Çalışmanın ana eksenini Osmanlı yükseköğreniminin temelini oluşturan Dârulfünûn’un kuruluşu, işleyişi ve ardından modernleşmenin kaçınılmaz bir sonucu olarak nitelendirebileceğimiz 1933 Üniversite Reform çalışmaları oluşturmaktadır. Özellikle, Osmanlı Devleti’nin son döneminden başlamak üzere, toplumda örgün eğitim faaliyetlerinin merkezini tesis eden Dârulfünûn, tarihsel olarak yükseköğrenim çalışmalarının ateşleyicisidir. Şöyle ki eğitim çalışmalarının bir kopuş değil, tersine süreklilik arz eden topyekûn bir serüven olduğunu düşünürsek 1933 üniversite reformunu da Dârulfünûn’dan bağımsız düşünmemiz imkânsız görünmektedir. Çalışmanın temel amacı; İstanbul Üniversitesi’nin bu zaman diliminde; yapısal ve akademik açıdan yaşadığı gelişmeleri anlamak ve bu gelişmelerin üniversitenin bilimsel ve eğitimsel alanlardaki konumuna etkisini değerlendirmektir. Bu dönemde öne çıkan Alman bilim insanlarının; özellikle tıp, fen, edebiyat ve hukuk fakültelerinde kurulan enstitülerdeki çalışmaları ve bu enstitülerdeki yabancı bilim adamlarının katkıları incelenmiştir. Ayrıca makalede üniversitenin bu dönemdeki reformları, ders kitaplarının çeşitliliği ve kalitesi üzerindeki etkileri, bilimsel terimlerin Türkçeleştirilmesi ve bilimsel kaynakların zenginleştirilmesi gibi konular ele alınmıştır. Dârulfünûn’un tarihsel yapısı ile şekillenecek olan çalışma, Türkiye Cumhuriyeti kurulduktan sonra yükseköğrenim reformunun ana mekanizmasını oluşturan 1933 üniversite reformunun irdelenmesi ile son bulacaktır. Böylece geleneksel eğitim kurumlarının modernleşme ile birlikte değişim ve dönüşümü ortaya çıkarılmış olacaktır. Çalışma esnasında; Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, TBMM Zabıt Cerideleri, Resmi Gazete, Süreli Yayınlar ve telif eserlerden yararlanılmıştır.
The main axis of the study is the establishment and functioning of Dârulfünûn, which constituted the basis of Ottoman higher education, and the University Reform of 1933, which can be described as an inevitable result of modernisation. In particular, starting from the last period of the Ottoman Empire, Dârulfünûn, which established the centre of formal education activities in the society, is historically the igniter of higher education studies. In other words, if we consider that educational studies are not a rupture, but on the contrary, a total adventure with continuity, it seems impossible to think of the 1933 university reform independently from Dârulfünûn. The main purpose of this study is to understand the structural and academic developments of Istanbul University in this period and to evaluate the impact of these developments on the scientific and educational position of the university. The work of prominent German scientists in this period, especially in the institutes established in the faculties of medicine, science, literature and law, and the contributions of foreign scientists in these institutes are analysed. In addition, the article discusses the reforms of the university in this period, their impact on the diversity and quality of textbooks, the Turkishisation of scientific terms and the enrichment of scientific resources. The study, which will be shaped by the historical structure of Dârulfünûn, will end with an examination of the 1933 university reform, which constituted the main mechanism of higher education reform after the establishment of the Republic of Turkey. Thus, the change and transformation of traditional educational institutions with modernisation will be revealed. During the study; Prime Ministry Republican Archives, Minutes of the Grand National Assembly of Turkey, Official Gazette, Periodicals and copyrighted works were used.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Modern Ottoman History |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 11, 2024 |
Publication Date | September 22, 2024 |
Submission Date | June 3, 2024 |
Acceptance Date | September 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 4 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала