The aim of this research is to examine the in-service training requirements of Turkish language and literature teachers in terms of various variables. The research is a descriptive study in general scanning type. In-service training which is one of the most important ways of life time learning, plays a very important role in self development and self education of the individual. Education is the most important leading factor in all kinds of development and change in societies. The teachers who prepare our future should also continuously update themselves and adapt the changing and developing conditions. From this point of view, a study group consisting of 152 teachers that are on duty in Erzurum city center were formed in order to examine the in-service training requirements of Turkish language and literature teachers. In-service training requirement determination survey was applied to the study group. For data analysis in the research, t test and variance analysis (One-Way ANOVA) were used. According to the findings obtained from the research, it was understood that the in-service requirements of teachers do not vary according to gender, rank and age variables. However in the personal development dimension of the education status variable and teachership profession knowledge and field knowledge dimensions of participation to the in-service training variable, it was understood that in-service training requirement varied significantly.
in service training in service training requirement Turkish language and literature education Turkish language and literature teachers.
Bu araştırmanın amacı Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçları-
nın çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma, genel tarama türünde betimsel bir çalışmadır.
Hayat boyu öğrenmenin en önemli yollarından biri olan hizmet içi eğitim, bireyin kendini
geliştirme ve yetiştirmesinde büyük bir öneme sahiptir. Toplumların her türlü gelişim ve değişimine
öncülük eden en önemli faktör, eğitimdir. Geleceğimizi yetiştiren öğretmenlerimizin de sürekli kendilerini
güncellemeleri, değişen ve gelişen koşullara ayak uydurmaları gerekmektedir. Buradan
hareketle Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarını incelemek amacıyla
Erzurum il merkezinde görev yapan 152 öğretmenden oluşan bir çalışma grubu oluşturulmuştur.
Çalışma grubuna hizmet içi eğitim ihtiyaçlarını belirleme anketi uygulanmıştır. Araştırmada veri
analizi için t testi ve varyans analizi (One-Way ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
bulgulara öğretmenlerin hizmet içi eğitim ihtiyaçları cinsiyet, kıdem ve yaş değişkenlerine göre
anlamlı olarak farklılaşmazken, eğitim durumu değişkeninin kişisel gelişim boyutunda, hizmet içi
eğitime katılma sayısı değişkenlerinin ise öğretmenlik meslek bilgisi ve alan bilgisi boyutlarında
hizmet içi eğitim ihtiyacının anlamlı düzeyde farklılaştığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Hizmet içi eğitim hizmet içi eğitim ihtiyacı Türk dili ve edebiyatı eğitimi Türk dili ve edebiyatı öğretmenleri.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 18 Issue: 2 |