Research Article
BibTex RIS Cite

MEDYADAN “ESTETİK-GÜZELLİK” UYGULAMALARINA “MERDİVEN ÜSTÜ” BİR BAKIŞ: “ADANA’DAKİ SAHTE ESTETİK İDDİALARI” HAKKINDAKİ HABERLERİN DEĞERLENDİRMESİ

Year 2017, Issue: 14, 61 - 80, 12.12.2017

Abstract

Bu çalışmada,
günümüzdeki “ideal/güzel/estetik beden” anlayışının yeniden üretiminde önemli
bir rol oynayan medyanın “estetik-güzellik uygulamaları” bağlamındaki sorunlara
bakış açısının haberler üzerinden tartışılması amaçlanmıştır.  Bu nedenle, Mayıs 2017-Ekim 2017 tarihleri
arasında yayınlanan “Adana’daki sahte estetik operasyon skandalı” iddialarıyla
ilgili haberler içerik analizi yöntemiyle incelenerek yorumlanmıştır. Türkiye’nin
en çok tiraj yapan Hürriyet, Sabah ve Sözcü gazetelerinin web sitelerinde yer
alan haberlerin değerlendirildiği çalışmada, sorunların episodik (olaysal) bir
yapıda ele alındığı, kişiselleştirildiği, konuyla ilgili akademik yaklaşımlara
yer verilmediği, öte yandan bireylere “estetik-güzellik uygulamaları” hakkında
bir takım önerilerde bulunulmakla yetinildiği belirlenmiştir. 

