Application Cases of Preoperative Education of Patients by Nurses Working in Surgical Clinicals Objective: Preoperative education, being practiced before surgical intervention, makes a significant contribution for a patient to take information about what is going to happen in each stage of surgical intervention, to feel better physically and psychologically and for operation results to be positive. This research is a descriptive kind of study that took place between 20.01.2011-20.03.2011 for the purpose of examining the application cases of preoperative education of patients by nurses working in surgical clinicals. Method: The examples of the research includes 65 nurses working in surgical clinicals of two hospitals of a city. In collecting of the data, a questionnaire form that was composed by making literature review by researchers was used and the data were evaluated by SPSS 10.0 program. Results: According to results of the research, it has been detected that 55.4% of the nurses are graduates of associate degree and the average of civil cervice year of them is 10.0±6.29; 78.5% of the nurses practice education of patients in preoperative period; 61.9% of them practice education of patients a day before operation; 31.8% of them use the methods of expression, giving written material and standard forms of foundation together. Conclusion: Surgical clinical nurses apply preoperative education of patients mostly in applications, but; there is some deficiency in practicing the education.
Amaç: Cerrahi girişim öncesinde gerçekleştirilen ameliyat öncesi eğitim, hastanın cerrahi girişiminin
her bir evresinde ne olacağını bilmesine, fiziksel ve ruhsal olarak kendini daha iyi hissetmesine ve ameliyat
sonuçlarının olumlu olmasına önemli katkı sağlamaktadır. Bu araştırma cerrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin
ameliyat öncesi hasta eğitimi uygulama durumlarının incelenmesi amacıyla 20.01.2011-20.03.2011 tarihleri
arasında gerçekleştirilen, tanımlayıcı tipte bir araştırmadır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini bir ildeki iki hastanenin cerrahi kliniklerinde çalışan toplam 65
hemşire oluşturdu. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından literatür taraması yapılarak oluşturulan
anket formu kullanıldı, veriler SPSS 10.0 programı ile değerlendirildi.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre hemşirelerin %55.4’ünün ön lisans mezunu, hizmet yılı
ortalamasının 10.0±6.29 olduğu, %78.5’inin ameliyat öncesi dönemde hasta eğitimi uyguladığı, %61.9’inin
hasta eğitimini ameliyattan 1 gün önce uyguladığı, hemşirelerin %31.8’inin hasta eğitiminde anlatım, yazılı
materyal verme yöntemini ve kurumun standart formlarını birlikte kullandıkları saptandı.
Sonuç: Cerrahi klinik hemşirelerinin, ameliyat öncesi hasta eğitimine çoğunlukla uygulamalarında yer
verdikleri ancak eğitimin gerçekleştirilmesinde bazı eksikliklerin olduğu sonucuna ulaşıldı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2013 |
Submission Date | August 3, 2012 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 16 Issue: 1 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)