Research Article
BibTex RIS Cite

Eğitimde Çoklu Zeka Kuramı / Multiple Intelligence Theory at Education

Year 2010, Issue: 45, 123 - 132, 02.04.2018

Abstract

Ö Z E T

1983 yılında Howard Gardner tarafından ortaya atılan ve eğitimciler tarafından

büyük ve olumlu ilgi gören Çoklu Zeka Kuramı’nda öğrencilerin bireysel

farklılıkları göz önüne alınarak eğitim verilmesi gerektiği ilkesi benimsenmiştir.

Bireysel farklılıkların temele alındığı bir öğrenme-öğretme sürecinde, farklı

yollarla öğrenen bireylerin varlığının kabulü, farklı yollarla öğretim anlayışını da

beraberinde getirmektedir. Kuramda sadece sayısal ve sözel olarak başarılı

olanların değil, müzikte, sporda, dansta, iletişimde, doğada, resimde de kendini

gösterenlerin ve kendini iyi tanıyanların da zeki olduğu öne sürülmüştür. Bu da

ancak eğitimcilere yeni bir bakış açısı kazandıran ve her bireyin farklı olduğunu

vurgulayan Çoklu Zeka Kuramını uygulamakla mümkün olacaktır.

Anahtar Kelimeler: Çoklu Zeka Kuramı, eğitim, Howard Gardner

AB S T R AC T

In the theory of Multiple Intelligences, derived by H. Gardner in 1983 and drew

many educationists’ attention, the idea that students’ individual differences should

be considered in the process of education has been adopted. In an educational

process in which individual differences are considered, the recognition of presence

of the students who learn in different ways results in diverse teaching methods as

well. In this theory, not only the students who are successful in quantitative and

verbal fields but also the ones who are good at music, sports, dance,

communication, nature, and painting are also argued to be intelligent. This can be

only possible when the Multiple Intelligences Theory, which acquires new

perspectives to the educators and highlights each person is different, is realized.

Keywords: Theory of Multiple Intelligences, education, Howard Gardner

References

  • Kaptan, F., 1998., Fen Bilgisi Öğretimi. Anı Yayıncılık ,Ankara.
  • Köroğlu, H., Yeşildere, S., 2004,” İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde çoklu Zeka Teorosi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı (2),25,41, Ankara.
  • Küçükahmet, L., 2006., Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Nobel Yayın, 18. Baskı, Ankara.
  • Öktem, F., 2001., Zeka Kavramı, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Sayı, 22,
  • Özden, Y., 2008., Öğrenme ve Öğretme. Pegem Yayıncılık, 8. Baskı, Ankara.
  • Saban, A., 2004., Öğrenme Öğretme Süreci. Nobel Yayın, 3. Baskı, Ankara.
  • Selçuk, Z., 2000., Okul Deneyimi ve Uygulama,.Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Selçuk, Z., Kayılı H., Okut L., 2004., Çoklu Zeka Uygulamaları. Nobel Yayın, 2. Baskı, Ankara.
  • Talu, N., 1999, “Çoklu Zeka Kuramı ve Eğitime Yansımaları”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15,164–172, Ankara.
  • Uysal, E., Eryılmaz, A., 2006, “Yedinci ve Onuncu Sınıf Öğrencilerinin Kendini Değerlendirmesiyle Bulunan Çoklu Zeka Boyutları Üzerine Bir Çalışma”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, sayfa 230-239, Ankara.
  • Ülgen, G., 1995., Eğitim Psikolojisi. Bilim Yayınları , Ankara.
  • Varış, F., 1996., Eğitimde Program Geliştirme. Alkım Yayınları, Ankara.
Year 2010, Issue: 45, 123 - 132, 02.04.2018

Abstract

References

  • Kaptan, F., 1998., Fen Bilgisi Öğretimi. Anı Yayıncılık ,Ankara.
  • Köroğlu, H., Yeşildere, S., 2004,” İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde çoklu Zeka Teorosi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı (2),25,41, Ankara.
  • Küçükahmet, L., 2006., Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Nobel Yayın, 18. Baskı, Ankara.
  • Öktem, F., 2001., Zeka Kavramı, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Sayı, 22,
  • Özden, Y., 2008., Öğrenme ve Öğretme. Pegem Yayıncılık, 8. Baskı, Ankara.
  • Saban, A., 2004., Öğrenme Öğretme Süreci. Nobel Yayın, 3. Baskı, Ankara.
  • Selçuk, Z., 2000., Okul Deneyimi ve Uygulama,.Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Selçuk, Z., Kayılı H., Okut L., 2004., Çoklu Zeka Uygulamaları. Nobel Yayın, 2. Baskı, Ankara.
  • Talu, N., 1999, “Çoklu Zeka Kuramı ve Eğitime Yansımaları”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15,164–172, Ankara.
  • Uysal, E., Eryılmaz, A., 2006, “Yedinci ve Onuncu Sınıf Öğrencilerinin Kendini Değerlendirmesiyle Bulunan Çoklu Zeka Boyutları Üzerine Bir Çalışma”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, sayfa 230-239, Ankara.
  • Ülgen, G., 1995., Eğitim Psikolojisi. Bilim Yayınları , Ankara.
  • Varış, F., 1996., Eğitimde Program Geliştirme. Alkım Yayınları, Ankara.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Haktan Sivrikaya

Publication Date April 2, 2018
Published in Issue Year 2010 Issue: 45

Cite

APA Sivrikaya, A. H. (2018). Eğitimde Çoklu Zeka Kuramı / Multiple Intelligence Theory at Education. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(45), 123-132.
AMA Sivrikaya AH. Eğitimde Çoklu Zeka Kuramı / Multiple Intelligence Theory at Education. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. April 2018;10(45):123-132.
Chicago Sivrikaya, Ahmet Haktan. “Eğitimde Çoklu Zeka Kuramı / Multiple Intelligence Theory at Education”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10, no. 45 (April 2018): 123-32.
EndNote Sivrikaya AH (April 1, 2018) Eğitimde Çoklu Zeka Kuramı / Multiple Intelligence Theory at Education. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10 45 123–132.
IEEE A. H. Sivrikaya, “Eğitimde Çoklu Zeka Kuramı / Multiple Intelligence Theory at Education”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 10, no. 45, pp. 123–132, 2018.
ISNAD Sivrikaya, Ahmet Haktan. “Eğitimde Çoklu Zeka Kuramı / Multiple Intelligence Theory at Education”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/45 (April 2018), 123-132.
JAMA Sivrikaya AH. Eğitimde Çoklu Zeka Kuramı / Multiple Intelligence Theory at Education. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;10:123–132.
MLA Sivrikaya, Ahmet Haktan. “Eğitimde Çoklu Zeka Kuramı / Multiple Intelligence Theory at Education”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 10, no. 45, 2018, pp. 123-32.
Vancouver Sivrikaya AH. Eğitimde Çoklu Zeka Kuramı / Multiple Intelligence Theory at Education. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;10(45):123-32.