Research Article
BibTex RIS Cite

Kan Basıncı Ölçümü Beceri Eğitimini Değerlendirmede Yeni Bir Test

Year 2018, Volume: 21 Issue: 4, 271 - 278, 28.12.2018

Abstract



ÖZET



Amaç: Kan
basıncı (K.B.) ölçümü hemşirelik için temel bir beceridir.  Literatürde K.B. bilgi ve gözleme dayalı
ölçümlerde hemşire ve öğrencilerde yetersizlikler belirlenmiştir. Temel beceri olan
K.B.’nın test edilmesi için geçerlik ve güvenirliği test edilmiş bu bilgi
testinin hazırlama basamakları ve analiz sonuçlarının hemşirelik ölçme
değerlendirme alanına katkı yapması amaçlanmıştır.



Yöntem: Araştırma metodolojik olarak geliştirilmiştir. Araştırmaya
katılmayı kabul eden 41 hemşirelik 3. Sınıf öğrencisi örneklemi
oluşturmaktadır. Etik kurul izni alınmıştır. Hedef davranışları kapsayan 60
maddelik soru havuzu oluşturulmuştur. Taslak maddeler uzman görüşüne göre
yeniden düzenlenmiştir. 39 maddeye indirgenmiş testin ön uygulaması
yapılmıştır. Madde analizinde her bir maddenin madde istatistikleri
hesaplanmıştır. Madde istatistikleri ve kapsam geçerliliğine göre uygun olan 20
soru seçilmiştir.



Bulgular:
Seçilen
soruların %75’i orta güçlükte olup, testin ortalama güçlüğü 0,58 olarak
bulunmuştur. Maddelerin %55’i iyi ve çok iyi ayırt edicilik sağlarken, %15’i
düzeltilerek teste dahil edilmiştir. Nihai testin Kuder -Richardson 20 ve 21
değeri sırasıyla 0,68 ve 0,64 olarak hesaplanmış ve kısa maddeli bir test için
güvenli olduğu belirlenmiştir.



Sonuç: Yapılan çalışma ile geçerli ve güvenli kabul edilen çoktan
seçmeli K.B. bilgi testi sunulmuştur. Hemşirelik eğitiminde diğer alanlarda da
geliştirilen testlerin geçerlik ve güvenirliklerinin yapılması nesnel ve adil
bir ölçüm sağlayacak ve hemşire eğitimcilerin değerlendirmelerini
kolaylaştıracaktır.



Anahtar
Kelimeler:
Hemşirelik
Eğitimi; Kan Basıncı; Eğitimsel Ölçüm



 



ABSTRACT



A
New Test in Assesing the Education of Blood Pressure Measurement



Aim: Blood pressure measurument
is a basic skill for nursing. In the literature, inadequacies were found in
nurses and students in measurements based on blood pressure information and
observation. It is aimed to contribute to the field of nursing assessment of
the steps of preparation and analysis results of this information test which
has been tested for validity and reliability in order to test the basic skill
of blood pressure.



Methods: The research was developed
methodologically. The sample constitute 41 nurses of the 3rd grade students who
accepted to participate in the research. Ethics committee has been granted. A
60-item question pool covering target behaviors was created. The drafts have
been rearranged according to expertopinion. Preliminary application of reduced
test to 39 substances was done. In item analysis, item statistics of each item
are calculated. 20 questions were selected which are appropriate according to
item statistics and content validity.



Results: Selected questions of the
75% were moderately difficult and the average difficulty of the test was 0.58.
While 55% of the items provide well and very well discrimination, 15% were
corrected and included in the test. Kuder -Richardson 20 and 21 values of the
final test were 0.68 and 0.64 respectively. The obtained values were
implemented and considered to be consistent for shorttests.



Conclusion: This study provides
multiple-choice blood pressure information test which is valid and safe. The
validity and reliability of the tests developed in other areas of nursing
education will provide an objective and fair measurement and facilitate the
evaluation of nurse educators.



