Dünyadaki demografik
yaşlanma süreci, yaşlıların toplumsal konumunu ve yaşlılık algısını önemli
ölçüde değiştirmiştir. Yaşlılık olgusunun toplumsal bağlamda algılanış biçimi
(yaşla ilgili kültürel normlar, değerler ve rol beklentileri), yaşlı insanların
karşılaştıkları sorunlar açısından da belirleyicidir. Her şeyden önce
toplumdaki yaygın stereotipler, yaşlıların kendilerine dair tutumlarını
etkilemektedir. Yaşlılığa yüklenen anlamlar, yaşlı insanların yaşam boyunca
edindikleri kültürel sermayelerini kullanabilmelerine ve toplumsal uyumuna
engel olabilmektedir. Özellikle yaşlılara yönelik olumsuz tutumlar, ‘yaşlı
ayrımcılığı’ (ageism) ile sonuçlanmaktadır. Bu bağlamda, medyanın olumlu tutum
oluşturma süreçlerinde etkili olması ve bu yönde farkındalık yaratması
beklenmektedir. Bu çalışmada, Türkiye, Rusya ve Kırgızistan gazetelerinde
yaşlılara yönelik haberlerin sunumu irdelenmiştir. Yaşlılığın gazetelerde nasıl
yer aldığını değerlendirmek amacıyla tirajı en yüksek gazetelerin, 1 Ekim
“Dünya Yaşlılar Günü”nü içeren; 24 Eylül – 08 Ekim 2018 tarihleri arasındaki
haberleri taranmış, yaşlılara yönelik haberlerin içerik analizi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda, üç ülkenin yaşlılık algısına yönelik bulguları
tartışılmakta ve yaşlı haklarının iyileştirilmesi bağlamında öneriler
sunulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 23 Issue: 3 |