Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

1980’LERDEN 2000’LERE REKLAMIN SÖYLEMSEL VE GÖRSEL DÖNÜŞÜMÜNÜN GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ

Yıl 2018, Sayı: 16, 5 - 30, 14.05.2019
https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.484738

Öz

Bu çalışmada 1980'li yıllardan günümüze
reklam içeriklerinde meydana gelen değişimin boyutlarını analiz edilmektedir. Günümüz
reklamlarında iletilen mesajların içeriği, tüketicilerin ihtiyaçlarına veya
ürünün sağlayacağı faydaya göre değil, tüketicilere sunduğu hayali bir yaşam
tarzına göre oluşturulmaktadır. Çalışmada, 1980’li ve 2010’lu yıllara ait reklamlardan
üçer örnek incelenerek iki dönem arasında reklam içeriklerinde meydana gelen
değişimin gösterilmesi amaçlanmıştır. Örneklem olarak seçilen reklamlar Roland
Barthes'in göstergebilim yöntemiyle çözümlenmiştir. İncelemeler sonucunda,
1980'li yılların reklamlarında özellikle marka ismi, ürün özellikleri gibi
dilsel kodlar sıklıkla kullanılırken, 2010'lu yıllarda görsel öğelerin ve yaşam
tarzlarına gönderme yapan soyut ait değerlerin ön plana çıktığı görülmüştür. Bu
farklılık örneklem olarak seçilen reklamların karşılaştırılmasıyla
belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • ADORNO, Thedor W. (2011). Kültür Endüstrisi, İstanbul.BARTHES, Roland (1993). Göstergebilimsel Serüven. (Çev. Mehmet Rıfat). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.BARTHES, Roland (1972). Mythologies. New York: The Noonday Press.BATI, Uğur (2006)."Reklam Dilinin Biçimbilimsel Nitelikleri Üzerine Bir içerik Analizi" Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi. Sayı: 4. 149-163.BAUDRİLLARD, Jean (2004). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.BAUMAN Zygmunt (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. İstanbul: Sarmal Yayınevi.BERGER, John (1999). Görme Biçimleri. (Çev. Yurdanur Salman). İstanbul: Metis Yayınları.BOCOCK, Robert (2009). Tüketim. (Çev. İrem Kutluk). Ankara: Dost Kitapevi.CROTEAU, David & HOYNES, William (2014). Media/Society: Industries, Images, and Audiences, Thousand Oaks, California: Sage.DAĞTAŞ, Banu (2002). "Kültürel Bir Metin Olarak Reklam", Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. Sayı: 14. 93-116DANESI, Marcel (2015). Advertising Discourse. The International Encyclopedia of Language and Social Interaction. John Wiley & Sons, Inc. DOI: 10.1002/9781118611463/wbielsi137 DEBORD, Guy (1996). Gösteri Toplumu ve Yorumlar, (Çev. Ayşen Ekmekçi, Okşan Taşkent). İstanbul, Ayrıntı Yayınları.DURNİNG, Alan (1992). Ne Kadarı Yeterli: Tüketim Toplumu ve Dünyanın Geleceği. (Çev. Sinem Çağlayan). Ankara: Tübitak-Tema Vakfı Yayınları.DYER, Gillian (1982). Advertising as Communication,. London.: Methuen.ELDEN, Müge, OKAT ÖZEN Özdem, (2015). Reklamda Görsel Tasarım. İstanbul: Say Yayınları.ERDOĞAN, İrfan ve ALEMDAR, Korkmaz (2005). Öteki Kuram: Kitle İletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel Ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi. Ankara: Erk Yayınları.ERDOĞAN, İrfan ve ALEMDAR, Korkmaz (2005). Popüler Kültür ve İletişim. Ankara: Pozitif Matbaacılık.
  • ERDOĞAN İrfan (2009). "Televizyon Reklamlarında Gündelik Hayatın Temsili: Seks ve Çikolata”, Bilim Ütopya Dergisi. Sayı: 179. 37-45.ERDOĞAN, İrfan (2011). İletişimi Anlamak. Ankara: Pozitif Matbaacılık.ERKMAN, Fatma (1987). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Alan Yayınları.FLETCHER, Winston (2010). Advertising: A Very Short Intorduction. United States: Oxford University Press.GOLDENBERG, Jacob, AMNON, Levav, DAVİD, Mazursky, ve SORİN, Solomon (2013). Reklamın Şifresini Kırmak. İstanbul: Optimist Kitap.HALL, Stuart (2017). Temsil: Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları (Çev. İdil Dündar). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.KELLNER, Douglas (2013). Medya Gösterisi. (Çev. Zeynep S. Doğruer). İstanbul: Açılım Kitap.KOCABAŞ, Füsun ve ELDEN Müge (2011). Reklamcılık-Kavramlar, Kararlar, Kurumlar. İstanbul: İletişim Yayınları.KÜÇÜKERDOĞAN, Rengin (2011). Reklam Nasıl Çözümlenir? Reklam İletişiminde Göstergeler ve Stratejiler. İstanbul: , Beta Basım.LEISS, William, KLINE, Stephen, JHALLY, Sut, BOTTERILL, Jackueline, ASQUITH, Kyle (2018). Social Communıcaiıon in Advertising. New York: Routledge.MATHESON, Donald. (2005). Media Discourses, McGraw-Hill Education. ProQuest Ebook Central, http://ebookcentral.proquest.com/lib/firat-ebooks/detail.action?docID=292124. Created from firat-ebooks on 2018-11-15 10:09:14.POSTMAN, Neil (2016). Televizyon Öldüren Eğlence,. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.RIFAT, Mehmet (2009). Göstergebilim’in ABC’si. İstanbul: , Say Yayınları.RİTZER, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek: Tüketim Araçlarının Devrimcileştirilmesi. (Çev. Funda Payzın). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.VOLOSHINOV, Valentin. N. (2001). Marksizm ve Dil Felsefesi. (Çev. Mehmet Küçük). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.WILLIAMS, Raymond (1993). Kültür ve Toplum. (Çev. Suavi Aydın). Ankara: İmge Kitapevi.WILLIAMS, Raymond (1999). The Cultural Studies Reader. (Ed. Simon During) New York: Routledge.WILLIAMSON, Judith (2001). Reklamların Dili: Reklamlarda Anlam ve İdeoloji. (Çev. Ahmet Fethi). Ankara: Ütopya Yayınevi.YAVUZ, Şahinde (2013). "Türk Toplumunun Tüketim Toplumuna Dönüşümünde Reklamcılığın Rolü", İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. Sayı: 6. 219-240.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

A. Fulya Şen

Şule Yenigün Altın Bu kişi benim 0000-0002-5637-8737

Yayımlanma Tarihi 14 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Şen, A. F., & Yenigün Altın, Ş. (2019). 1980’LERDEN 2000’LERE REKLAMIN SÖYLEMSEL VE GÖRSEL DÖNÜŞÜMÜNÜN GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ. Atatürk İletişim Dergisi(16), 5-30. https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.484738

19179