References

  • AKKAŞ, Elif., vd.,. “Sağlık İhtiyacının Oluşmasında Estetik Odaklı Manipülatif Haberlerin Değerlendirilmesi”, V. Türkiye Lisansüstü Çalışmaları Kongresi - Bildiriler Kitabı I, Isparta, Mayıs 12-15, 2016. 105-117.
  • ARSLAN YEĞEN, Umut Tümay (2004), “Haberde Yeni Olan Nedir?”. Çiler Dursun (der). Haber Hakikat ve İktidar İlişkisi içinde (67-87), Ankara: Elips Kitap. 1. Baskı
  • BAUDRİLLARD, Jean (2010). Tüketim Toplumu Söylenceleri Yapıları. (Çev. Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Basım.
  • BİLGİN, Rıfat. (2015). Tüketim Kültüründe Kadın Bedeninin Cinsel Kurgu Olarak Konumlandırılması ve Sunumu. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (36), 309–329.
  • CİRHİNLİOĞLU, Zafer. (2015). Post-Modern Çözülüş ve Sağlık. Turkey, Europe: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 131- 148.
  • ÇINARLI, İnci ve YILMAZ, Elgiz. “Sağlık Bilincinin Oluşturulmasında ‘Medya Okuryazarlığı’nın Önemi”, I. Uluslararası Medya Okuryazarlığı Konferansı, İstanbul, Mayıs 23-25, 2005. 160-165.
  • DEMEZ, Gönül. (2012). Medyada Yeni Sağlık Anlayışları ve Kadın Bedeninin Temsili. Uluslararası İnsani Bilimler Dergisi, 9(1), 512–532.
  • DURSUN, Çiler (2004), “Haberde Gerçekliğin İnşa Edilmesi Ne Demektir?”. Çiler Dursun (der), Haber Hakikat ve İktidar İlişkisi içinde (37-65), Ankara: Elips Kitap. 1. Baskı
  • DURSUN, Çiler. (2010). Kadına Yönelik Şiddet Karşısında Haber Etiği. Fe Dergi 2, No. 1, 19-32
  • EŞİYOK SÖNMEZ, Elif. ve Özgen, Özlen. (2017). Medya Kullanımı ve Beden İmajı: Türkiye ve İngiltere Örneği. Akdeniz İletişim Dergisi. (27), 78-95 GİDDENS, Anthony (2000). Sosyoloji. (Haz. Hüseyin Özel ve Cemal Güzel). Ankara: Ayraç Yayınevi. Birinci Baskı.
  • GÖKÇE, Orhan (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • GÜR, E.Gültivin., "Dezenformasyona Uğratılan Bir Sosyal Hak Olarak Sağlık", II. Sosyal Haklar Ulusal Sempozyumu, Denizli, Türkiye, 04-06 Kasım 2010, 299-315
  • GÜZEL, Ebru. (2013). Türkiye’de Bir İktidar Alanı Olarak Elitler Üzerinden Güzellik Anlayışına ve Bir Tüketim Nesnesine Dönüşen Kadın Sorununa Bakış. Yayınlanmamış doktora tezi, T.C. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Antropoloji Ana Bilim Dalı
  • HALL, Stuart (2005), “İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü”. Mehmet Küçük (der. ve çev), Medya, İktidar, İdeoloji içinde (73-121), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. 3. Basım.
  • İNAL, M. Ayşe (1996). Haberi Okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları.
  • KALAN, Özlem. (2014). Foucault’un Biyopolitika Kavramı Bağlamında Moda ve Beden: Vouge Dergisi Üzerinden Bir Söylem Analizi. Selçuk İletişim, 8 (3), 140-162.
  • KIZILÇELİK, Sezgin. (2003). Küreselleşme Beden ve Şizofreni . Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 89–94.
  • KURT, Ayşula. (2016). Tüketim Toplumunda Kusursuzlaş(Tır)Ma Ayinlerinin Kurbanı Olarak Beden. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1301-1319.
  • McQuail, Denis - Windahl, Sven (2010), İletişim Modelleri Kitle İletişim Çalışmalarında, (Çev. Konca Yumlu), İmge Kitabevi Yayınları. Ankara.
  • NAZLI, Aylin. (2006). Bedenin Ölümü: Modern Öncesinden Postmoderne Beden ve Ölüm. Sosyoloji Dergisi, 16, 1-15.
  • ODABAŞ, Sevim. (2008). “Güzelliğin On Para Etmez Şu Estetik Cerrahlar Olmasa:” Medyada Beden Politikalarının Temsili. Kültür ve İletişim, 11(1), 53-72
  • ÖZBAY, Cenk., vd. (2011), “Giriş: Türkiye’de Neoliberalleşme ve Mahremiyetin Dönüşümü”. Cenk Özbay, Ayşecan Terzioğlu ve Yeşim Yasin (haz.), Neoliberalizm ve Mahremiyet Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik içinde (9-28), İstanbul: Metis Yayınları.
  • ÖZHAN DEDEOĞLU, Ayla. ve KAZANÇOĞLU İpek. (2005). “Tüketim Kültüründe Beden Güzelliği ve Yemek Yeme Arzuları: Kadınların Tüketim Pratiklerine Yansıması”. Ege Akademik Bakış, 5 (1–2) 77–88.
  • SEÇKİN, Gülcan. (2014). ‘Gençlik ve Güzellik Sermayesi’nin Ticari ve İletişimsel Değeri. Akdeniz İletişim Dergisi, (21), 72-80.
  • SEZGİN, Deniz. (2011). Yaşam Tarzı Önerileri Bağlamında Sağlık Haberlerinin Analizi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 52-78 SÜNBÜL OLGUNDENİZ, Seda ve ÇATALCALI, Ayşe. (2012). Dergi Kapaklarında Kullanılan Haber Başlıklarının Dili ve Söylemi: Diyet ve Moda Haberleri Aracılığıyla Oluşturulan Kadın Kimlikleri, Selçuk İletişim, (7) 2, 174-191.
  • TERKAN, Banu (2005). Gündem Belirleme Medya ve Siyasal Gündem Üzerine Bir Çalışma. Konya: Tablet Kitapevi.
  • TİMUÇİN, Afşar (2008). Estetik. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • TİRYAKİ, Salih. (2014). Kadın Sporcu Fotoğraflarıyla Bedenin Pazarla(n)ması. Selçuk İletişim, 8 (2), 218-237
  • Twenge, Jean M. - Campbell, W. Keith (2010), Asrın Vebası: Narsisizm İlleti, (Çev. Özlem Korkmaz), Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • YAKTIL OĞUZ, Rabia Gürsel. (2010). Güzellik Kadınlar İçin Nasıl Vaade Dönüşür Kadın Dergilerindeki Kozmetik Reklamları Üzerine Bir İnceleme. Selçuk İletişim, 6(3), 184–195
  • YILDIRIM, Besim (2015), “İçerik Çözümlemesi Yönteminin Tarihsel Gelişimi Uygulama Alanları ve Aşamaları”. Besim Yıldırım (Ed.), İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle içinde, (105-153), Konya: Literatürk Academia.
  • YÜCEL DOĞAN, Serap. (2010). Tüketim Kültüründe Kadın Bedeninin İdealize Edilmesine Yönelik Kadın Algılamaları ve Tüketim Davranışlarıyla İlişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 51-59.
Year 2017, Issue: 14, 61 - 80, 12.12.2017

