Bu
araştırmanın amacı, meslekler konusuna yer vermiş Sosyal Bilgiler ders
kitaplarında adı geçen meslekler ve diğer bazı meslekler hakkında yedinci sınıf
öğrencilerinin algılarını ortaya koymaktır. Araştırmada yöntem olarak nitel
araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim yılında, Niğde ili
merkez ilçesinde bulunan 6 ortaokul ve merkez ilçeye bağlı 2 köy ortaokulu
olmak üzere toplam 8 devlet okulunda öğrenim gören yedinci sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kelime ilişkilendirme
testi (KİT) kullanılmıştır. Teste anahtar kavram olarak verilen 10 meslek
yansıtılmıştır. Test, 8 okuldan 610 yedinci sınıf öğrencisine uygulanmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde kelime ilişkilendirme testinde (KİT) belli kesme
noktası aralıklarıyla oluşmuş kavram ağları ve frekans-yüzde tabloları
kullanılmıştır. Analizlerin sonucunda öğrencilerin verilen meslekler hakkında
yeterli düzeyde bilgi biliyor oldukları görülmüştür. Verilen mesleklerle ilgili
kavram yanılgılarının olmadığı ve bunun yerini uzak ilişkilendirmelerin aldığı
görülmüştür. Araştırmanın bulgularına göre, kendisi ile ilişkilendirilen
kavramlar arasında uzak ilişkilendirmeler bulunan mesleklere öncelik verilmesi,
çeşitli meslek grupları ile ilgili öğrencilerin bilgilendirilmesi, kitapların
bu konuyla zenginleştirilmesi ve mesleklerin tanıtımının arttırılması bu araştırmanın
önerileri olarak sunulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | October 21, 2019 |
Acceptance Date | December 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 39 |