Tourism is considered as an important option for the prosperity of developing countries. The tourism industry has been developing rapidly in Turkey as well as in the rest of the world in recent years. Environmental awareness has been increasing. Although Turkey is one of the leading countries in the world for mass tourism and despite having a high potential for alternative tourism, it hasn’t been fulfilling this potential. Turkey can accommodate a variety of needs for tourists as well as having historical, cultural and natural beauty and a country where different types of tourism can exist. In order to eliminate the imbalance in regions for tourism and spread it throughout the year, Turkey should move towards alternative tourism. One kind of alternative tourism is winter tourism. Participation in winter tourism has been increasing every year and it has been a product which has existed for a long time. Turkey has a great potential for winter tourism. In this research qualitative method has been used. In scope of research Word association method (KIT) has been used amongst undergraduate students in Giresun University Bulancak School of Applied Sciences. The purpose of the research, is to analyse the winter tourism concept of cognitive structure by participants, who study tourism with the word association method. This study shows that when the cognitive structures of students are examined, Uludağ, Palandöken and Erciyes destinations have been rated ahead of other destinations.
Turizm gelişmekte olan ülkeler için önemli bir kalkınma opsiyonu olarak görülmektedir. Son yıllarda turizm sektörü dünyada ve Türkiye’de hızla gelişmektedir. İnsanların çevreye olan ilgisi giderek artan bir duyarlılığa dönüşmektedir. Türkiye kitle turizminde dünyada önde gelen ülkelerden biridir ancak alternatif, alternatif turizm türleri açısından yüksek potansiyele sahip olmasına rağmen bu potansiyelini gerçek anlamda kullanamamaktadır. Türkiye turistlerin farklı ihtiyaçlarını karşılayabilecek kültürel, tarihi ve doğal güzelliklere sahip, turizmin birçok çeşidinin uygulanabileceği ülkelerden birisidir. Türkiye’nin turizmde bölgeler arasındaki dengesizlikleri gidererek, turizmi yılın 12 ayına yaymak için alternatif turizm türlerine yönelmesi gerekmektedir. Alternatif turizm türlerinden bir tanesi de kış turizmidir. Kış turizmine katılım gösterenlerin sayısı zaman içerisinde artış göstermekle birlikte, turistik ürün olarak uzun süredir dünya turizminde yer almaktadır. Türkiye kış turizmi açısından büyük bir potansiyele sahiptir. Araştırmada nitel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 2019 yılında Giresun Üniversitesi Bulancak Kadir Karabaş Uygulamalı Bilimler Yüksekokulunda Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik bölümünde lisans eğitimi gören öğrencilere Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) uygulanmıştır. Araştırmada Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) kullanılarak turizm eğitimi alan katılımcıların “Kış Turizmi” kavramı hakkında bilişsel yapılarını analiz etmek amaçlanmıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerin bilişsel yapıları incelendiğinde Uludağ, Palandöken ve Erciyes destinasyonları diğer destinasyonlardan önde sıralanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 24 Issue: 1 |