Abstract

References

  • AKKAŞ, Elif., vd.,. “Sağlık İhtiyacının Oluşmasında Estetik Odaklı Manipülatif Haberlerin Değerlendirilmesi”, V. Türkiye Lisansüstü Çalışmaları Kongresi - Bildiriler Kitabı I, Isparta, Mayıs 12-15, 2016. 105-117.
  • ARSLAN YEĞEN, Umut Tümay (2004), “Haberde Yeni Olan Nedir?”. Çiler Dursun (der). Haber Hakikat ve İktidar İlişkisi içinde (67-87), Ankara: Elips Kitap. 1. Baskı
  • BAUDRİLLARD, Jean (2010). Tüketim Toplumu Söylenceleri Yapıları. (Çev. Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Basım.
  • BİLGİN, Rıfat. (2015). Tüketim Kültüründe Kadın Bedeninin Cinsel Kurgu Olarak Konumlandırılması ve Sunumu. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (36), 309–329.
  • CİRHİNLİOĞLU, Zafer. (2015). Post-Modern Çözülüş ve Sağlık. Turkey, Europe: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 131- 148.
  • ÇINARLI, İnci ve YILMAZ, Elgiz. “Sağlık Bilincinin Oluşturulmasında ‘Medya Okuryazarlığı’nın Önemi”, I. Uluslararası Medya Okuryazarlığı Konferansı, İstanbul, Mayıs 23-25, 2005. 160-165.
  • DEMEZ, Gönül. (2012). Medyada Yeni Sağlık Anlayışları ve Kadın Bedeninin Temsili. Uluslararası İnsani Bilimler Dergisi, 9(1), 512–532.
  • DURSUN, Çiler (2004), “Haberde Gerçekliğin İnşa Edilmesi Ne Demektir?”. Çiler Dursun (der), Haber Hakikat ve İktidar İlişkisi içinde (37-65), Ankara: Elips Kitap. 1. Baskı
  • DURSUN, Çiler. (2010). Kadına Yönelik Şiddet Karşısında Haber Etiği. Fe Dergi 2, No. 1, 19-32
  • EŞİYOK SÖNMEZ, Elif. ve Özgen, Özlen. (2017). Medya Kullanımı ve Beden İmajı: Türkiye ve İngiltere Örneği. Akdeniz İletişim Dergisi. (27), 78-95 GİDDENS, Anthony (2000). Sosyoloji. (Haz. Hüseyin Özel ve Cemal Güzel). Ankara: Ayraç Yayınevi. Birinci Baskı.
  • GÖKÇE, Orhan (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • GÜR, E.Gültivin., "Dezenformasyona Uğratılan Bir Sosyal Hak Olarak Sağlık", II. Sosyal Haklar Ulusal Sempozyumu, Denizli, Türkiye, 04-06 Kasım 2010, 299-315
  • GÜZEL, Ebru. (2013). Türkiye’de Bir İktidar Alanı Olarak Elitler Üzerinden Güzellik Anlayışına ve Bir Tüketim Nesnesine Dönüşen Kadın Sorununa Bakış. Yayınlanmamış doktora tezi, T.C. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Antropoloji Ana Bilim Dalı
  • HALL, Stuart (2005), “İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü”. Mehmet Küçük (der. ve çev), Medya, İktidar, İdeoloji içinde (73-121), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. 3. Basım.
  • İNAL, M. Ayşe (1996). Haberi Okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları.
  • KALAN, Özlem. (2014). Foucault’un Biyopolitika Kavramı Bağlamında Moda ve Beden: Vouge Dergisi Üzerinden Bir Söylem Analizi. Selçuk İletişim, 8 (3), 140-162.
  • KIZILÇELİK, Sezgin. (2003). Küreselleşme Beden ve Şizofreni . Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 89–94.
  • KURT, Ayşula. (2016). Tüketim Toplumunda Kusursuzlaş(Tır)Ma Ayinlerinin Kurbanı Olarak Beden. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1301-1319.
  • McQuail, Denis - Windahl, Sven (2010), İletişim Modelleri Kitle İletişim Çalışmalarında, (Çev. Konca Yumlu), İmge Kitabevi Yayınları. Ankara.
  • NAZLI, Aylin. (2006). Bedenin Ölümü: Modern Öncesinden Postmoderne Beden ve Ölüm. Sosyoloji Dergisi, 16, 1-15.
  • ODABAŞ, Sevim. (2008). “Güzelliğin On Para Etmez Şu Estetik Cerrahlar Olmasa:” Medyada Beden Politikalarının Temsili. Kültür ve İletişim, 11(1), 53-72
  • ÖZBAY, Cenk., vd. (2011), “Giriş: Türkiye’de Neoliberalleşme ve Mahremiyetin Dönüşümü”. Cenk Özbay, Ayşecan Terzioğlu ve Yeşim Yasin (haz.), Neoliberalizm ve Mahremiyet Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik içinde (9-28), İstanbul: Metis Yayınları.
  • ÖZHAN DEDEOĞLU, Ayla. ve KAZANÇOĞLU İpek. (2005). “Tüketim Kültüründe Beden Güzelliği ve Yemek Yeme Arzuları: Kadınların Tüketim Pratiklerine Yansıması”. Ege Akademik Bakış, 5 (1–2) 77–88.
  • SEÇKİN, Gülcan. (2014). ‘Gençlik ve Güzellik Sermayesi’nin Ticari ve İletişimsel Değeri. Akdeniz İletişim Dergisi, (21), 72-80.
  • SEZGİN, Deniz. (2011). Yaşam Tarzı Önerileri Bağlamında Sağlık Haberlerinin Analizi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 52-78 SÜNBÜL OLGUNDENİZ, Seda ve ÇATALCALI, Ayşe. (2012). Dergi Kapaklarında Kullanılan Haber Başlıklarının Dili ve Söylemi: Diyet ve Moda Haberleri Aracılığıyla Oluşturulan Kadın Kimlikleri, Selçuk İletişim, (7) 2, 174-191.
  • TERKAN, Banu (2005). Gündem Belirleme Medya ve Siyasal Gündem Üzerine Bir Çalışma. Konya: Tablet Kitapevi.
  • TİMUÇİN, Afşar (2008). Estetik. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • TİRYAKİ, Salih. (2014). Kadın Sporcu Fotoğraflarıyla Bedenin Pazarla(n)ması. Selçuk İletişim, 8 (2), 218-237
  • Twenge, Jean M. - Campbell, W. Keith (2010), Asrın Vebası: Narsisizm İlleti, (Çev. Özlem Korkmaz), Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • YAKTIL OĞUZ, Rabia Gürsel. (2010). Güzellik Kadınlar İçin Nasıl Vaade Dönüşür Kadın Dergilerindeki Kozmetik Reklamları Üzerine Bir İnceleme. Selçuk İletişim, 6(3), 184–195
  • YILDIRIM, Besim (2015), “İçerik Çözümlemesi Yönteminin Tarihsel Gelişimi Uygulama Alanları ve Aşamaları”. Besim Yıldırım (Ed.), İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle içinde, (105-153), Konya: Literatürk Academia.
  • YÜCEL DOĞAN, Serap. (2010). Tüketim Kültüründe Kadın Bedeninin İdealize Edilmesine Yönelik Kadın Algılamaları ve Tüketim Davranışlarıyla İlişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 51-59.
There are 32 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Osman Araslı

Publication Date December 12, 2017
Submission Date November 16, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 14

Cite

APA Araslı, O. (2017). MEDYADAN “ESTETİK-GÜZELLİK” UYGULAMALARINA “MERDİVEN ÜSTÜ” BİR BAKIŞ: “ADANA’DAKİ SAHTE ESTETİK İDDİALARI” HAKKINDAKİ HABERLERİN DEĞERLENDİRMESİ. Atatürk İletişim Dergisi(14), 61-80.

19179