Amaç: Bu çalışmanın amacı yabancı
öğrencilerin yaşadıkları sorunların tanımlanmasıdır. Bu çalışma, ülkemize gelen
ve gelecek olan öğrencilerin sorunlarının giderilebilmesi ve ülkemiz
üniversitelerinde gelecekte daha fazla yabancı öğrenciye imkân sağlanması ile
yabancı öğrenci potansiyelinin geliştirilebilmesine
katkı sağlayabilir.
Yöntem:
Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın evrenini Konya ilindeki üniversitelerde
okumakta olan yabancı öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem 109 kişiden
oluşmuştur. Elde edilen veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen 28
soruluk anket formu ile toplanmıştır. Anket formu literatür taramalarına ek
olarak “odak grup görüşmeleri” yoluyla geliştirilmiştir. Veri toplama işlemi Mayıs-Haziran 2016
tarihlerinde yapılmış olup veriler yüzdelik, ortalama ve standart sapma ile
analiz edilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların %61.5’i erkek,
%54.1’i 21-25 yaş Aralığında, %52.3’ü Sosyal bilimler alanında öğrenim
görmektedirler. Katılımcı öğrencilerin %
43.1’i Ortadoğu bölgesinden ve %24.8’i Kafkaslar ve Orta Asya bölgesinden
gelmektedir. Öğrencilerin %78.9’u öğrenci statüsü ile ülkemize gelmiş ve
%90.8’i Türkiye’de herhangi bir kurumdan burs aldıklarını ifade etmişlerdir. Elde
edilen sonuçlara göre yabancı öğrenciler %90’dan daha fazla bir oranla
Üniversite personellerinden ve hocalarından ayrımcılık görmediklerini ifade
etmişlerdir. Katılımcılar öğrenci arkadaşlarından da %82.6 oranında ayrımcılık
görmediklerini ifade etmişlerdir.
Sonuçlar: Yabancı öğrencilerin Türkiye’de
yaşadıklarını ifade ettikleri en önemli sorun Türkçeyi anlama ve Türkçe ders
izleme olarak görülmektedir. Yemekler, yabancı öğrenciler için orta düzeyli bir
sorun olarak görülmüştür.
Anahtar
Kelimeler:
Göç, Yabancı öğrenciler, Yabancı öğrenci
sorunları
Investigation of the Problems of Foreign University
Students: Konya Examination
ABSTRACT
Purpose:The aim of this study is
identification of the foreign students’ problems. This study can associate with
to elimination of the problems of the present and coming students in the future
in our country, to provide opportunity for more foreign students in our
universities in the future and to develop foreign student potentials.
Methods: The universe of this
descriptive study consists of the foreign students studying at the universities
in Konya province. The sample has been consisted of 109 people. The obtained
data have been collected by a 28-item questionnaire developed by the
researchers. The questionnaire, in addition to literature, has been developed
by using information obtained by the “focus group interviews”. Collecting data
process was done in May-June 2016. Data have been analyzed by frequencies, mean
and standard deviation.
Results: 61.5% of participants are
male, 54.1% of them are 21-25 age range, and 52.3% of them are studying in
social sciences. 43.1% of the participant students are coming from Middle East
and 24.8% of them are coming from Caucasus and Central Asia. 78.9% of the students
have come to our country with the student statue and 90.8% of them have stated
that they haven’t received any scholarship from any institutions. According to
the obtained results, foreign students have stated that they haven’t been
discriminated by the university staff and professors in more than 90% rate.
Participants have stated that they haven’t seen discrimination by their friends
in 82.6% rate.
Conclusions: It has been seen that the
foreign students have stated that their most important problem is to understand
Turkish and to follow the courses in Turkish. It has also seen that meal
problem is a mid-level problem for foreign students.
Key words: Immigration, Foreign
Students, the foreign student problems.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2017 |
Submission Date | December 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 20 Issue: 4 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)