The purpose of this study is to reveal how effective leadership should be in hospitals according to the Y generation academics working in the health management department. The study sample consists of six academicians, three women and three men working in three different universities. The data were collected by using semi-structured interview technique. The interview form consists of questions regarding the demographic characteristics of the academicians and open-ended questions prepared by the researchers. The sound recordings obtained as a result of the interview were subjected to descriptive analysis and content analysis. Four of the academics participating in the research are health management graduates, one is a health education and one is a finance graduate. Three of the participants have previous experience working in a hospital. As a result of the research, generation Y academics defined the effective hospital leader as people with communication skills, reliable, good relations with the environment, and who have knowledge and equipment on legal legislation and policies, conflict management, finance, accounting and economics. Generation Y academics consider it important to appreciate and thank hospital staff for their motivation, to improve their working environment and conditions, and to offer them opportunities for advancement. It is seen that the vast majority of respondents recommend candidates for hospital leaders to constantly research the information.
Bu çalışmanın amacı sağlık yönetimi bölümünde görev yapan Y kuşağı akademisyenlerine göre hastanelerde etkili liderliğin nasıl olması gerektiğinin ortaya konmasıdır. Çalışma örneklemini üç farklı üniversitede çalışan üçü kadın üçü erkek olmak üzere altı akademisyen oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmış olup; görüşme formu araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu sorular ve akademisyenlerin demografik özelliklerine ilişkin sorulardan meydana gelmektedir. Görüşme sonucunda elde edilen ses kayıtları betimsel analiz ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmaya katılan akademisyenlerin dördü sağlık yönetimi mezunu olup biri sağlık eğitimi, biri maliye mezunudur. Katılımcıların üçünün daha önce bir hastanede çalışma deneyimi mevcuttur. Araştırma sonucunda Y kuşağı akademisyenleri etkili hastane liderini iletişim becerileri olan, güvenilir, çevre ile ilişkileri iyi olan, yasal mevzuat ve politikalar, çatışma yönetimi, finans, muhasebe, ekonomi konularında bilgi ve donanım sahibi kişiler olarak tanımlamışlardır. Y kuşağı akademisyenleri hastane çalışanlarının motivasyonu için takdir ve teşekkürün, çalışma ortam ve koşullarının iyileştirilmesinin, çalışanlara ilerleme fırsatlarının sunulmasının önemli olduğunu düşünmektedirler. Katılımcıların büyük çoğunluğunun hastane lideri adaylarına bilgiyi sürekli araştırmalarını tavsiye ettikleri görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 35 Issue: 1 |