Amaç:
Bu çalışma, Türkiye’de ki örgün eğitimin (ilk ve orta
öğretim) afet eğitimi açısından mevcut durumu ve uluslararası ölçütler
tarafından değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Yöntem: Bu çalışmanın ilk
aşamasında, Milli Eğitim Bakanlığı’nın ilköğretim ve ortaöğretim olmak üzere
ders programlarında yer alan 44 ders ve içeriği incelenmiştir. Bu dersler içerisinde yer alan tüm üniteler
ve konular başta birebir afet içeriği olmak üzere, afet türleri (yangın,
deprem, göç vb) ve iklim değişikliği olarak ele alınmıştır. Çalışmanın ikinci
aşamasında ise, Birleşmiş Milletlerin Uluslararası Risk Azaltımı Stratejisi
(UNISDR) tarafından gelişmekte olan ülkeler için eğitim müfredatlarında
beklenilen sorulara cevaplar aranmış ve tartışılmıştır. Bulgular: İlköğretim
düzeyinde afetlerle ilgili konuları içeren dersler; hayat bilgisi, fen
bilimleri, sosyal bilgiler dersi ve seçmeli bir ders olan “Şehrimiz” dir. Orta öğretim düzeyinde ise ilgili konuları
içeren dersler; biyoloji ve coğrafya dersidir. Öğrencilere örgün eğitim
düzeyinde yalnızca deprem odaklı ve doğal afetlere yönelik bir bakış açışı kazandırılmaktadır.
Sonuç: Türkiye’nin ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde gerçekleştirilen
eğitim müfredatının UNISDR tarafından gelişmekte olan ülkeler için beklenilen
eğitim müfredatı açısından yetersiz olduğu çok açıktır. Afetleri yalnızca doğal
kaynaklı afetler olarak ele almayan, tüm tehlikeleri ve oluşturabilecek
incinebilirlik durumlarını ele alan ilk ve orta öğrenim düzeyinde eğitim
içerikleri oluşturulmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | September 25, 2018 |
Acceptance Date | November 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 37 |