In this research, it is aimed to determine the opinions of the students about the bussed education system and to reveal the problems experienced in order to make this system more applicable. In the research, qualitative research method and case study design were preferred to reveal the details of the problems. The research was carried out in Dulkadiroğlu district of Kahramanmaraş province. A total of 70 people, 38 girls and 32 boys, participated in the research. The students were divided into 10 groups of 7 and group interviews were conducted and their opinions were taken. By taking the opinions of the students participating in the study, it was researched how they could have a better education opportunity. The students who participated in the study stated that they were happy with the bussed education and it was concluded that they got to school thanks to the bussed education. It has been seen that it is necessary to draw attention to the problems encountered due to the gender difference. It was concluded that female students were affected more emotionally. They stated that the students were protected from the dangers on the road thanks to bussed education, they did not walk on the road, they felt lucky compared to their other friends because they did not get cold or wet. Looking at the problems of the students, it was determined that they missed the bus, not being able to participate in the activities at the school, and problems they experienced with the bus drivers
Bu araştırmada taşımalı eğitim sistemiyle ilgili öğrencilerin görüşlerini saptayarak bu sistemin daha uygulanabilir olması için yaşanılan sorunları ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada problemlerin detaylarını ortaya koymak için nitel araştırma yöntemi ve durum çalışması (case study) deseni tercih edilmiştir. Araştırma Kahramanmaraş ili Dulkadiroğlu ilçesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya ortaokul öğrencilerinde 38 kız 32 erkek olmak üzere toplam 70 kişi katılmıştır. Öğrenciler 7 kişilik 10 gruba ayrılarak grup görüşmesi yapılmış ve görüşleri alınmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin görüşleri alınarak nasıl daha iyi bir eğitim imkânına kavuşacakları araştırılmıştır. Çalışmaya katılan öğrenciler taşımalı eğitimden mutlu olduklarını belirterek taşımalı eğitim sayesinde okula kavuştukları görüşüne varılmıştır. Cinsiyet farkından dolayı karşılaşılan problemlere ayrıca dikkat çekmek gerektiği görülmüştür. Kız öğrencilerin duygusal olarak daha fazla etkilendiği sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin taşımalı eğitim sayesinde yoldaki tehlikelerden korunduklarını, yol yürümediklerini, üşüyüp, ıslanmadıkları için diğer arkadaşlarına göre kendilerini şanslı hissettiklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin sorunlarına bakıldığında servisi kaçırma, okuldaki etkinliklere katılamama ve servis şoförleriyle yaşadıkları sorunlar olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | October 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 12 |