Amaç: Bu araştırma şizofreni hasta ve yakınlarının eğitim gereksinimlerinin saptanması ve bireylere uygulanacak psikoeğitim müdahalelerine yol gösterici olması amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı olarak planlanan araştırma bir Toplum Ruh Sağlığı Merkezi’ne kayıtlı 35 hasta ve 47 hasta yakını ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında; sosyo-demografik bilgi formu ve “Şizofreni hastalarının ve yakınlarının sağlık eğitimi gereksinimleri” formu kullanılmıştır.
Bulgular: Hastaların demografik özellikleri ile sağlık eğitim gereksinimleri alt boyutları karşılaştırıldığında; kadınların şizofreni hakkında genel bilgiler (p=0.04) ve iletişim-sosyal ilişkiler (p=0.02) alt boyutlarında erkeklere göre eğitim gereksiniminin daha fazla olduğu, geniş aile yapısına sahip olanların stresle baş etme konusunda çekirdek ve parçalanmış aile yapısına göre eğitim gereksinimlerinin daha fazla olduğu görülmüştür(p=0.00). Hasta yakınlarının demografik özellikleri ile sağlık eğitim gereksinimleri alt boyutları karşılaştırıldığında; ilköğretim mezunu olanların şizofreni belirtileri ile baş etme konusunda daha çok zorlandıkları, hastalık ile ilgili herhangi bir eğitim almayanların günlük yaşam becerileri(0.02) ile stresle baş etme(0.00) alt boyutlarında anlamlı farklılıkların olduğu bulunmuştur.
Sonuç: Araştırma sonucunda eğitim gereksinimlerinin belirlenmesinde, kadın olmanın ve geniş ailede yaşamanın, eğitim seviyesinin düşük olmasının ve herhangi bir eğitim almamanın önemli olduğu düşünülmektedir. Bu kapsamda verilecek eğitimlerin planlanmasında bu etkenlerin göz önünde bulundurulması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Şizofreni; hasta; hasta yakını; eğitim gereksinimi
ABSTRACT
The Education Needs of Schizophrenic Patients And Patient Relatives
Objective: This research has been planned in order to determine the education needs of schizophrenic patient and patient relatives and to be a guide to psychoeducation interventions implemented to individuals.
Method: This descriptive study has been conducted with 35 patients and 47 patient relatives registered to Community Mental Health Center. Sociodemographic form and “The health education needs of schizophrenic patients and patient relatives’’ forms are used for data collecting.
Results: Women need to more education on general information about schizophrenia (p=0.04) and the subdimension of communication-social relations (p=0.02) than men, and that those having the extended family structure need to more education about overcoming the stress than those having the elementary and fragmented family structures. It has been found out that those being primary school graduate have difficulty mainly to cope with the symptoms of schizophrenia, and that there are significant differences at daily life abilities (0.02) and the sub-dimensions of overcoming the stress (0.00) of those not taking any education.
Conclusion: As a result of our research, it has been thought that it is important to be a woman and to live in the extended family, to be lower level of education and not to take any education in the determination of education needs.
Keywords: Schizophrenia; patient; patient relative; education need
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 28, 2016 |
Submission Date | October 13, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 19 Issue: 1 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)