The aim of the study is to identify the level of learned resourcefulness of students studying at High School of Science and High School of Technical Science, and to reveal the relationship of this level with the demographic variables. A convenience sampling method was used, and 340 voluntary students were surveyed and 329 of these students were included in the analysis. Results showed that, while the level of learned resourcefulness does not differ according to students’ age, class and education, it differs according to gender and school. In addition, 12 dimensions of learned resourcefulness were studied, and in 7 dimensions statistically significant differences were found. It is expected to attract attention to learned resourcefulness of students in vocational high schools and contribute to the Turkish literature.
Bu çalışmanın amacı, Meslek Yüksek Okulları’nda eğitim gören
öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük seviyelerini belirlemek ve bu seviyenin
demografik değişkenlerle ilişkisini ortaya koymaktır. Araştırmada, bu okullarda
eğitim gören 340 öğrenciye kolayda örnekleme yöntemi ile ve gönüllülük
esasına göre anket uygulanmış, analizler 329 anket üzerinden yürütülmüştür.
Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük düzeyleri yaş,
sınıf ve eğitime göre farklılık göstermezken, cinsiyet ve okula göre farklılık
göstermektedir. Ayrıca bu değişkenler açısından öğrenilmiş güçlülüğün on iki
boyutu irdelenmiş ve yedi boyutta anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Araştırmanın meslek yüksekokulu öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülükleri
konusuna dikkat çekmesi ve Türkçe literatüre katkı sağlaması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 28 Issue: 2 |