Research Article
BibTex RIS Cite

İzmir İlinde Tüketicilerin Çiğ Süt Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi

Year 2020, Volume: 51 Issue: 3, 279 - 287, 25.09.2020
https://doi.org/10.17097/ataunizfd.694829

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı tüketicilerin çiğ süt satın alma kararlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesidir. Araştırma verileri İzmir ilinin en fazla nüfusa sahip ilk 10 ilçesinde 2018 yılında 166 çiğ süt tüketicisi ile yüz yüze yapılan anketlerden elde edilmiştir. Tüketicilerin çiğ süt satın alma kararlarında önem verdikleri kriterler Bulanık Eşli Karşılaştırma yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmada tüketicilerin çiğ süt satın almada en fazla önem verdikleri kriterin damak tadı olduğu saptanmıştır. Diğer kriterler ise öncelik sırasına göre üreticiye olan güven, yoğurt-tatlı yapımına daha uygun olması, çiğ süt sadakati ve kapıya kadar getirilmesidir. Ayrıca kadınların çiğ sütü marketten satın alma isteklerinin erkeklere göre daha yüksek olduğu, erkeklerin çiğ sütle ilgili medyada yer alacak olumsuz haberleri kadınlara göre daha az önemsedikleri ve çiğ süt satın alırken kadınların sütün kokusunu/rengini erkeklere göre daha fazla önemsedikleri belirlenmiştir. Elde edilen bu sonuçlar politika yapıcıların çiğ sütle ilgili politika geliştirmelerinde ve süt üreten işletmelerin pazarlamaya yönelik kararlarında destek olabilecek niteliktedir.

Supporting Institution

The Scientific Technological Research Council of Turkey (TUBITAK)

Project Number

1919B011703509

Thanks

Bu çalışma Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından 2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında desteklenen 1919B011703509 başvuru numaralı projeden üretilmiştir. TÜBİTAK’a bu çalışmanın yürütülmesinde vermiş olduğu finansal destekten dolayı teşekkürlerimizi sunarız.

References

  • Akbay, C., Tiryaki G.Y., 2007. Tüketicilerin Ambalajlı ve Açık Süt Tüketim Alışkanlıklarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Kahramanmaraş Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniv. Fen ve Mühendislik Dergisi, 10 (1): 89-96.
  • Andiç, S., Şahin, K., Koç, Ş., 2002. Van Merkez İlçe Kentsel Alanda Süt Tüketimi. Yüzüncü Yıl Üniv. Ziraat Fak. Tarım Bilimleri Dergisi, 12 (2): 33-38.
  • Çebi, K., Özyürek, S., Türkyılmaz, D., 2018. Süt ve Süt Ürünleri Tüketiminde Tüketici Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Erzincan İli Örneği. Yüzüncü Yıl Üniv. Tarım Bilimleri Dergisi, 28 (1): 70-77.
  • Çelik, Y., Karlı, B., Bilgiç, A., Çelik, Ş., 2005. Şanlıurfa İli Kentsel Alanda Tüketicilerin Süt Tüketim Düzeyleri ve Süt Tüketim Alışkanlıkları. Tarım Ekonomisi Dergisi, 11 (1): 5-12.
  • Çetinkaya, A., 2010. Kafkas Üniversitesi Öğrencilerinin İçme Sütü ve Süt Ürünlerini Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi. Atatürk Üniv. Veteriner Bilimleri Dergisi, 5 (2): 73-84.
  • Demircan, V., Örmeci, M.Ç., Kızılyar, G., 2011. Isparta İlinde Ailelerin Ambalajlı ve Açık Süt Tüketim Alışkanlıklarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniv. Ziraat Fak. Dergisi, 6 (2): 39-47.
  • Erdal, G., Tokgöz, K., 2011. Tüketicilerin Ambalajlı ve Açık Süt Tüketim Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Erzincan İli Örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniv. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (20): 111-115.
  • Gözener B., Sayılı, M., 2013. Tüketicilerin açık süt ve süt ürünleri tüketim tercihlerinin incelenmesi: Tokat-Turhal ilçesi örneği. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 8(1): 160-175.
  • Günden, C., Miran, B., 2007. Bulanık Eşli Karşılaştırma Yöntemiyle Çiftçilerin Amaç Hiyerarşisinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniv. Ziraat Fak. Dergisi, 20 (2):183-191.
  • Kahraman, E.M., 2016. İçme Sütü Tüketim Alışkanlıkları ve Marka Seçiciliğinde Etkili Faktörlerin Analizi. Ege Üniv. Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir, 234 s.
  • Karakaya, E., Akbay, C., 2013. İstanbul İlinde Tüketicilerin Süt ve Süt Ürünleri Tüketim Alışkanlıkları. Uludağ Üniv. Ziraat Fak. Dergisi, 27 (1): 65-77.
  • Klir, G.J., Yuan, B., 1995. Fuzzy Sets and Fuzzy Logic: Theory and Application. Prentice Hall, New Jersey, 574 p.
  • Newbold, P., 1995. Statistics for Business and Economics. Prentice-Hall International, New Jersey, 867 p.
  • Pedrycz, W., Gomide, F., 1998. An Introduction to Fuzzy Sets. The MIT Press, Massachusetts, 465 p.
  • Resmî Gazete, 2017. Çiğ Sütün Arzına Dair Tebliğ. Tarih: 27.04.2017, Tebliğ No: 2017/20, Sayı: 30050, www.resmigazete.gov.tr (Erişim tarihi: 10 Şubat 2018).
  • Ross, T.J., 1995. Fuzzy Logic with Engineering Applications. McGraw-Hill, New York, 600 p.
  • Şimşek, B., Açıkgöz, İ., 2011. Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencilerinin İçme Sütü Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniv. Tarım Bilimleri Dergisi, 21(1): 12-18.
  • Tanaka, K., 1997. An Introduction to Fuzzy Logic for Practical Applications. Springer - Verlag, New York, 138 p.
  • Uzundumlu, A.S., Birinci, A., 2013. Tüketicilerin Açık Süt Tüketimini Etkileyen Faktörlerin Analizi: Erzurum İli Örneği. Alınteri Zirai Bilimler Dergisi, 25 (2): 1-12.
  • Ünal, R.N., Besler, T., 2008. Beslenmede Sütün Önemi. 1. Basım, Sağlık Bakanlığı Yayın No: 727, Ankara, 37 s.

