Ağaoğlu, A. (1996). Sinema Edebiyatın Kapısını Çalacaksa. S. M. Dinçer içinde, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Ankara: Doruk Yayınları.
Becker, J. (1982). Die Mauer. J. Becker içinde, Nach der Ersten Zukunft (s. 62). Frankfurt: Suhrkamp.
Becker, J. (1982). Jakob der Lügner. Frankfurt: Suhrkamp.
Emmerich, W. (2013). Die Literatur der DDR. J. Metzler içinde, Deutsche Literatur Geschichte (s. 542). Stuttgart-Weimar: J.B.Metzler Verlag.
Heidelberger-Leonard, I. (1988). Jurek Becker. Frankfurt: Suhrkamp.
Hitchcock, A. (2013). Kuramlar ve Kuramcılar. İstanbul: İletişim Yayınları.
Kale, Ö. (2010). Edebiyat Sinema İlişkisi. Uluıslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 266-267.
Matias Martinez, M. S. (1999). Einführung in die Erzähltheorie. München: C.H.Beck.
Nietzsche. (2007). İnsanca Pek İnsanca. İstanbul: İthaki Yayınları.
Öngören, M. T. (1995, 11 12). Türk Dili ve Edebiyatı. 3 9, 2018 tarihinde Edebiyat ve Sinema İlişkisi: https://www.turkedebiyati.org/edebiyat-ve-sinema-iliskisi.html adresinden alındı
Öztekin, S. (2008). Dinlerde Hayat Ağacı. Ankara: Ankara Üniversitesi Yüksek Lisdans Tezi.
Ranicki, M.-R. (1974). Zur Literatur der DDR. München: Piper Verlag.
Film-Roman Karşılaştırması: Jurek Becker'in Sinemaya Uyarlanan “Yalancı Jakob” Adlı Romanı
Year 2018,
Volume: 22 Issue: 1, 347 - 363, 10.04.2018
Kimi romanlar vardır, film gibi;
kimi filmler vardır roman gibi. İşte o roman ya da filmlerden birisi, Jurek
Becker'in Jakob der Lügner (Becker, Jakob der Lügner, 1982) (Yalancı Jakob)
adlı Romanı ve aynı adla çekilen filmleri. Çalışmamıza konu olacak Filmlerden
birisi 1999 yılında Peter Kassowitz tarafından Hollywood'da çekilen ve
başrolünü Robin Williams'ın oynadığı; diğeri ise 1974 yılında Frank Beyer
tarafından çekilen başrolünü Vlastimil Brodsky’nin oynadığı filmleridir. Romana,
ağaçlardan bahsedilerek, Getto'da ağaçların yasak oluşunun anlatımıyla
başlanırken, Hollywood Filmi bir gazete parçasının ardından sürüklenen,
gazeteyi yakalamaya çalışan Jakob sahnesiyle, DDR filmine ise Jakob’un hasta
olan Lina ile ilgilenmesi sahneleriyle başlanır. Roman'da iki son varken,
Filmlerde tek son, Hollywood filminde idealize edilen bir son, DDR filminde ise
romandaki sonlardan birisine uyan bir son vardır. Bu çalışmamızda, bu ve buna
benzer dikkat çeken sahnelerin karşılaştırılmaları yapılacak, ortak benzer ve
farklı yönleri ele alınacak sebepleri üzerinde durulacak, Ayrıca Jurek
Becker'in ele aldığı ve çok önemsediği konu ve kullandığı motifler irdelenip
anlamlandırılmaya çalışılacaktır.
Ağaoğlu, A. (1996). Sinema Edebiyatın Kapısını Çalacaksa. S. M. Dinçer içinde, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Ankara: Doruk Yayınları.
Becker, J. (1982). Die Mauer. J. Becker içinde, Nach der Ersten Zukunft (s. 62). Frankfurt: Suhrkamp.
Becker, J. (1982). Jakob der Lügner. Frankfurt: Suhrkamp.
Emmerich, W. (2013). Die Literatur der DDR. J. Metzler içinde, Deutsche Literatur Geschichte (s. 542). Stuttgart-Weimar: J.B.Metzler Verlag.
Heidelberger-Leonard, I. (1988). Jurek Becker. Frankfurt: Suhrkamp.
Hitchcock, A. (2013). Kuramlar ve Kuramcılar. İstanbul: İletişim Yayınları.
Kale, Ö. (2010). Edebiyat Sinema İlişkisi. Uluıslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 266-267.
Matias Martinez, M. S. (1999). Einführung in die Erzähltheorie. München: C.H.Beck.
Nietzsche. (2007). İnsanca Pek İnsanca. İstanbul: İthaki Yayınları.
Öngören, M. T. (1995, 11 12). Türk Dili ve Edebiyatı. 3 9, 2018 tarihinde Edebiyat ve Sinema İlişkisi: https://www.turkedebiyati.org/edebiyat-ve-sinema-iliskisi.html adresinden alındı
Öztekin, S. (2008). Dinlerde Hayat Ağacı. Ankara: Ankara Üniversitesi Yüksek Lisdans Tezi.
Ranicki, M.-R. (1974). Zur Literatur der DDR. München: Piper Verlag.
Çorakli, Ş. (2018). Film-Roman Karşılaştırması: Jurek Becker’in Sinemaya Uyarlanan “Yalancı Jakob” Adlı Romanı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 347-363.