Bu çalışma arazi toplulaştırma projelerinin yol
ağı oluşturulmasında etkinliğini değerlendirmek için yapılmıştır. Araştırma
alanı olarak Erzurum–Beypınarı Mahallesi seçilmiştir. Çalışmada işletmeler
toplulaştırma öncesi sahip olduğu parsel sayısı 1-10, 11-15, 16-20 ve 20+ olacak
şekilde gruplandırılmış ve şansa bağlı olarak yoğunluğuna göre her bir gruptan
işletme seçilmiştir. Toplulaştırma öncesi ve sonrası işletmelere ait
parsellerin yol ağı durumu değerlendirilmiştir. Yol ağı, alan–yol uzunluğu
uygunluğu (AYU) ve kuş uçuşu alan–yol uzunluğu uygunluğu (KUYUU) göstergelerine
göre değerlendirilmiştir. Araştırmada, arazi toplulaştırma projesi ile işletme
merkezi ile parseller arası yol uzunluğu ortalamasının %7.14 dolayında azaldığı
tespit edilmiştir. Arazi toplulaştırma sonrası Beypınarı yerleşkesi ile
parseller arasındaki yolların işletim sisteminin iyileştiği görülmüştür. Toplulaştırma
öncesi ve sonrasında yol uzunluğu (YU) ile kuş uçuşu yol uzunluğu (KUYU)
arasındaki farktaki azalma yol işletim sistemindeki iyileşmenin göstergesi olup
proje ile %62.50 gibi büyük bir oranda gelişme kaydedilmiştir. En fazla
gelişme, toplulaştırma öncesi fazla sayıda parsele sahip işletmelerde
gerçekleşmiştir. Bu durum özellikle yakıt tüketimini azaltması ve yolda
geçirilen zamanın azaltılması açısından önemli olduğu bir gerçektir. Arazi
toplulaştırma projelerinin kırsal alandaki yol altyapısının gelişmesinde
kullanılabilecek en etkili uygulama olduğu sonucuna varılmıştır.
This study was conducted to evaluate the
effectiveness of land consolidation projects in the road network. Erzurum-Beypınarı
rural settlement was chosen as the research area. In this study, the number of
parcels owned by the farms before the land consolidation were grouped as 1-10,
11-15, 16-20 and 20+. The farms were selected from each group according to the
density by random sampling method. Before and after land consolidation, road
network sufficiency of the parcels with the farms was evaluated. The road
network was evaluated according to the compactness of the farm (AYU) and
external farm compactness (KUYUU) coefficients. In the research, it was
determined that the average length of the road between the farm center and
parcels decreased by 7.14% with the land consolidation project. After the land
consolidation, it was seen that the operating system at the road network
between Beypınarı and parcels improved. The decrease in the difference between
road length (YU) and air line path length (KUYU) before and after consolidation
is an indicator of the improvement in the road network system, and the project
has achieved a great improvement by 62.50%. The most development appeared in
farms with a large number of parcels before consolidation. This is especially
important in terms of reducing fuel consumption and reducing the time spent on
the road. It was concluded that land consolidation projects are the most
effective way to develop the road infrastructure in rural areas.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARAŞTIRMALAR |
Authors | |
Publication Date | September 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 50 Issue: 3 |
Articles published in this journal are published under the Creative Commons International License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). This allows the work to be copied and distributed in any medium or format provided that the original article is appropriately cited. However, the articles work cannot be used for commercial purposes.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/