OKUMA
YAZMA BİLEREK İLKOKULA BAŞLAYAN ÇOCUKLAR HAKKINDA İLKOKUL ÖĞRETMENLERİNİN
GÖRÜŞLERİ
VİEWS
OF PRİMARY SCHOOL TEACHERS ON CHİLDREN WHO START SCHOOL HAVİNG LEARNED HOW TO
READ AND WRİTE
Öz
Bu
çalışma okul öncesi döneminde okuma yazma bilerek okula başlayan çocuklar
hakkında ilkokul öğretmenlerinin görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla
yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu oluşturulurken katılımcıların
seçilmesinde amaçlı ve kriter örnekleme yöntemlerinden yararlanılmıştır.
Çalışma grubuna, Erzurum ili merkezinde ilkokul bünyesinde görev yapan 30 sınıf
öğretmeni dahil olmuştur. Çalışma verileri 2016-2017 bahar yarıyılında
toplanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin okuma yazma bilerek ilkokula başlayan
çocuklara ilişkin görüşlerinin alınmasında nitel bir araç olarak görüşme
tekniği kullanılmıştır. Araştırmada nitel veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme protokolü
kullanılmıştır. Görüşme protokolü katılımcıların demografik bilgileri ile
görüşlerinin alındığı sorular olmak üzere iki bölüm olarak tasarlanmıştır.
Görüşmeler, öğretmenlerden randevu alınarak, okul ortamında uygun bir alanda,
öğretmenlerin isteğine bağlı olarak ses kayıt cihazı yardımıyla ya da
araştırmacının görüşme formuna yanıtları yazması yoluyla tamamlanmıştır.
Verilerin tamamı bilgisayar ortamına aktarılmış ve her katılımcıya bir kod
verilmiştir. Öğretmenlerin verdikleri yanıtlar betimsel analiz yöntemiyle
incelenmiş ve yanıtlar ortak temalar altında birleştirilmiştir. Yapılan
çalışmanın sonuçlarına göre öğretmenler, bu çocukların akademik olarak daha
etkin olduklarının farkındadırlar. Ancak sınıf ortalamasına göre daha ileri
düzeyde olmaları sıklıkla odaklanma ve motivasyon düşüklüğüne sebep olmaktadır.
Bazı durumlarda ise öğretmenler okuma yazma bilen çocukları, akran
rehberliğinde kullanarak var olan potansiyellerini farklı şekillerde
değerlendirmektedirler.
Anahtar Kelimeler: okuma yazma becerileri, okul
öncesi dönem, ilkokul öğretmeni, ilkokuma-yazma.
This study was conducted with the
aim of determining the views of primary school teachers on children who start
school having learned how to read and write in their preschool period. This
study used the qualitative research method of case study. The sample was
selected by the methods of purposive and criterion sampling. The sample
included 30 form teachers who were employed at a primary school located at the
center of the province of Erzurum in Turkey. The data were collected in the
spring semester of the academic year of 2016-2017. As a qualitative tool, the
method of interview was used to collect the views of the form teachers on
students who start primary school as already literate. As the qualitative data
collection tool, the study used the semi-structured interview protocol prepared
by the researchers. The protocol included two sections as questions regarding
the demographic information of the participants and questions about their
views. The interviews were conducted by making an appointment with the teachers
at a suitable space in the school environment and by taking audio-recordings or
written notes based on the preference of the teacher. All the data were
transferred to the computer environment and each participant was assigned a
code. The responses of the teachers were examined with the method of
descriptive analysis and the responses were collected under common themes.
According to the results of the study, the teachers were aware that these
children are academically more effective. However, their higher levels in
comparison to the classroom average frequently leads to problems in
concentrating, as well as low motivation. In some cases, the teachers used such
children in peer guidance and utilized their existing potential in different
ways.
Keywords: reading and writing skills, preschool period,
primary school teacher, emergent literacy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | May 24, 2019 |
Acceptance Date | December 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 39 |