Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİYLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ

Year 2021, Issue: 43, 171 - 186, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.868479

Abstract

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitiminde değerler eğitimi ile ilgili görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Elazığ ilinde, 2018-2019 öğrenim yılında, resmi okullarda görev yapan 48 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yapılan görüşmelerden elde edilen veriler, içerik analiz kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonunda öğretmenlerin okul öncesi dönemde değerler eğitimine çok önem verdiklerini ve bu eğitimin bireye ve topluma katkı sağlayacağını belirtmişlerdir. Bununla birlikte öğretmenler sevgi, sorumluluk gibi değerleri kazandırmakta zorlanmadıkları ancak sabır, saygı gibi değerleri kazandırmakta zorlandıklarını belirtmişlerdir. Aynı zamanda değerler eğitimi sürecinin daha iyi olabilmesi adına drama, hikaye gibi çeşitli etkinlikler yaptıklarını ifade etmişlerdir. Değerler eğitiminin daha etkili olması için aile katılım çalışmalarına daha çok yer verilmesi gerektiğini ve ailelere değerler eğitimi ile ilgili seminer verilmesinin yararlı olacağını ileri sürmüşlerdir

References

  • Akbaş, O. (2004). Türk Millî Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Akpınar,B. & Özdaş, F.(2013). İlköğretimde değer eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir analiz. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 23(2), 105-113.
  • Aral, N. & Kadan, G. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(1), 113-131.
  • Aral, N. , Kandır, A. & Can Yaşar, M. (2002). Okul Öncesi Eğitim, Okul Öncesi Eğitim Programı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Baysal, N. (2013).Ortaokul Sosyal Bilgiler Derslerinde Değerler Eğitimi Uygulamalarının Öğretmenler Yönüyle Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Creswell,J.W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: CA: Sage.
  • Dere İ. & Yavuzay, M .(2020). Sosyal Bilgiler Derslerinde Değerler Eğitimine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (56) , 61-91.
  • Gür, Ç. , Koçak, N. , Şirin, N. , Şafak, M. , & Demircan, A. (2015). İlköğretim Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri ve Karşılaştıkları Güçlüklerin İncelenmesi: Ankara Örneği. Asya Öğretim Dergisi, 3(1), 78-91.
  • Kozikoğlu, İ. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Tutum ve Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2698-2720.
  • Kurtulmuş, M. , Tösten, R. & Gündaş, A. (2014). İlköğretim 1. Kademe Öğretmenlerinin Değerler Eğitimi Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar, Değerler Eğitimi Dergisi, 27(12), 281-305.
  • Kurtuluş, K. (2010). Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • MacNaughton, G. , Hughes, P. & Smith, K. (2007).Young Children’s Rights and Public Policy: Practices and Possibilities For Citizenship in The Early Years. Children & Society, 21(6),458–469.
  • Mahmood, M., Rizvi, S. A. & Perveen, U. (2017). Value Related Practices Used by Teacher Educators at A Public University, Islamabad. Journal of Education and Educational Development, 4(2), 301-320.
  • Ogelman, H. G. & Sarıkaya, H. (2015). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Değerler Eğitimi Konusundaki Görüşleri: Denizli ili örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 81-100.
  • Oğuzkan,Ş. & Oral,G. (2003). Okul Öncesi Eğitimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Özleşmiş, N. (2019). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi Kapsamındaki Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul, Marmara Üniversitesi.
  • Pekdoğan,S. & Korkmaz, H.İ.(2017). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden 5-6 Yaş Çocuklarına Verilen Değerler Eğitimine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37).
  • Tavşancıl, E. & Aslan E.(2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Tokdemir, M. A. (2007).Tarih Öğretmenlerinin De¬ğerler ve Değer Eğitimi Hakkındaki Görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trabzon, Karadeniz Teknik Üniver¬sitesi.
  • Türnüklü, A.(2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Uzun, M. & Köse, A.(2017). “Okul Öncesi Eğitimde Değerler Eğitiminin Uygulanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 305-338.
  • Ünlü, İ. & Kaşkaya, A. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Değer Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi,7 (4), 2656-2679.
  • Yanpar Y. T. & Yalar, T. (2011). Değerler Eğitiminin İyileştirilmesi ile İlgili Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi ve Bir Program Modülü Örneğinin Geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 38(10),79-98.
  • Yavuzer, H. (2003). Çocuk Psikolojisi. (25. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yi̇ği̇tti̇r, S. & Öcal,A. (2011). Lise Tarih Öğretmenlerinin Değerler ve Değerler Eğitimi Konusundaki Görüşleri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2011 (1) , 117-124 .
Year 2021, Issue: 43, 171 - 186, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.868479

