Psikolojik danışmanların farklı kişisel ve kültürel özelliklere sahip danışanlarla çalışabilmesi için belirli hususları dikkate almalarında yarar vardır. Öncelikle, danışanlara ilişkin etnik köken, cinsiyet, sosyoekonomik düzey, engelli olma, dini, spiritüellik, vb. kişisel ve kültürel özelliklerin onların ruh sağlığını ne şekilde etkilediğini anlamalarında yarar vardır. Ayrıca, psikolojik danışmanların kendi kişisel, kültürel ve mesleki değerlerinin danışan ve psikolojik danışma süreci üzerindeki yansımalarına ilişkin farkındalık sahibi olmaları etkili psikolojik danışma hizmeti verebilmenin ön koşullarından biridir. Bu doğrultuda psikolojik danışmanların, danışanların bireysel, kültürel, vb. özelliklerine ve sorunlarına uygun ruh sağlığı hizmeti veya daha iyi psikolojik yardım sunabilmeleri için temel yeterliklere/tutumlara sahip olmaları beklenmektedir. Çokkültürlülük, sosyal adalet ve farklı cinsel yönelimlere sahip danışanlarla çalışabilme gibi yeterlikler/tutumlar psikolojik danışmanların sahip olması beklenen temel yeterliliklerdir. Bu çalışmanın amacı okul psikolojik danışmanları ile psikolojik danışman adaylarının çokkültürlülük, sosyal adalet ve cinsel tutum düzeylerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 108 okul psikolojik danışmanı ile 292 psikolojik danışman adayı oluşturmuştur. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t-testi ve tek-yönlü MANOVA kullanılmıştır. Araştırma bulguları psikolojik danışman adayları ile okul psikolojik danışmanlarının çokkültürlülük, sosyal adalet ve eşcinsellik tutumları arasında anlamlı düzeyde bir farklılık olmadığını göstermiştir. Psikolojik danışman adayları ve psikolojik danışman adaylarının çokkültürlü psikolojik danışma yeterlikleri cinsiyete göre tek-yönlü MANOVA testiyle incelenmiştir. Yapılan karşılaştırma sonucunda psikolojik danışman adayları arasında farkındalık alt boyutunda erkekler lehine anlamlı bir farklılık bulunurken, okul psikolojik danışmanları arasında bilgi alt boyutunda erkekler lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2022 |
Submission Date | March 31, 2021 |
Acceptance Date | February 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 44 |