Günümüzün en popüler sosyal medya platformlarından biri haline gelen YouTube, içerik üretimi ve erişiminde geleneksel medyanın sınırlarını aşmış ve sürekli geliştirilen altyapısıyla geniş kitlelerin buluşma noktası olmuştur. Çalışmada YouTube; teknolojik gelişmelerin medyaya etkisi bağlamında ele alınmakta; etkileşime dayalı olarak insan duygu, düşünce, değer ve davranışlarına odaklanan sosyal yansımalar ile yaratılan değişimleri konu edinen medya ekolojisi perspektifinden açıklanmaktadır. Bu çerçevede medya ekolojisi yaklaşımı bağlamında Türkiye özelinde YouTube’un ekolojik haritasının çıkarılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada takipçi sayıları, ortalama görüntülenme sayıları ve bu sayıların etki oranlarına ilişkin ölçümler temel alınarak Türkiye’de Top 100 listesi içinde yer alan ve yeni medya ekolojisi ekseninde ele alınan YouTube kanalları içerik analizi yöntemi ile incelenmektedir. Çalışmada YouTube kanallarının teması, söylemi, video içerikleri ve görsellikleri ile bu kanalların istatistiksel verileri; içerik üretimi, üretilen içeriğin biçimi ve geleneksel medya ile olan benzer ya da farklı yönleri üzerinden sınıflandırılmakta ve analiz edilmektedir.
YouTube, which has become one of the most popular social media platforms of today, has crossed the boundaries of traditional media in content production and access and has turned into the meeting point of large masses with its continuously developed infrastructure. In the study, YouTube is approached in the context of the effect of technological developments on media and explained from the perspective of the media ecology, which discusses the changes created by the social reflections focusing on human emotions, thoughts, values and behaviors on the basis of interaction. Within this framework, it is aimed to put forward the ecological map of YouTube for Turkey within the context of approach of media ecology. In this study, the content analysis method is employed to examine the YouTube channels, which are included in the Top 100 list of Turkey and addressed in terms of the new media ecology, by paying attention to the number of followers, number of views and the assessments related to the effect ratios of these numbers. In the study, the themes, discourses, video contents, visual aspects and statistical data of YouTube channels are categorized and analyzed in respect of content production, the form of the content produced and the similarities and differences between the traditional media and these channels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 24 Issue: 1 |