Abstract

References

  • Akbaş, O. (2004). Türk Millî Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Akpınar,B. & Özdaş, F.(2013). İlköğretimde değer eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir analiz. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 23(2), 105-113.
  • Aral, N. & Kadan, G. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(1), 113-131.
  • Aral, N. , Kandır, A. & Can Yaşar, M. (2002). Okul Öncesi Eğitim, Okul Öncesi Eğitim Programı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Baysal, N. (2013).Ortaokul Sosyal Bilgiler Derslerinde Değerler Eğitimi Uygulamalarının Öğretmenler Yönüyle Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Creswell,J.W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: CA: Sage.
  • Dere İ. & Yavuzay, M .(2020). Sosyal Bilgiler Derslerinde Değerler Eğitimine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (56) , 61-91.
  • Gür, Ç. , Koçak, N. , Şirin, N. , Şafak, M. , & Demircan, A. (2015). İlköğretim Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri ve Karşılaştıkları Güçlüklerin İncelenmesi: Ankara Örneği. Asya Öğretim Dergisi, 3(1), 78-91.
  • Kozikoğlu, İ. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Tutum ve Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2698-2720.
  • Kurtulmuş, M. , Tösten, R. & Gündaş, A. (2014). İlköğretim 1. Kademe Öğretmenlerinin Değerler Eğitimi Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar, Değerler Eğitimi Dergisi, 27(12), 281-305.
  • Kurtuluş, K. (2010). Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • MacNaughton, G. , Hughes, P. & Smith, K. (2007).Young Children’s Rights and Public Policy: Practices and Possibilities For Citizenship in The Early Years. Children & Society, 21(6),458–469.
  • Mahmood, M., Rizvi, S. A. & Perveen, U. (2017). Value Related Practices Used by Teacher Educators at A Public University, Islamabad. Journal of Education and Educational Development, 4(2), 301-320.
  • Ogelman, H. G. & Sarıkaya, H. (2015). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Değerler Eğitimi Konusundaki Görüşleri: Denizli ili örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 81-100.
  • Oğuzkan,Ş. & Oral,G. (2003). Okul Öncesi Eğitimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Özleşmiş, N. (2019). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi Kapsamındaki Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul, Marmara Üniversitesi.
  • Pekdoğan,S. & Korkmaz, H.İ.(2017). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden 5-6 Yaş Çocuklarına Verilen Değerler Eğitimine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37).
  • Tavşancıl, E. & Aslan E.(2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Tokdemir, M. A. (2007).Tarih Öğretmenlerinin De¬ğerler ve Değer Eğitimi Hakkındaki Görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trabzon, Karadeniz Teknik Üniver¬sitesi.
  • Türnüklü, A.(2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Uzun, M. & Köse, A.(2017). “Okul Öncesi Eğitimde Değerler Eğitiminin Uygulanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 305-338.
  • Ünlü, İ. & Kaşkaya, A. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Değer Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi,7 (4), 2656-2679.
  • Yanpar Y. T. & Yalar, T. (2011). Değerler Eğitiminin İyileştirilmesi ile İlgili Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi ve Bir Program Modülü Örneğinin Geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 38(10),79-98.
  • Yavuzer, H. (2003). Çocuk Psikolojisi. (25. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yi̇ği̇tti̇r, S. & Öcal,A. (2011). Lise Tarih Öğretmenlerinin Değerler ve Değerler Eğitimi Konusundaki Görüşleri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2011 (1) , 117-124 .
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Ayşenur Kuloğlu 0000-0003-0217-8497

Zeynep Yaşar 0000-0002-3579-925X

Merve Özer 0000-0003-0082-9188

Publication Date December 29, 2021
Submission Date January 26, 2021
Acceptance Date August 2, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 43

Cite

APA Kuloğlu, A., Yaşar, Z., & Özer, M. (2021). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİYLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(43), 171-186. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.868479