This study intended to analyze the cartoon musics structurally and asses the data to be obtained in it from socio-cultural aspects. In the first step of the study, literature review has been done and the existing resources on cartoons and cartoon musics have been examined. In the second step, a “grading scale” has been needed so as to make an objective assessment of the cartoons in the sample group. With 30 different questions to assess the cartoon musics, this scale has been prepared with reference to the views of experts in the field. It has been concluded in the study that cartoon musics are important forms of auxiliary expression in the auditory sense; that they can contribute significant meanings and interpretations to cartoons; that they differ, depending on the age and gender group targeted at; and that they are composed or chosen according to the psychology laws and the cultural elements dating back to past.
Bu araştırma, ‘Çizgi film müziklerinin yapısal olarak incelenmesi ve bu doğrultuda elde edilecek verilerin ‘sosyo-kültürel’ bakımdan çok yönlü olarak değerlendirilmesi’ amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmanın ilk aşamasında, literatür taraması yapılarak, çizgi film ve çizgi film müziği alanındaki mevcut kaynaklar incelenmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında, örneklem grubunu oluşturan çizgi filmlerin objektif bir değerlendirmeye tabi tutulması amacıyla “derecelendirilme ölçeğine” ihtiyaç duyulmuştur. Çizgi film müziklerinin “30” farklı soru ile değerlendirildiği bu ölçek, alan uzmanlarının görüşleri doğrultusunda hazırlanmıştır. Yapılan araştırmada: Çizgi film müziklerinin işitsel anlamda önemli bir yardımcı ifade formu olduğu, çizgi filme farklı anlamlar ve ifadeler katabildiği, hedef alınan yaş ve cinsiyet kitlesine göre yapısal farklılıklar gösterdiği, psikoloji yasalarının ve geçmişten gelen kültürel öğelerin bir devamı olarak bestelenmekte ya da seçilmekte olduğu gibi sonuçlara ulaşılmıştır.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 7, 2014 |
Submission Date | July 7, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 24 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.