Amaç: Bu çalışma
hemşirelik bölümü öğrencilerinin stresle baş etme tarzları ve etkileyen
etmenleri incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Kesitsel türde yürütülen
bu çalışmanın verileri Yakındoğu
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümünde öğrenim gören
öğrencilerden Ocak – Mart 2015 tarihleri arasında toplanmıştır. Çalışmanın
örneklemini 228 öğrenci oluşturmuştur. Örneklemin belirlenmesinde evrenin belli
olduğu durumlarda örneklem hesaplama formülü kullanılmıştır. Örneklem hacmi
daha sonra sınıflara göre tabakalandırılmıştır. Veri toplama aracı olarak
öğrenci tanıtım formu ve Stresle Basa Çıkma Tarzları Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde sayı, ortalama, Mann Whitney U testi
ve Kruskall Wallis testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada son
sınıflarda kendine güvenli yaklaşım puanının diğer tüm sınıflardan fazla
olduğu, 3 ve 4. sınıflarda tüm alt boyut puan ortalamalarının birinci
sınıflardan daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Kız öğrencilerin sosyal destek
arama davranış puan ortalaması daha yüksek, sigara kullanan öğrencilerin
kendine güvensiz, boyun eğici ve sosyal destek arama yaklaşımı puanları daha yüksektir.
Alkol kullanmayan öğrencilerin, kendine güvensiz yaklaşım puanlarının daha
düşük, sosyal destek arama davranış puanlarının daha yüksek olduğu
belirlenmiştir. Öğrenci evinde yalnız veya arkadaşları ile yaşayanların kendine
güvensiz yaklaşım puanları yurtta kalanlardan yüksek olduğu, yıl kaybı
yaşayanlarda kendine güvenli yaklaşım, iyimser yaklaşım ve kendine güvensiz
yaklaşım puanının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Bu çalışma
sonucunda; öğrenim görülen sınıf,
cinsiyet, sigara ve alkol kullanımı, kalınan yer ve yıl kaybı öğrencilerin
stresle başa çıkma tazını etkilediği belirlenmiştir.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 2, 2017 |
Submission Date | June 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 20 Issue: 3 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)