Son yıllarda yerel yönetimlerde özel sektörde olduğu gibi bilgi
teknolojileri (BT), yönetim anlayışını değiştirmektedir. Birçok araştırmacı
yerel yönetimlerde BT kullanımının organizasyon içerisinde yapısal anlamda
değişikliklere sebep olduğunu fakat bunun her kurum için aynı seviyede
olmadığını tartışmaktadır. Yerel yönetimlerde BT kullanımının adaptasyonunu,
vatandaşlar için e-hizmet ve kurum çalışanları için intranet adaptasyonu olarak
iki başlık özelinde incelenmiştir. Çalışma kapsamında 2 farklı büyükşehir
belediyesinde çalışan uzman yöneticiler ile anket gerçekleştirilmiştir. Bu
kapsamda, makine bürokrasisi, organizasyonel rutin, personel kısıtlamaları ve
risk alma kültürü faktörlerinin e-hizmetler ve intranet adaptasyonuna olan
etkileri incelenmiştir. Sonuç olarak çalışmadan elde edilen bulgular
tartışılmış ve literatüre katkı sağlanmıştır.
In recent years, as in the private sector in
local governments, information technology (IT) has changed management approach.
Many researchers argue that the use of IT in local governments causes
structural changes in the organization, but it is not at the same level for
each institution. The adaptation of the use of IT in local governments has been
examined under two headings as e-service for citizens and intranet adaptation
for institution employees. Within the scope of the study, a survey was
conducted with expert managers working in 2 different metropolitan municipalities.
In this context, the effects of machine bureaucracy, organizational routine,
staffing restrictions and risk-taking culture factors on e-services and
intranet adaptation are examined in this paper. As a result, findings obtained
without study were discussed and contributed to the literature.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 32 Issue: 4 |