This study investigates Turkish graduate students’ academic writing
approaches and processes at English-based departments. Both quantitative and qualitative
data were collected from 70 graduate students at English departments from different
universities in Turkey. Subjects were only graduate students who have been carrying out
or have recently completed their either master or doctoral studies. “The Inventory of
Graduate Writing Processes” was used as the quantitative research instrument. Semi–
structured interviews were also conducted under certain criteria. The findings displayed
that Turkish graduate students have relatively deep writing approach compared to surface
level writing and aware of the optimum components of academic writing at the conceptual
level. However, they appear to be unsure about the process of academic writing, and need
both explicit academic writing course and affective support due to motivational concerns,
procrastination, and low self-efficacy.
Keywords: graduate writing, English writing, academic writing
Bu çalışma, İngilizce eğitim veren bölümlerde, lisansüstü düzeydeki Türk öğrencilerin
akademik yazım yaklaşım ve süreçlerini incelemektedir. Çalışmada kullanılan nicel
ve nitel veriler, Türkiye’deki farklı üniversitelerin İngilizce bölümlerinde lisansüstü
çalışma yapan 70 öğrenciden toplanmış olup, katılımcılar, yüksek lisans ya da doktora
eğitimini sürdürüyor ya da henüz bitirmiş öğrencilerden oluşmaktadır. Nicel araştırma
aracı olarak “Lisansüstü Yazma Süreçleri Envanteri” kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış
mülakatlar uygulanmış, veriler önceden belirlenmiş kıstaslara göre toplanmıştır. Bulgular,
öğrencilerin yüzeysel düzeye nazaran kısmen derin yazım yaklaşımlarına sahip
olduklarını ve kavramsal düzeyde akademik yazımın beklenen unsurları konusunda farkındalıkları
bulunduğunu göstermektedir. Bununla beraber, lisansüstü öğrencilerin akademik
yazım süreci konusunda kesin bir bakış açısına ve bilgiye sahip olmadıkları ve dil
ve psikolojik alanda birtakım zorluklar yaşadıkları ve gerek akademik yazım öğretimine
gerekse psikolojik anlamda kaygı, öteleme, düşük düzeyli kişisel güven gibi nedenlerden
motivasyon and eğitim desteğine ihtiyaç duydukları görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: lisansüstü düzeyde yazma, İngilizce yazma, akademik yazma
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 20 Issue: 1 |