Keywords: Nursing Education; Blood
Pressure; Educational Measurement






























 



References

  • Kaynaklar1. Atılgan H. Editör. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. 4. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık; 2006.
  • 2. Ayhan İ. Eğitimcilere Yol Göstermesi Bakımından Tab Analiz Programı Kullanılarak Başarı Testi Hazırlama Sürecinde İzlenecek Basamaklar. GUSBEED 2010; 2: 79–101.
  • 3. Bahar M, Nartgün, Z., Durmuş, S, Bıçak, B. Geleneksel Tanımlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı. 3. Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2009.4. Baillie L and Curzio J A survey of first year student nurses’ experiences of learning blood pressure measurement. Nurs Educ Pract 2009;9: 61–71. 5. Berman A and Snyder S. Editörs. Kozier and Erb’s Fundamentals of nursing. 9th edition. New Jersey: Pearson; 2012.
  • 6. Durak Hİ. Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin (sınama) öğretim üyeleri tarafından bilinmesi gereken temel ilkeleri. Tıp Eğitimi Dünyası 2002; 7: 43–6.
  • 7. Esin N. Veri Toplama Yöntem Ve Araçları and Veri Toplama Araçlarının Güvenirlik ve Geçerliği. 4. Bölüm. Hemşirelikte Araştırma, Süreç, Uygulama ve Kritik içinde. S Erdoğan, N Nahcivan, M Esin. Editörler (2.Baskı. İstanbul: Nobel Kitabevi; 2014.
  • 8. Eskiocak S, Gökmen S, Erbaş H, Çakır E, Gülen Ş. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesinde Son 5 Yılda Yapılan Biyokimya Sınav Sorularının Analizi. Türk Biyokim Derg 2004; 29(4): 273–6.
  • 9. Gazibara T, Rancic B, Maric G, Radovanovic S, Kisic-Tepavcevic D, Pekmezovic T. Medical students, do you know how to measure blood pressure correctly? Blood Press Monit 2015; 20: 27–31.
  • 10. González-López JJ1, Gómez-Arnau Ramírez J, Torremocha García R, Albelda Esteban S, Alió del Barrio J, Rodríguez-Artalejo F. Knowledge of correct blood pressure measurement procedures among medical and nursing students. Rev Esp Cardiol (Engl Ed.)2009; 62: 568–71.
  • 11. Hacıoğlu N. Hemşirelikte öğretim, öğrenme ve eğitim. 2. Baskı. İstanbul: Nobel tıp kitabevleri; 2013.
  • 12. Korkmaz E, Çoban, Gİ. Hemşirelerin İndirekt Arteriyel Kan Basıncı Ölçüm Basamaklarına Uyumu, DEUHFED 2015; 8(2): 86-94.
  • 13. Özçelik DA. Test Hazırlama Klavuzu. 4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2010.
  • 14. Özen, Gülaçtı, Kandemir Y, Gülaçtı F, Kandemir M. Eğitim bilimleri araştırmalarında geçerlik- güvenirlik sorunsalı. Erzincan Eğitim Fakültesi Derg 2006;8(1): 69–89.
  • 15. Seybert AL, Barton CM. Simulation-based learning to teach blood pressure assessment to doctor of pharmacy students. Am J Pharm Educ 2007; 71: 1-7.
  • 16. Şahin TK., Demir LS, Koruk İ. Bir tıp fakültesi hastanesi'nde görevli hemşirelerin kan basıncı ölçüm bilgilerinin değerlendirilmesi, TAF Prev Med Bull 2006;5: 8-18.
  • 17. Turgut M.F, Baykul Y..Eğitimde Ölçme Değerlendirme. 4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2012.
  • 18. Uysal H, Enç N. Hemşirelerin indirekt arteriyel kan basıncı ölçümüne ilişkin teorik ve uygulamaya yönelik bilgilerinin değerlendirilmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005;21 (1): 47-61.
  • 19. Zaybak A, Güneş Ü. Hemşirelerin indirekt arteriyel kan basıncı ölçüme yöntemleriyle ilgili gözlemsel bir çalışma. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 11: 23-8.
Year 2018, Volume: 21 Issue: 4, 271 - 278, 28.12.2018

