Research Article
BibTex RIS Cite

STRATEJİK KARAR ALMA SÜRECİNDE PAZARLAMA MUHASEBESİNİN ÖNEMİ

Year 2018, Volume: 32 Issue: 4, 1231 - 1240, 05.10.2018

Abstract

Marketing executives need special knowledge on strategic decisions about pricing, distribution, advertising expenditures, changes to the product line, and many other factors that affect profits. These informations can only be met by marketing accountancy.  Marketing accountancy has a major role in directing employees through cost analysis and cost control, while playing an important role in reducing marketing costs and increasing marketing effectiveness and ultimately profit maximization. In this study; marketing costs, marketing accounting relationship and marketing accounting are explained, and marketing expenses are included in accounting records according to actual cost and standard cost methods.

References

  • Akdoğan, N. (1982), Pazarlama Maliyetleri ve Muhasebesi, Gazi Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Badem, C., and Fırat, D. (2011), “Temel Pazarlama Bileşenleri Açısından Muhasebe Verilerinin Kullanılması: Pazarlama Muhasebesi”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 21.
  • Boone, L., and Kurtz, L. D. (1992), Contemporary Marketing, 7th Edition, Dreyden Press: Orlando.
  • Cemalcılar, İ. (1987), “Pazarlama’nın Tanımı”, Pazarlama Dünyası, Yıl:1, Sayı:5.
  • Ceran, Y. (2009), Maliyet Bilgilerine Dayalı Stratejik Pazarlama Kararları İçin Stratejik Pazarlama Muhasebesi, Tablet Kitabevi, Konya.
  • Ceran, Y., and Bezirci, M. (2011), “Pazarlama Bilgi Sistemi-Muhasebe Bilgi Sistemi İlişkisine Stratejik Bir Yaklaşım: Stratejik Pazarlama Muhasebesi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 26.
  • Ceran, Y., and İnal, M. E. (2004), “Maliyet Bilgileri Temeline Dayalı Pazarlama Kararları İçin Pazarlama Muhasebesi”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 22.
  • Dinçer, B. and Dinçer, C. 2005, “Otel Yönetiminde Muhasebe Bilgi Sistemleri ve Pazarlama Kararları”, Review of Social, Economic & Business Studies, Vol.5/6, ss. 353-365.
  • Görmüş, A. Ş.,, Bulca, H., and Yeşil, T. (2015), “Yönetimin Etkinliği Açısından Standart Maliyet Yönteminin Uygulanması”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 2, ss., 67-84
  • Hacırüstemoğlu, R. (2008),” Bilgi Çağında Muhasebe Eğitimi”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, Cilt; 10, Sayı;3, ss. 1-6.
  • Ehrmann, H. (2006), “Marketing Accounting”, Handbuch Marketing-Controlling, 2. Auflage, Ed; Sven Reinecke und Torsten Tomczak, Betriebswirtschaftlicher Verlag Dr. Th. Gabler-GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, ss. 698-739.
  • Ekergil, V., and Ersoy, N. F. (2016), “B2B/Endüstriyel Pazarlar İçin Anahtar Müşteri Yönetimine İlişkin Müşteri Yaşam Boyu Değerinin Hesaplanmasında Muhasebe ve Pazarlamanın Rolü”, Business and Economics Research Journal, Volume: 7, Number: 4.
  • Erdoğan, N., ve Saban, M. (2010), Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, Beta Basım A. Ş., İstanbul, s. 51
  • Fidan, H. (2009), “Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS) ve Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS)’nin Pazarlamada Kullanımı”, Journal of Yaşar University, Sayı:14, İzmir, ss. 2151-2171.
  • Kılıç, Ö. (1993), “Pazarlama Maliyetlerinin Önemi ve Ayrıştırılması”, Yönetim, Sayı: 16.
  • Köhler, R. (1992), “Kosteninformation für Marketing-Entscheidungen (Marketing-Accounting)”, Handbuch Kostenrechnung, Dr. Th. Gabler GmbH, Wiebaden, pp. 837-855.
  • Öncü, S. (1999), “Faaliyete Dayalı Maliyetleme ve Pazarlama Maliyetleri”, Yaklaşım, Sayı: 77.
  • Öztürk, E. (2017), “Maliyet Kontrolü Ve Yönetimi İçin Bir Yöntem Önerisi: Standart Maliyet Sapmalarının Dinamik Analizi”, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 1, ss., 16-32
  • Rogers, L. (1996), İlke ve Yöntemleriyle Pazarlama, (Çev. T. Anapa), Epsilon Yayıncılık, İstanbul.
  • Schiff, A. D. (1999), “Acquire Clients by Stressing These 40 Benefits of Accounting Services”, The CPA Journal, August, pp. 72-73.
  • Tekin, M., Çiçek, E., Göbenez, Y. and Bay M. (2006), “Bilgi Yönetiminin İşletmelerde Rekabetçi Üstünlük Sağlama Konusundaki Önemi ve Karaman Gıda Sanayisinde Bir Uygulama”, ÜAS’06 VI. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ed; Güneş Gençyılmaz, 22-23 Eylül 2006, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları-56, İstanbul, ss. 857-866.
  • Ülgen, H. and Mirze, S. K. (2006), İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Yayıncılık, İstanbul.

