Research Article
BibTex RIS Cite

CİNSİYET DEĞİŞKENİ BAĞLAMINDA STAJYER ÖĞRETMENLERİN MOTİVASYON DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI

Year 2018, Issue: 36, 21 - 32, 03.07.2018

Abstract

Bu araştırmada yeni göreve başlamış
stajyer öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin cinsiyet değişkeni bağlamında araştırılması
amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2015- 2016 eğitim ve öğretim yılında başta
Bitlis merkez olmak üzere Adilcevaz, Ahlat ve Tatvan ilçelerinde görev yapan
170 stajyer öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma tarama modelinde
tasarlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
Aksoy (2006) tarafından geliştirilen ve Yılmaz (2009) tarafından uyarlanan dört
alt boyutlu ve 14 maddeden oluşan İş Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır.
Anketin
birinci bölümünde kişisel bilgi sorusu olarak sadece cinsiyet sorulmuştur.
İkinci bölümünde ise motivasyon ile ilgili ifadeleri içeren maddeler yer almıştır.
Araştırmacı tarafından 200 adet anket okullara götürülerek öğretmenlere
dağıtılmış ve 170 anketin geri dönütü sağlanmıştır. Araştırma sonunda elde
edilen veriler SPSS 24.00 For Windows programı kullanılarak çözümlenmiştir.
Stajyer öğretmenlerin iş motivasyonuna yönelik algı düzeylerini belirlemede T-
Testi analizi yapılmıştır. Stajyer öğretmenlerin iş motivasyonu algı düzeyleri
orta ve yüksek olarak saptanmıştır. En yüksek puan Kuruma bağlılık alt
boyutundan elde edilmiştir. Cinsiyet değişkenine göre stajyer öğretmenlerin
algıları İşle Bütünleşme alt boyutunda istatistiksel açıdan anlamlı bulunmuştur.
Kadın öğretmenlerin algıları erkek öğretmenlere nazaran daha yüksektir.



