Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin
örgütsel sinizm ve örgütsel sessizlik davranışlarına ilişkin görüşlerini
belirleyerek, bu görüşler ile cinsiyet, okul türü ve branş
değişkenleri arasında anlamlı fark olup olmadığını belirlemeye çalışmaktır.
Aynı zamanda ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel sinizm davranışları ile örgütsel sessizlik davranışları
arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu
amaçla 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili Yakutiye ilçesinde görevli
343 ilkokul ve ortaokul öğretmenine basit tesadüfi
örnekleme yöntemiyle ulaşılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma verilerini toplamak
için Brandes,
Dharwadkar ve Dean (1999) tarafından geliştirilerek Kalağan (2009) tarafından
açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleriyle geçerlik ve güvenirlik
çalışmaları yapılmış “ Örgütsel Sinizm Ölçeği” ile Kahveci ve Demirtaş (2013a)
tarafından geliştirilen “Örgütsel Sessizlik Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 22.0
paket programından yararlanılmıştır.
Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma
değerleri hesaplanmış; t testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon ve
regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre ilkokul ve
ortaokul öğretmenlerinin
örgütsel sinizm ve örgütsel sessizlik davranışlarına ilişkin görüşleri ile
cinsiyetleri, okul türü ve branşları arasında tüm boyutlarda anlamlı bir
farklılık bulunamamıştır. İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel sinizm (alt boyutlar toplamı) ve
örgütsel sessizlik tutumları (alt boyutlar toplamı) arasında orta düzeyde
pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca; okul ortamı,
duygu, sessizliğin kaynağı, yönetici ve izolasyon değişkenleri birlikte,
örgütsel sinizmi anlamlı bir şekilde yordadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | August 15, 2018 |
Acceptance Date | November 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 37 |