IMPORTANCE of MARKETING ACCOUNTANCY in STRATEGICAL DECISION MAKING PROCESS

Year 2018, Volume: 32 Issue: 4, 1231 - 1240, 05.10.2018

Abstract

Pazarlama yöneticilerinin, kârları etkileyen fiyatlama, dağıtım, reklam harcamaları, ürün hattında yapılan değişiklikler ve diğer birçok faktör hakkında stratejik kararlar için özel bilgilere ihtiyacı bulunmaktadır. Bu bilgilerde ancak pazarlama muhasebesi tarafından karşılanabilir. Pazarlama muhasebesi, pazarlama maliyetlerinin düşürülmesi ile pazarlama faaliyetlerinin etkinliğinin artırılmasında ve sonuçta kârın maksimize edilmesinde önemli bir rol oynarken, maliyet analizleri ve maliyet kontrolü yoluyla çalışanları yönlendirmede büyük bir öneme sahiptir. Bu çalışmada; pazarlama maliyetleri, pazarlama muhasebe ilişkisi ile pazarlama muhasebesi açıklanarak pazarlama giderlerinin fiili maliyet ve standart maliyet yöntemlerine göre muhasebe kayıtlarına yer verilmiştir.

References

  • Akdoğan, N. (1982), Pazarlama Maliyetleri ve Muhasebesi, Gazi Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Badem, C., and Fırat, D. (2011), “Temel Pazarlama Bileşenleri Açısından Muhasebe Verilerinin Kullanılması: Pazarlama Muhasebesi”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 21.
  • Boone, L., and Kurtz, L. D. (1992), Contemporary Marketing, 7th Edition, Dreyden Press: Orlando.
  • Cemalcılar, İ. (1987), “Pazarlama’nın Tanımı”, Pazarlama Dünyası, Yıl:1, Sayı:5.
  • Ceran, Y. (2009), Maliyet Bilgilerine Dayalı Stratejik Pazarlama Kararları İçin Stratejik Pazarlama Muhasebesi, Tablet Kitabevi, Konya.
  • Ceran, Y., and Bezirci, M. (2011), “Pazarlama Bilgi Sistemi-Muhasebe Bilgi Sistemi İlişkisine Stratejik Bir Yaklaşım: Stratejik Pazarlama Muhasebesi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 26.
  • Ceran, Y., and İnal, M. E. (2004), “Maliyet Bilgileri Temeline Dayalı Pazarlama Kararları İçin Pazarlama Muhasebesi”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 22.
  • Dinçer, B. and Dinçer, C. 2005, “Otel Yönetiminde Muhasebe Bilgi Sistemleri ve Pazarlama Kararları”, Review of Social, Economic & Business Studies, Vol.5/6, ss. 353-365.
  • Görmüş, A. Ş.,, Bulca, H., and Yeşil, T. (2015), “Yönetimin Etkinliği Açısından Standart Maliyet Yönteminin Uygulanması”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 2, ss., 67-84
  • Hacırüstemoğlu, R. (2008),” Bilgi Çağında Muhasebe Eğitimi”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, Cilt; 10, Sayı;3, ss. 1-6.
  • Ehrmann, H. (2006), “Marketing Accounting”, Handbuch Marketing-Controlling, 2. Auflage, Ed; Sven Reinecke und Torsten Tomczak, Betriebswirtschaftlicher Verlag Dr. Th. Gabler-GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, ss. 698-739.
  • Ekergil, V., and Ersoy, N. F. (2016), “B2B/Endüstriyel Pazarlar İçin Anahtar Müşteri Yönetimine İlişkin Müşteri Yaşam Boyu Değerinin Hesaplanmasında Muhasebe ve Pazarlamanın Rolü”, Business and Economics Research Journal, Volume: 7, Number: 4.
  • Erdoğan, N., ve Saban, M. (2010), Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, Beta Basım A. Ş., İstanbul, s. 51
  • Fidan, H. (2009), “Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS) ve Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS)’nin Pazarlamada Kullanımı”, Journal of Yaşar University, Sayı:14, İzmir, ss. 2151-2171.
  • Kılıç, Ö. (1993), “Pazarlama Maliyetlerinin Önemi ve Ayrıştırılması”, Yönetim, Sayı: 16.
  • Köhler, R. (1992), “Kosteninformation für Marketing-Entscheidungen (Marketing-Accounting)”, Handbuch Kostenrechnung, Dr. Th. Gabler GmbH, Wiebaden, pp. 837-855.
  • Öncü, S. (1999), “Faaliyete Dayalı Maliyetleme ve Pazarlama Maliyetleri”, Yaklaşım, Sayı: 77.
  • Öztürk, E. (2017), “Maliyet Kontrolü Ve Yönetimi İçin Bir Yöntem Önerisi: Standart Maliyet Sapmalarının Dinamik Analizi”, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 1, ss., 16-32
  • Rogers, L. (1996), İlke ve Yöntemleriyle Pazarlama, (Çev. T. Anapa), Epsilon Yayıncılık, İstanbul.
  • Schiff, A. D. (1999), “Acquire Clients by Stressing These 40 Benefits of Accounting Services”, The CPA Journal, August, pp. 72-73.
  • Tekin, M., Çiçek, E., Göbenez, Y. and Bay M. (2006), “Bilgi Yönetiminin İşletmelerde Rekabetçi Üstünlük Sağlama Konusundaki Önemi ve Karaman Gıda Sanayisinde Bir Uygulama”, ÜAS’06 VI. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ed; Güneş Gençyılmaz, 22-23 Eylül 2006, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları-56, İstanbul, ss. 857-866.
  • Ülgen, H. and Mirze, S. K. (2006), İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Makaleler
Authors

Selçuk Balı

H. Arif Tunçez

Alper Ateş

Publication Date October 5, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 32 Issue: 4

Cite

APA Balı, S., Tunçez, H. A., & Ateş, A. (2018). STRATEJİK KARAR ALMA SÜRECİNDE PAZARLAMA MUHASEBESİNİN ÖNEMİ. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 32(4), 1231-1240.

4aoDA4.pngithenticate-badge-rec-positive.png800px-Open-Access-PLoS.svg.png