Anahtar
Kelimeler:
Öğretmen,
stajyerlik, motivasyon 

References

  • Ağca, V. ve Ertan, H. (2008). Duygusal bağlılık içsel motivasyon ilişkisi. Antalya’da beş yıldızlı otellerde bir inceleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 10(2), 135-156.
  • Akman, Y. (2017). Öğretmenlerin Algılarına Göre İş Motivasyonu ve Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişki Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:14-1, Sayı:27, 1, s.71-88
  • Aksoy, H. (2006). Örgüt İkliminin Motivasyon Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Argon, T. ve Ertürk, R. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin içsel motivasyonları ve örgütsel kimliğe yönelik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2(19), 159-179.
  • Armstrong, M. (2006). A-Handbook, Human Resource Management Practice (Tenthedition). UK: Kogan Page.
  • Ayik, A., Akdemir, Ö. A., ve Seçe, İ. (2015). Öğretme Motivasyonu Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Curr Res Educ, 1(1) ∙ 33-45
  • Ben-eli, W., & Gal, Y. (2016). Relationship between the Principal's Leadership Style and Teacher Motivation. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research Vol. 15 (10), 180-192.
  • Budak, G. (2008). Yetkinliğe dayalı insan kaynakları yönetimi (1. Baskı). İzmir: Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi.
  • Burton, K. (2012). A Study of Motivation: How to Get Your Employees Moving SPEA Honors Thesis Spring, Indiana University, USA.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K.,Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18.Baskı). Ankara: A Pegem Akademi.
  • Can, H.(1992). Organizasyon ve Yönetim. Ankara: Adım Yayıncılık.
  • Dündar, S., Özutku, H. ve Taşpınar, F. (2007). İçsel ve dışsal motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonları üzerindeki etkisi: Ampirik bir inceleme. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 107-108.
  • Eren, E. (2011). Yönetim ve Organizasyon “Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar” (10. baskı), İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Eroğlu, S. (2007). Toplam Kalite Yönetimi Uygulanan Orta Öğretim Kurumlarında Öğretmenlerin Örgütsel Adanmışlık ve Motivasyon Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ertürk, R. (2016). Öğretmelerin İş Motivasyonu Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi Cilt 02, Sayı 03, 01-15
  • Ertürk R. , Aydın B., (2015). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adalet ve içsel motivasyona yönelik algılarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 2 (4), 233-246.
  • Franklin, K. (2016). Examining the Impact of Leadership Styles on the Motivation of U.S. Teachers Unpublished PhD thesis. Walden University.USA.
  • Güney, S. (2013). Davranış Bilimleri. Geliştirilmiş 7. Basım. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Güven, A. (2007). Kamu Yöneticilerinin Davranış Tarzlarının Personelin Motivasyonu Üzerine Etkileri: Tokat İl Milli Eğitim Müdürlüğünde Çalışan Öğretmenler Üzerinde Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Osman Paşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Kanfer, R., Chen, G., & Pritchard, R. D. (2008). Work motivation: Forging new perspectives and directions in the post-millennium. In R. Kanfer, G. Chen, & R. D. Pritchard (Eds.), Work motivation: Past, present, and future (pp. 601–631). New York: Taylor & Francis.
  • Karaköse T. ve Kocabaş İ. (2006). Özel ve Devlet Okullarında Öğretmenlerin Beklentilerinin İş Doyumu ve Motivasyon Üzerine Etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama , 2, (1), 3-14.
  • Karakütük, K. (2003). Eğitimin Ekonomik Temelleri. Veysel Sönmez (Ed). Öğretmenlik Mesleğine Giriş içinde (Genişletilmiş üçüncü baskı) (131-210). Ankara: Anı.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lorcu, F. (2015). Örneklerle Veri Analizi SPSS Uygulamalı, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Maxime A., Tremblay, Ce´line M., Blanchard, S. T., Luc G. P., and Martin, V. (2009). Work Extrinsic and Intrinsic Motivation Scale: Its Value for Organizational Psychology Research. Canadian Journal of Behavioural Science Vol. 41, No. 4, 213–226 DOI: 10.1037/a0015167
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi–1: SPSSMINITAB(4. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, E., ve Uzunkol, E. (2013 İlkokul Öğretmeni Motivasyon Ölçeğinin Psikometrik Özellikleri. Journal of Theory and Practice in Education 9(4): 421-435
  • Praver, M., & Oga-Oga-Baldwin, W. (2008). What motivates language teachers: Investigating work satisfaction and second language pedagogy. Polyglossia, 14, 1–8. Recepoğlu, E. (2013). Öğretmenlerin İş Motivasyonlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Cilt:21 No:2 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • Ryan, R.M. ve Deci, E.L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. [Erişim: 01.08.2013]. Contemporary Educational Psychology. 25 (54–67).
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (2003). Örgütsel Psikoloji. Bursa: Furkan Ofset Yay.
  • Silverthorne C.P. (2005). Organizational Psychology in Cross-Cultural Perspective.New York: New York University.
  • Steers, R. M., Mowday, R. T., & Shapiro, D. L. (2004). The future of work motivation theory. Academy of Management Review, 29, 379–387.
  • Şahin, A. (2004). “Yönetim kuramları ve motivasyon ilişkisi” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 523–547.
  • Şimşek, M.Ş, Akgemici, T, ve Çelik, A.(2003). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, (Yenilenmiş,3.Baskı), Konya: Adım Matbaacılık ve Ofset,
  • Tanrıverdi, S. (2007). Katılımcı Okul Kültürünün Yabancı Dil Öğretmenlerinin İş Motivasyonuyla İlişkisine Yönelik Örnek Bir Çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tiryaki, A. (2008). İşletmelerde Modern Liderlik Yaklaşımları ve Çalışan Motivasyonu İlişkisine Yönelik Bir Uygulama. YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yalçın, S. (1988). Personel yönetimi, İ.Ü, İşletme Fakültesi İşletme İktisadi Enstitüsü Yayını İstanbul.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik Mesleği, Motivasyon Kaynaklari ve Temel Tutumlar: Kuramsal Bir Bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46.
  • Yıldırım M., ve Arsalan, Ö. E. (2015). İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma Turizm Akademik Dergisi, 01, 23-37
  • Yıldız, B.(2010). Herzberg’in çift faktör kuramı açısından ilköğretim I. kademe öğretmenlerinin motivasyon düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Yılmaz, E., ve Günay, O. (2016). Öğretmenlerin İş Motivasyonlarının Okul İklimi ve Bazı Değişkenler Acısından İncelenmesi. International Academic Research Congress.
  • Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Year 2018, Issue: 36, 21 - 32, 03.07.2018

