yer vermesi, öğrenciyle birlikte çalması, çok nota kaynağının olmasıdır. Öğrencilerin çalgı çalışma motivasyonlarını olumsuz etkileyen öğretmen özellikleri ise; soğuk davranışları, kendi olumsuz duygu ve durumlarını öğrenciye yansıtması, ilgisizliği, öğrenci hata yaptığında aşağılaması/küçümsemesi, çok ödev vermesi, düzeyin altında ya da üstünde ödev vermesi, çalınamayan yerleri anlatmak yerine yeni ödev vermesi, dersi aksatması, dersi uzatmasıdır. Öğrenciler, çalgı öğretmenlerinden; değerlere sahip olmasını, yapıcı eleştirilerde bulunmasını ve anlayışlı olmasını, öğretmeninin derste kendisiyle birlikte çalmasını, öğrencinin düzeyini bilmesini, etkili çalmasını, ayrıntılı çalıştırmasını, dinletiler düzenlemesini ve kendini yenilemesini beklemektedir.
The aim of this study is to describe the students’ evaluation of teacher behaviors in the motivational context. For this purpose, data were collected from students with three open-ended questions. The study is in a qualitative descriptive scanning model. The study group was composed of students in the department of music teaching at Tokat Gaziosmanpaşa and Niğde Ömer Halisdemir Universities. Research data were analyzed using descriptive analysis methods. According to the students’ evaluations, teacher characteristics that positively affect instrument motivation are energetic, respectful, concerned, patient, humorous, informing about goals and achievements, being a good student, making the student realize his talent, giving feedback, renewing himself professionally, being a good musician, having a high motivation to study his instrument, being prepared for the lesson, giving support, introducing and analyzing the homework he gave, getting the idea of the student when choosing a track, being a good listener, also including theoretical information in the lesson, playing with the student, and having a lot of notes. Teacher characteristics that negatively affect students’ instrument motivation are cold behavior, reflecting their negative feelings and situations to the student, indifference, humiliation/belittling when the student makes a mistake, giving too much homework, giving homework below or above the level, giving new homework instead of telling the places that cannot be stolen, disrupting the lesson, extending the lesson. Students expect their instrument teachers to have values, to make constructive criticism and to be understanding, to play with him in the lesson, to know the level of the student, to play effectively, to train in detail, to organize concerts and to renew himself.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 22, 2020 |
Submission Date | June 5, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 26 Issue: 45 |
Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.