Ataturk University School of Nursing Graduates’ Opinions on Their Schools and Professions, and Profiles after Graduation Purpose: This study was carried out to examine Ataturk University School of Nursing graduates’ opinions on their schools and professions, assess profiles after graduation, and create a database for development work of our faculty strategic plans. Method: Graduates’ (1989-2006) home addresses, all public and private organizations established the application area in their work in the study conducted as a descriptive study between March 2007-March 2009. 301 (25.1%) graduates from the Atatürk University HYO undergraduate program between specified dates has created. Results are presented as percentage distributions. The study was based on ethical principles.Results: It is detected that 81.0% of the graduates works, 84.4% works in the public sector, 50.6% participated in certificate programs, 12.8% and 13.2% have, respectively, master and doctoral degree degree, 91.4% satisfies with their profession, 74.2% satisfies from Atatürk University HYO, below 70% of those satisfies with its practical training, its transparency and impartiality, its social, cultural and sporting activities, 77.6%, in general, evaluated by a good level of school, and the school’s modernity, communication, education quality selfrenewal was regarded as a good (respectively, %79.7, %79.4, %75.4, %76.1). Conclusion: It is proposed that the development of leadership qualities and increasing motivation of the students throughout their education, students are guided to graduate education, students to participate in scientific programs habit, working for a better quality of education, careful consideration to students' social lives and activities, the research and development activities, consulting services and student expectations, constantly revised and updated, each year, the measurement of student satisfaction with graduate satisfaction.
Amaç: Bu araştırma, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu mezunlarının okulları, meslekleri ile
ilgili görüşlerini incelemek, mezuniyet sonrası profillerini değerlendirmek ve Fakültemizin stratejik planlarını
geliştirme çalışmalarına veri tabanı oluşturmak amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı olarak, Mart 2007-Mart 2009 tarihleri arasında gerçekleştirilen araştırmada,
mezunların (1989-2006) ikamet adresleri, çalıştıkları tüm kamu ve özel kuruluşlar uygulama alanını
oluşturmuştur. Belirtilen tarihler arasındaki Atatürk Üniversitesi HYO lisans programını bitiren 301 (%25.1)
mezun ile çalışılmıştır. Sonuçlar yüzdelik dağılımlar olarak sunulmuştur. Araştırmada, Etik ilkelere uyulmuştur.
Bulgular: Mezunların %81.0’inin çalıştığı, %84.4’ünün kamu sektöründe görev yaptığı, %50.6’sının
sertifika programlarına katıldığı, %12.8’inin yüksek lisans ve %13.2’sinin doktora eğitimi aldığı, %91.4’ünün
mesleklerinden memnun oldukları, %74.2’sinin Atatürk ÜniversitesiHYO’dan memnun oldukları, uygulamalı
eğitiminden, öğrencilere karşı şeffaflığı ve tarafsızlığından, sosyal, kültürel ve sportif etkinliklerinden memnun
olanların oranının %70’in altında olduğu, %77.6’sının, genel olarak, okulu iyi düzeyde değerlendirdiği,
%79.7’sinin okulun çağdaşlığını, %79.4’ünün iletişimini, %75.4’ünün eğitimin kalitesini ve %76.1’inin kendini
yenilemesini iyi olarak değerlendirdiği tespit edilmiştir.
Sonuç: Öğrencilerin eğitimleri boyunca liderlik özelliklerinin geliştirilmesi ve motivasyonlarının
arttırılması, lisansüstü eğitime yönlendirilmeleri, bilimsel programlara katılma alışkanlığının kazandırılması,
daha kaliteli bir eğitim için çalışılması, öğrencilerin sosyal hayatlarının önemsenmesi ve etkinliklerinin
desteklenmesi, araştırma geliştirme faaliyetlerinin, danışmanlık hizmetlerinin ve öğrenci beklentilerinin sürekli
gözden geçirilmesi, güncellenmesi, her yıl mezun memnuniyeti ile birlikte öğrenci memnuniyetinin de ölçülmesi
önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2014 |
Submission Date | October 29, 2012 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 17 Issue: 1 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)