Abstract

References

  • Ağca, V. ve Ertan, H. (2008). Duygusal bağlılık içsel motivasyon ilişkisi. Antalya’da beş yıldızlı otellerde bir inceleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 10(2), 135-156.
  • Akman, Y. (2017). Öğretmenlerin Algılarına Göre İş Motivasyonu ve Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişki Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:14-1, Sayı:27, 1, s.71-88
  • Aksoy, H. (2006). Örgüt İkliminin Motivasyon Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Argon, T. ve Ertürk, R. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin içsel motivasyonları ve örgütsel kimliğe yönelik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2(19), 159-179.
  • Armstrong, M. (2006). A-Handbook, Human Resource Management Practice (Tenthedition). UK: Kogan Page.
  • Ayik, A., Akdemir, Ö. A., ve Seçe, İ. (2015). Öğretme Motivasyonu Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Curr Res Educ, 1(1) ∙ 33-45
  • Ben-eli, W., & Gal, Y. (2016). Relationship between the Principal's Leadership Style and Teacher Motivation. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research Vol. 15 (10), 180-192.
  • Budak, G. (2008). Yetkinliğe dayalı insan kaynakları yönetimi (1. Baskı). İzmir: Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi.
  • Burton, K. (2012). A Study of Motivation: How to Get Your Employees Moving SPEA Honors Thesis Spring, Indiana University, USA.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K.,Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18.Baskı). Ankara: A Pegem Akademi.
  • Can, H.(1992). Organizasyon ve Yönetim. Ankara: Adım Yayıncılık.
  • Dündar, S., Özutku, H. ve Taşpınar, F. (2007). İçsel ve dışsal motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonları üzerindeki etkisi: Ampirik bir inceleme. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 107-108.
  • Eren, E. (2011). Yönetim ve Organizasyon “Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar” (10. baskı), İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Eroğlu, S. (2007). Toplam Kalite Yönetimi Uygulanan Orta Öğretim Kurumlarında Öğretmenlerin Örgütsel Adanmışlık ve Motivasyon Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ertürk, R. (2016). Öğretmelerin İş Motivasyonu Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi Cilt 02, Sayı 03, 01-15
  • Ertürk R. , Aydın B., (2015). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adalet ve içsel motivasyona yönelik algılarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 2 (4), 233-246.
  • Franklin, K. (2016). Examining the Impact of Leadership Styles on the Motivation of U.S. Teachers Unpublished PhD thesis. Walden University.USA.
  • Güney, S. (2013). Davranış Bilimleri. Geliştirilmiş 7. Basım. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Güven, A. (2007). Kamu Yöneticilerinin Davranış Tarzlarının Personelin Motivasyonu Üzerine Etkileri: Tokat İl Milli Eğitim Müdürlüğünde Çalışan Öğretmenler Üzerinde Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Osman Paşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Kanfer, R., Chen, G., & Pritchard, R. D. (2008). Work motivation: Forging new perspectives and directions in the post-millennium. In R. Kanfer, G. Chen, & R. D. Pritchard (Eds.), Work motivation: Past, present, and future (pp. 601–631). New York: Taylor & Francis.
  • Karaköse T. ve Kocabaş İ. (2006). Özel ve Devlet Okullarında Öğretmenlerin Beklentilerinin İş Doyumu ve Motivasyon Üzerine Etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama , 2, (1), 3-14.
  • Karakütük, K. (2003). Eğitimin Ekonomik Temelleri. Veysel Sönmez (Ed). Öğretmenlik Mesleğine Giriş içinde (Genişletilmiş üçüncü baskı) (131-210). Ankara: Anı.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lorcu, F. (2015). Örneklerle Veri Analizi SPSS Uygulamalı, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Maxime A., Tremblay, Ce´line M., Blanchard, S. T., Luc G. P., and Martin, V. (2009). Work Extrinsic and Intrinsic Motivation Scale: Its Value for Organizational Psychology Research. Canadian Journal of Behavioural Science Vol. 41, No. 4, 213–226 DOI: 10.1037/a0015167
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi–1: SPSSMINITAB(4. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, E., ve Uzunkol, E. (2013 İlkokul Öğretmeni Motivasyon Ölçeğinin Psikometrik Özellikleri. Journal of Theory and Practice in Education 9(4): 421-435
  • Praver, M., & Oga-Oga-Baldwin, W. (2008). What motivates language teachers: Investigating work satisfaction and second language pedagogy. Polyglossia, 14, 1–8. Recepoğlu, E. (2013). Öğretmenlerin İş Motivasyonlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Cilt:21 No:2 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • Ryan, R.M. ve Deci, E.L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. [Erişim: 01.08.2013]. Contemporary Educational Psychology. 25 (54–67).
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (2003). Örgütsel Psikoloji. Bursa: Furkan Ofset Yay.
  • Silverthorne C.P. (2005). Organizational Psychology in Cross-Cultural Perspective.New York: New York University.
  • Steers, R. M., Mowday, R. T., & Shapiro, D. L. (2004). The future of work motivation theory. Academy of Management Review, 29, 379–387.
  • Şahin, A. (2004). “Yönetim kuramları ve motivasyon ilişkisi” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 523–547.
  • Şimşek, M.Ş, Akgemici, T, ve Çelik, A.(2003). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, (Yenilenmiş,3.Baskı), Konya: Adım Matbaacılık ve Ofset,
  • Tanrıverdi, S. (2007). Katılımcı Okul Kültürünün Yabancı Dil Öğretmenlerinin İş Motivasyonuyla İlişkisine Yönelik Örnek Bir Çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tiryaki, A. (2008). İşletmelerde Modern Liderlik Yaklaşımları ve Çalışan Motivasyonu İlişkisine Yönelik Bir Uygulama. YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yalçın, S. (1988). Personel yönetimi, İ.Ü, İşletme Fakültesi İşletme İktisadi Enstitüsü Yayını İstanbul.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik Mesleği, Motivasyon Kaynaklari ve Temel Tutumlar: Kuramsal Bir Bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46.
  • Yıldırım M., ve Arsalan, Ö. E. (2015). İşgörenlerin İş Motivasyonunun Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma Turizm Akademik Dergisi, 01, 23-37
  • Yıldız, B.(2010). Herzberg’in çift faktör kuramı açısından ilköğretim I. kademe öğretmenlerinin motivasyon düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Yılmaz, E., ve Günay, O. (2016). Öğretmenlerin İş Motivasyonlarının Okul İklimi ve Bazı Değişkenler Acısından İncelenmesi. International Academic Research Congress.
  • Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Yılmaz Kılıç 0000-0001-6040-7441

Publication Date July 3, 2018
Submission Date April 17, 2018
Acceptance Date July 3, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 36

Cite

APA Kılıç, Y. (2018). CİNSİYET DEĞİŞKENİ BAĞLAMINDA STAJYER ÖĞRETMENLERİN MOTİVASYON DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(36), 21-32.