Analysis of Factors Affecting Consumers’ Purchasing Decision of Raw Milk in Izmir

Year 2020, Volume: 51 Issue: 3, 279 - 287, 25.09.2020
https://doi.org/10.17097/ataunizfd.694829

Abstract

The main aim of this study is to determine factors affecting consumers’ purchasing decision of raw milk. The data of the study were obtained from the face to face surveys conducted with 166 raw milk consumers in the top 10 districts of the province with the highest population in Izmir in 2018. The criteria for consumers’ purchasing decision of raw milk was analyzed through Fuzzy Pairwise Comparison. According to the results of research, the most important purchasing criterion was taste. The other criteria, in order of priority were determined as confidence in producer, more suitable for yoghurt and dessert making, raw milk loyalty, and bring the order. In addition, it was determined women were more willing to purchase raw milk from markets, men care less about bad news about raw milk, and women care more about the smell and colour when buying raw milk. These obtined results are supportive of policymakers' policy development regarding raw milk and marketing decisions of milk producing companies.

Project Number

1919B011703509

References

  • Akbay, C., Tiryaki G.Y., 2007. Tüketicilerin Ambalajlı ve Açık Süt Tüketim Alışkanlıklarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Kahramanmaraş Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniv. Fen ve Mühendislik Dergisi, 10 (1): 89-96.
  • Andiç, S., Şahin, K., Koç, Ş., 2002. Van Merkez İlçe Kentsel Alanda Süt Tüketimi. Yüzüncü Yıl Üniv. Ziraat Fak. Tarım Bilimleri Dergisi, 12 (2): 33-38.
  • Çebi, K., Özyürek, S., Türkyılmaz, D., 2018. Süt ve Süt Ürünleri Tüketiminde Tüketici Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Erzincan İli Örneği. Yüzüncü Yıl Üniv. Tarım Bilimleri Dergisi, 28 (1): 70-77.
  • Çelik, Y., Karlı, B., Bilgiç, A., Çelik, Ş., 2005. Şanlıurfa İli Kentsel Alanda Tüketicilerin Süt Tüketim Düzeyleri ve Süt Tüketim Alışkanlıkları. Tarım Ekonomisi Dergisi, 11 (1): 5-12.
  • Çetinkaya, A., 2010. Kafkas Üniversitesi Öğrencilerinin İçme Sütü ve Süt Ürünlerini Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi. Atatürk Üniv. Veteriner Bilimleri Dergisi, 5 (2): 73-84.
  • Demircan, V., Örmeci, M.Ç., Kızılyar, G., 2011. Isparta İlinde Ailelerin Ambalajlı ve Açık Süt Tüketim Alışkanlıklarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniv. Ziraat Fak. Dergisi, 6 (2): 39-47.
  • Erdal, G., Tokgöz, K., 2011. Tüketicilerin Ambalajlı ve Açık Süt Tüketim Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Erzincan İli Örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniv. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (20): 111-115.
  • Gözener B., Sayılı, M., 2013. Tüketicilerin açık süt ve süt ürünleri tüketim tercihlerinin incelenmesi: Tokat-Turhal ilçesi örneği. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 8(1): 160-175.
  • Günden, C., Miran, B., 2007. Bulanık Eşli Karşılaştırma Yöntemiyle Çiftçilerin Amaç Hiyerarşisinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniv. Ziraat Fak. Dergisi, 20 (2):183-191.
  • Kahraman, E.M., 2016. İçme Sütü Tüketim Alışkanlıkları ve Marka Seçiciliğinde Etkili Faktörlerin Analizi. Ege Üniv. Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir, 234 s.
  • Karakaya, E., Akbay, C., 2013. İstanbul İlinde Tüketicilerin Süt ve Süt Ürünleri Tüketim Alışkanlıkları. Uludağ Üniv. Ziraat Fak. Dergisi, 27 (1): 65-77.
  • Klir, G.J., Yuan, B., 1995. Fuzzy Sets and Fuzzy Logic: Theory and Application. Prentice Hall, New Jersey, 574 p.
  • Newbold, P., 1995. Statistics for Business and Economics. Prentice-Hall International, New Jersey, 867 p.
