Günümüzde ana akım
medya kuruluşlarının büyük bölümü yayın politikalarını kamu yararından çok
ticari çıkar ilişkileri doğrultusunda şekillendirmektedir. Bu durum özellikle
sağlık haberciliği bağlamında değerlendirildiğinde, ana akım medyanın sorunlu
yapısı kamu yararı ilkesinin sıklıkla ihlal edilmesine neden olmaktadır. Kamu
yararının en çok gözetilmesi gereken alanlardan biri olan sağlık
haberciliğinde, medyanın haberi çerçeveleme ve sunma biçimi toplumun değil
medyaya sahip olan sermaye gruplarının temsil ettiği çıkar merkezlerinin lehine
işletilmektedir. Bu durumda da medya, etik ve sorumlu bir yayıncılık anlayışı
benimsemek yerine daha fazla tiraj/ziyaret sayısı ve buna bağlı olarak daha
fazla reklam gelirine dayalı kâr odaklı bir yayıncılık yapmaktadır.
Bu çalışmada, Türkiye’de
ana akımı medyayı temsilen, IAB Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırması Ağustos
2017 verilerine göre en çok ziyaretçi alan haber siteleri olan sozcu.com.tr ve
sabah.com.tr siteleri örneklem olarak belirlenmiş; bu sitelerde IAB ölçümünden
sonraki üç ay içinde yayımlanmış sağlık haberleri belirlenerek, söz konusu
içeriklerin başlık ve spotları nitel ve eleştirel bir analize tabi tutulmuştur.
Bu doğrultuda, sağlık alanında yapılmış ana akım habercilik örnekleri üzerinden
sansasyonel yayıncılık mantığının nasıl işlediği incelenmiş ve buna karşılık
sağlık haberciliğinin alternatif bir yapılanmayla toplum yararına nasıl
şekillendirilebileceğine dair öneriler ortaya koyulmuştur.
Sağlık İletişimi Sansasyonel Habercilik Kamu Yararı Gazetecilik İnternet
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 14 |