Cumhuriyetin
ilan edildiği 1923’ten 1938’e kadar olan
dönemde Türkiye’de Denizyolları politikası ile bu politikanın ekonomiye olan
yansımaları makalenin konusunu teşkil etmektedir. Çalışma, Atatürk
Dönemi’nde denizyolları faaliyetleri (1923-1938) ile sınırlandırılarak tek
dönem dâhilinde ele alınmıştır. Bu dönemde denizyolları politikasının ekonomiye
olan yansımaları sayısal veriler ışığında değerlendirilmiştir. Çalışmanın
kaynak materyalini, Başkanlık Cumhuriyet Arşivi Belgeleri, resmi yayınlardan;
Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Zabıt Ceridesi, kanunlar ve tutanak dergileri,
Türkiye Cumhuriyeti Resmi Gazetesi, istatistik yıllıkları ve dönemin süreli
yayınları arasında bulunan dergilerin makaleleri oluşturmaktadır. Konu
incelenirken, dünyadaki denizyolları alanında yaşanan gelişmeler göz önüne getirilerek
gerekli değerlendirilmeler yapılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuç şudur:
Atatürk Dönemi’nin başlangıcında bir yandan denizyolları ile ilgili yasal
boşluğu doldurmak amacıyla kanuni düzenlemelere gidilirken öbür yandan, 19
Nisan 1926 tarih ve 815 sayılı Yasanın kabul edilmesiyle kabotaj hakkı Türk sancağı
taşıyan gemilere geçmiştir. Akabinde de yük ve yolcu taşıyan gemilerin sayı ve
tonajlarını artırmak için başta Almanya olmak üzere yabancı ülkelere gemi
siparişinde bulunulmuştur. Dahası 27 Aralık 1937’de Denizbank’ın kuruluşu ve
bütün denizcilik faaliyetlerinin bu bankanın uhdesine verilmesiyle gemi sayı ve
tonajları ile taşınan yolcu ve eşya miktarlarında artış yapılıp denizyolları
alanında gelişme temin edilmesiyle milli ekonomiye katkılar sağlanmıştır.
This
study addressed the Atatürk-Era Turkish maritime policy and analyzed its
repercussions on national economy between 1923 (foundation of the Turkish
Republic) and 1938 in the light of numerical data. Data were collected from the
Presidency Republican Archive Documents, official publications, Memorandum
Diary of the Grand National Assembly of Turkey, laws and minute books, Official
Gazette of the Republic of Turkey, annual statistics and articles in
periodicals of the era. While examining the subject, the study also took global
developments in the maritime sector into consideration. The results are as
follows: At the beginning of the Atatürk Era, legal regulations were introduced
to fill the legal gap in maritime law, and the right of cabotage was granted to
ships carrying the Turkish flag with the adoption of Law No. 815 (dated April
19, 1926). Afterwards, ship orders were placed in foreign countries, especially
in Germany, to increase the number and tonnages of vessels carrying cargo and
passengers. Furthermore, Denizbank was established on 27 December 1937 and
tasked with all maritime operations. This decision resulted in an increase in
the number and tonnages of ships and, thus, an increase in the carriage of
passengers and goods. These maritime developments contributed to the national
economy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала