Seçimlerde oy verme davranışı, temsili demokrasinin geçerli olduğu toplumlarda en önemli siyasal katılma biçimi olarak görülmektedir. Buna yönelik olarak medya organlarında bilgilendirme amaçlı birçok yayın yapılmaktadır. Bu çalışma, seçim zamanları kamuoyu bilgilendirmede kullanılan kamu duyuru spotları üzerine odaklanmaktadır. Görsel işitsel kategoriye giren videoların incelendiği çalışmada amaç, seçmenler için hazırlanan kamu duyuru spotlarının öğretimsel ve işitsel unsurlarını incelemektir. Doküman analizi yöntemi kullanılan çalışmada Yüksek Seçim Kurulu resmi web sitesinin ana sayfasında bulunan Kurumsal Videolar, Tanıtım Dokümanları ve Galeriler Arşivi’nden YSK Kamu Duyuru ve Spotları’na ulaşılmıştır. Bu başlık altında bulunan çeşitli yıllarda yapılmış 12 kamu spotu, çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğretimsel ve işitsel gözlem formu kullanılmıştır. Öğretimsel formda görsel, yazılı ve çekicilik katan unsurlar; işitsel formda ise ses, müzik ve efekt çeşitleri incelenmiştir. Bulgulara göre kamu duyuru spotlarında görsel unsurlardan en çok logonun, yazılı unsur olarak tüm videolarda düz yazının, çekicilik katan unsurlar olarak da en çok görsel efektin kullanıldığı tespit edilmiştir. İşitsel formda ise incelenen videolarda en çok müziğin, ses olarak da en çok dış sesin kullanıldığı görülmektedir. Çalışmada ayrıca video süreleri de değerlendirilmiştir.
Voting behavior in elections is seen as the most important form of political participation in societies where representative democracy is prevalent. For this purpose, many informative publications are made in the media. This study focuses on public servise announcements used to inform the public at election times. The aim of the study, in which mostly audiovisual videos are examined, is to examine the instructional and auditory design elements of public servise announcements prepared for voters and used to inform the public. In the study using the document analysis method, YSK Public Service Announcements and Spots were reached from the Corporate Videos, Introductory Documents and Galleries Archive on the main page of the YSK official website. The sample of the study consists of 12 public advertisements made in various years under this title. Instructional and auditory observation forms were used as data collection tools. Visual, written and attractive elements in instructional form and sound, music and effect types in auditory form were examined. According to the findings, it was determined that the logo was the most used visual element in the public service announcement about the elections. As a written element, it is seen that plain text is used in all videos. It has been determined that mostly visual effects and then directive arrows are used as elements that add attraction. In the auditory form, it is seen that the most used music is used in the videos examined, and the outer voice is the most used as sound. Video durations were also evaluated in the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 25 Issue: 2 |