Determining the political skill (PS) levels of the employees, how these skills can be benefited at the maximum level and its role in the career success (CS) of the employees are among the important issues in terms of tourism enterprises. In addition, the role of hotel managers' relationships with employees in motivating employees and in CS are issues that should be evaluated in terms of the effectiveness and efficiency of hotel businesses. In this direction, it is aimed to determine whether the leader-member interaction (LMX) mediates the relationship between the PS and CS of the employees in the research. The research was conducted in hotels in Istanbul, and a questionnaire was utilized as data collection tool. The research model was tested with the Process macro software, and the effect of the mediator variable was measured by the bootstrap method. According to the results of the research, it was determined that LMX mediated the relationship between PS and CS. Furthermore, implications were made in line with the research results. Accordingly, it is seen that it is crucial for employees to develop their abilities since PS has a more significant impact on CS than LMX. Therefore, employees developing other skills directly related to PS, such as communication, social intelligence, influencing people, or other skills such as negotiation, taking responsibility, and problem-solving in times of crisis, will pave the way for them to achieve high CS.
İşgörenlerin politik beceri (PB) düzeylerinin tespiti, bu becerilerden azami düzeyde nasıl yararlanılabileceği ve işgörenlerin kariyer başarısındaki (KB) rolü, turizm işletmeleri açısından önemli konular arasındadır. Ayrıca otel yöneticilerinin işgörenlerle olan ilişkilerinin işgörenlerin motive edilmesindeki ve KB’deki rolü de otel işletmelerinin etkinliği ve verimliliği açısından değerlendirilmesi gereken konulardır. Bu doğrultuda araştırmada, işgörenlerin PB’leri ile KB’leri arasındaki ilişkiye lider-üye etkileşiminin (LÜE) aracılık edip etmediğinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, İstanbul’daki otel işletmelerinde yürütülmüş ve veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Araştırma modeli, Process makro yazılımı ile test edilmiş, aracı değişkenin etkisi ön yükleme metodu ile ölçülmüştür. Sonuçlar, PB ile KB arasındaki ilişkiye LÜE’nin aracılık ettiğini göstermiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre bazı önerilerde bulunulmuştur. Bu doğrultuda, KB üzerinde PB’nin, LÜE’ye kıyasla daha büyük bir etkiye sahip olması nedeniyle çalışanların kişisel yeteneklerini geliştirmeleri daha önemli görülmüştür. Bu nedenle çalışanların; iletişim, sosyal zekâ, insanları etkileme gibi doğrudan PB ile ilgili veya müzakere, sorumluluk alabilme, kriz anında sorun çözebilme gibi diğer yeteneklerini geliştirmeleri, yüksek KB elde edebilmelerinin önünü açacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 22, 2022 |
Publication Date | February 28, 2023 |
Submission Date | September 14, 2022 |
Acceptance Date | December 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |