Abstract: This study aims to contribute to the strategic decisions of airline companies in determining of their destinations. Using the data of 617 airlines, it was tried to investigate whether there are rules of association between the companies' destinations. Through the analysis made with two different data sets, the rules of association were sought considering both all the destinations and the foreign destinations of the companies. In the analysis of all destinations, 197 rules could be produced with 90% and above confidence level. In the analysis between the companies' foreign destinations, 200 rules with 100% confidence level could be produced. It is presented as a suggestion that airlines can benefit from these rules in their destination planning.
Öz: Bu çalışma ile havayolu şirketlerinin varış noktalarını belirleme konusundaki stratejik kararlarına katkı sağlamak amaçlanmıştır. 617 havayolu şirketine ait veriler kullanılarak, şirketlerin varış noktaları arasında birliktelik kurallarının olup olmadığı araştırılmaya çalışılmıştır. İki farklı veri seti ile yapılan analizlerle hem tüm varış noktaları, hem de şirketlerin yurt dışı varış noktaları dikkate alınarak birliktelik kuralları aranmıştır. Tüm varış noktaları ilgili analizde %90 ve üzeri güven seviyesinde 197 kural üretilebilmiştir. Şirketlerin yurt dışı varış noktaları arasındaki analizde ise %100 güven seviyende 200 kural üretilebilmiştir. Havayolu şirketlerinin varış noktaları planlamalarında, bu kurallardan yararlanabilecekleri, bir öneri olarak sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 25 Issue: 3 |