Research Article
BibTex RIS Cite

Eğitim Yöneticilerinin Toksik Liderlik Davranışlarının Öğretmen Algılarına Göre İncelenmesi

Year 2023, Volume: 10 Issue: 3, 687 - 698, 25.08.2023

Abstract

Bu çalışmanın amacı eğitim yöneticilerinin toksik liderlik davranışlarının öğretmen algılarına göre belirlemektir. Araştırmanın evreni 2021-2022 eğitim öğretim yılında Diyarbakır’da görev yapan 3456 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 310 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Çelebi ve diğ. (2015) tarafından geliştirilmiş olan “Toksik Liderlik Ölçeği” ile “Kişisel Bilgi Formu” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul yöneticilerinin toksik liderlik davranışlarına sahip olma düzeylerinin öğretmenlerin cinsiyetlerine, kıdemlerine ve öğrenim durumlarına göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

References

  • Avcı, U. ve Topaloğlu, C. (2009). Hiyerarşik Kademelere Göre Liderlik Davranışlarını Algılama Farklılıkları: Otel Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2009 (1), 1-20. Buluç, B. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 57 (57), 5-34 .
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd edition). SAGE Publication.
  • Çelebi, N., Güner, H. ve Yıldız, V. (2015). Toksik liderlik ölçeğinin geliştirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 249–268
  • Çelik, V. (2011). Eğitimsel liderlik. Pegem A.
  • Çetinkaya, H. (2017). Okul yöneticilerinin toksik (zehirli) liderlik davranışları ile öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
Year 2023, Volume: 10 Issue: 3, 687 - 698, 25.08.2023

Abstract

References

  • Avcı, U. ve Topaloğlu, C. (2009). Hiyerarşik Kademelere Göre Liderlik Davranışlarını Algılama Farklılıkları: Otel Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2009 (1), 1-20. Buluç, B. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 57 (57), 5-34 .
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd edition). SAGE Publication.
  • Çelebi, N., Güner, H. ve Yıldız, V. (2015). Toksik liderlik ölçeğinin geliştirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 249–268
  • Çelik, V. (2011). Eğitimsel liderlik. Pegem A.
  • Çetinkaya, H. (2017). Okul yöneticilerinin toksik (zehirli) liderlik davranışları ile öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Süleyman Eliveren 0009-0004-6655-2630

Yekta Toker 0009-0003-6381-305X

Celal Duman 0000-0002-0054-1697

Zeliha Özgün 0009-0006-0495-4882

Mehmet Çiftçi 0009-0000-4815-0110

Ümit Kaçmaz 0009-0002-2418-8522

Early Pub Date July 7, 2023
Publication Date August 25, 2023
Acceptance Date July 7, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Eliveren, S., Toker, Y., Duman, C., Özgün, Z., et al. (2023). Eğitim Yöneticilerinin Toksik Liderlik Davranışlarının Öğretmen Algılarına Göre İncelenmesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 10(3), 687-698.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC