Why Men Want to be a Nurse? Objective: This study was carried out to determine there a sons for choosing the profession of nursing of male students studying at the Faculty of Health Sciences as descriptive. Method: Research was carried out with total of 194 male students who filled survey forms by agreeing to participate in the study. Questionnaire form which was consisted of questions to determine socio-demographic characteristics, orders of preference of nursing profession and there a sons of selecting nursing profession of student sand which prepared by researchers in the light of there levant literature was used in the collection of the data. Before the study, all the official permits were required for the research, aim of the study was described the participants. Data of the study were evaluated by using percentage calculations test in the computer. Result: At the end of the research, it was established that 37.1% of the students were class 1, 25.8% were class 2, 18.6% were class 3, 18.6% were class 4, respectively. When the students’ reasons for choosing the profession was examined, it was established that 52.6% of the students were high business opportunity, 39.2% were family/environment wanted, 30.9% were university entrance exam score could afford this section. Cases of the students being satisfied with the chosen profession were examined it was determined that 72.2% of them were satisfied with the graduating of this section. Conlusion: The light of the data obtained from this study, it was observed that male nursing students preferred nursing sections due to high possibility of business. Although certain groups still accepted the nursing as women profession today, male students reported that they were pleased to graduate this section.
Amaç: Bu araştırma Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde okuyan erkek öğrencilerin hemşirelik mesleğini
seçme nedenlerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, çalışmaya katılmayı kabul ederek anket formlarını dolduran toplam 194 erkek
öğrenci ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında; araştırmacılar tarafından ilgili literatür ışığında hazırlanan
ve öğrencilerin tanıtıcı özelliklerini, hemşirelik mesleğini tercih sıralarını ve hemşirelik mesleğini seçme
nedenlerini belirlemeye yönelik sorulardan oluşan anket formu kullanılmıştır. Araştırmaya başlamadan önce,
araştırmanın yapılabilmesi için gerekli resmi izinler alınmış, katılımcılara araştırmanın amacı açıklanmıştır.
Araştırmanın verileri bilgisayar ortamında, yüzdelik hesaplamalar kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Araştırma sonunda öğrencilerin; %37.1’inin 1. sınıf, %25.8’inin 2. sınıf, %18.6’sının 3. sınıf
ve %18.6’sının 4. sınıf öğrencisi olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin mesleği seçme nedenleri incelendiğinde;
%52.6’sının “İş olanağı yüksek olduğu için”, %39.2’sinin “Ailesi/çevresi istediği için”, %30.9’unun
“Üniversiteye giriş puanı bu bölüme yettiği için” hemşirelik mesleğini tercih ettikleri tespit edilmiştir.
Öğrencilerin seçtiği meslekten memnun olma durumları incelendiğinde; %72.2’sinin bu bölümde okumaktan
memnun olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Çalışmadan elde edilen veriler ışığında erkek öğrencilerin meslek seçimlerinde iş olanağının
yüksek olması nedeniyle hemşirelik bölümünü tercih ettiği görülmüştür. Günümüzde hala bazı kesimler
tarafından kadın mesleği olarak görülmesine rağmen erkek öğrenciler bu bölümde okumaktan memnun
olduklarını belirtmişlerdir. Bu durum erkek öğrencilerin hemşire unvanını benimsediklerini göstermesi
açısından sevindiricidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2014 |
Submission Date | November 8, 2012 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 17 Issue: 1 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)