  • Pedrycz, W., Gomide, F., 1998. An Introduction to Fuzzy Sets. The MIT Press, Massachusetts, 465 p.
  • Resmî Gazete, 2017. Çiğ Sütün Arzına Dair Tebliğ. Tarih: 27.04.2017, Tebliğ No: 2017/20, Sayı: 30050, www.resmigazete.gov.tr (Erişim tarihi: 10 Şubat 2018).
  • Ross, T.J., 1995. Fuzzy Logic with Engineering Applications. McGraw-Hill, New York, 600 p.
  • Şimşek, B., Açıkgöz, İ., 2011. Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencilerinin İçme Sütü Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniv. Tarım Bilimleri Dergisi, 21(1): 12-18.
  • Tanaka, K., 1997. An Introduction to Fuzzy Logic for Practical Applications. Springer - Verlag, New York, 138 p.
  • Uzundumlu, A.S., Birinci, A., 2013. Tüketicilerin Açık Süt Tüketimini Etkileyen Faktörlerin Analizi: Erzurum İli Örneği. Alınteri Zirai Bilimler Dergisi, 25 (2): 1-12.
  • Ünal, R.N., Besler, T., 2008. Beslenmede Sütün Önemi. 1. Basım, Sağlık Bakanlığı Yayın No: 727, Ankara, 37 s.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section ARAŞTIRMALAR
Authors

Özlem Arslan 0000-0003-0348-5034

Ahmet Sevim 0000-0002-0743-0164

Duran Güler 0000-0001-8555-0877

Gamze Saner 0000-0002-2897-9543

Project Number 1919B011703509
Publication Date September 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 51 Issue: 3

Cite

APA Arslan, Ö., Sevim, A., Güler, D., Saner, G. (2020). İzmir İlinde Tüketicilerin Çiğ Süt Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 51(3), 279-287. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.694829
AMA Arslan Ö, Sevim A, Güler D, Saner G. İzmir İlinde Tüketicilerin Çiğ Süt Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. September 2020;51(3):279-287. doi:10.17097/ataunizfd.694829
Chicago Arslan, Özlem, Ahmet Sevim, Duran Güler, and Gamze Saner. “İzmir İlinde Tüketicilerin Çiğ Süt Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi”. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 51, no. 3 (September 2020): 279-87. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.694829.
EndNote Arslan Ö, Sevim A, Güler D, Saner G (September 1, 2020) İzmir İlinde Tüketicilerin Çiğ Süt Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 51 3 279–287.
IEEE Ö. Arslan, A. Sevim, D. Güler, and G. Saner, “İzmir İlinde Tüketicilerin Çiğ Süt Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi”, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, vol. 51, no. 3, pp. 279–287, 2020, doi: 10.17097/ataunizfd.694829.
ISNAD Arslan, Özlem et al. “İzmir İlinde Tüketicilerin Çiğ Süt Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi”. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 51/3 (September 2020), 279-287. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.694829.
JAMA Arslan Ö, Sevim A, Güler D, Saner G. İzmir İlinde Tüketicilerin Çiğ Süt Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2020;51:279–287.
MLA Arslan, Özlem et al. “İzmir İlinde Tüketicilerin Çiğ Süt Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi”. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, vol. 51, no. 3, 2020, pp. 279-87, doi:10.17097/ataunizfd.694829.
Vancouver Arslan Ö, Sevim A, Güler D, Saner G. İzmir İlinde Tüketicilerin Çiğ Süt Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2020;51(3):279-87.

Articles published in this journal are published under the Creative Commons International License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). This allows the work to be copied and distributed in any medium or format provided that the original article is appropriately cited. However, the articles work cannot be used for commercial purposes.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/