Abstract

References

  • Kaynaklar1. Atılgan H. Editör. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. 4. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık; 2006.
  • 2. Ayhan İ. Eğitimcilere Yol Göstermesi Bakımından Tab Analiz Programı Kullanılarak Başarı Testi Hazırlama Sürecinde İzlenecek Basamaklar. GUSBEED 2010; 2: 79–101.
  • 3. Bahar M, Nartgün, Z., Durmuş, S, Bıçak, B. Geleneksel Tanımlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı. 3. Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2009.4. Baillie L and Curzio J A survey of first year student nurses’ experiences of learning blood pressure measurement. Nurs Educ Pract 2009;9: 61–71. 5. Berman A and Snyder S. Editörs. Kozier and Erb’s Fundamentals of nursing. 9th edition. New Jersey: Pearson; 2012.
  • 6. Durak Hİ. Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin (sınama) öğretim üyeleri tarafından bilinmesi gereken temel ilkeleri. Tıp Eğitimi Dünyası 2002; 7: 43–6.
  • 7. Esin N. Veri Toplama Yöntem Ve Araçları and Veri Toplama Araçlarının Güvenirlik ve Geçerliği. 4. Bölüm. Hemşirelikte Araştırma, Süreç, Uygulama ve Kritik içinde. S Erdoğan, N Nahcivan, M Esin. Editörler (2.Baskı. İstanbul: Nobel Kitabevi; 2014.
  • 8. Eskiocak S, Gökmen S, Erbaş H, Çakır E, Gülen Ş. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesinde Son 5 Yılda Yapılan Biyokimya Sınav Sorularının Analizi. Türk Biyokim Derg 2004; 29(4): 273–6.
  • 9. Gazibara T, Rancic B, Maric G, Radovanovic S, Kisic-Tepavcevic D, Pekmezovic T. Medical students, do you know how to measure blood pressure correctly? Blood Press Monit 2015; 20: 27–31.
  • 10. González-López JJ1, Gómez-Arnau Ramírez J, Torremocha García R, Albelda Esteban S, Alió del Barrio J, Rodríguez-Artalejo F. Knowledge of correct blood pressure measurement procedures among medical and nursing students. Rev Esp Cardiol (Engl Ed.)2009; 62: 568–71.
  • 11. Hacıoğlu N. Hemşirelikte öğretim, öğrenme ve eğitim. 2. Baskı. İstanbul: Nobel tıp kitabevleri; 2013.
  • 12. Korkmaz E, Çoban, Gİ. Hemşirelerin İndirekt Arteriyel Kan Basıncı Ölçüm Basamaklarına Uyumu, DEUHFED 2015; 8(2): 86-94.
  • 13. Özçelik DA. Test Hazırlama Klavuzu. 4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2010.
  • 14. Özen, Gülaçtı, Kandemir Y, Gülaçtı F, Kandemir M. Eğitim bilimleri araştırmalarında geçerlik- güvenirlik sorunsalı. Erzincan Eğitim Fakültesi Derg 2006;8(1): 69–89.
  • 15. Seybert AL, Barton CM. Simulation-based learning to teach blood pressure assessment to doctor of pharmacy students. Am J Pharm Educ 2007; 71: 1-7.
  • 16. Şahin TK., Demir LS, Koruk İ. Bir tıp fakültesi hastanesi'nde görevli hemşirelerin kan basıncı ölçüm bilgilerinin değerlendirilmesi, TAF Prev Med Bull 2006;5: 8-18.
  • 17. Turgut M.F, Baykul Y..Eğitimde Ölçme Değerlendirme. 4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2012.
  • 18. Uysal H, Enç N. Hemşirelerin indirekt arteriyel kan basıncı ölçümüne ilişkin teorik ve uygulamaya yönelik bilgilerinin değerlendirilmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005;21 (1): 47-61.
  • 19. Zaybak A, Güneş Ü. Hemşirelerin indirekt arteriyel kan basıncı ölçüme yöntemleriyle ilgili gözlemsel bir çalışma. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 11: 23-8.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Şenay Takmak 0000-0002-0338-4156

Nevin Kuzu Kurban 0000-0001-8562-969X

Publication Date December 28, 2018
Submission Date June 4, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 21 Issue: 4

Cite

Vancouver Takmak Ş, Kuzu Kurban N. Kan Basıncı Ölçümü Beceri Eğitimini Değerlendirmede Yeni Bir Test. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2018;21(4):271-8.

Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.

Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)

20547