Research Article
BibTex RIS Cite

Farklı soru türlerinin güçlük ve ayırt edicilik düzeylerinin incelenmesi

Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 112 - 122, 31.01.2018

Abstract

Açık ve uzaktan öğrenme sistemlerinde çoktan seçmeli soruların çeşitli türleri sınavlarda kullanılmaktadır. Bunlar geleneksel çoktan seçmeli, öncüllü, boşluk doldurma türü ve eşleştirme türü sorulardır. Bu soruların herhangi birisinin daha zor ya da kolay olup olmadığını belirlemek önemlidir. Ayrıca bu soru tiplerinden birinin daha ayırt edici olduğunu belirlemek de sınav geçerliliği açısından önemlidir. Bu çalışmada güçlük ve ayırt ediciliklerin soru türüne göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Anadolu Üniversitesi Açıköğretim sınavlarının 2017-2018 güz döneminde dönem sonu sınavında kullanılmış olan 9296 soruda geleneksel çoktan seçmeli, öncüllü, boşluk doldurma ve eşleştirme türü soruların güçlük ve ayırt edicilikleri birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Boşluk doldurma sorularının diğer sorulara göre daha kolay ve daha ayırt edici olduğu bulunmuştur.

References

  • AL-Smadi, M.; Guetl, C.; Holzinger, A.; Wesiak, G. (2012). Assessment for/as learning: Integrated automatic assessment in complex learning for self-directed learning, in Proceedings of the 2012 Sixth International Conference on Complex, Intelligent, and Software Intensive Systems, (CISIS 2012), Jul 4-6 2012, pp. 929-934. Palermo, Italy: IEEE Computer Society. Astin A.W.; Banta, T.W.; Cross, K.P.; El-Khawas, E.; Ewell, P.T.; Hutchings, P.; Marchese, T.J.; McClenney, K.M.; Mentkowski, M.; Miller, M.A.; Moran, E.T. ve Wright, B.D. (1996). 9 principles of good practice for assessing student learning. AAHE Assessment Forum, July 25, 1996. http://www.aahe.org/principl.htm Grover, K.T. (2009). Student assessment: An exploratory mixed methods study of teachers’ perceptions and resulting practices. Yayınlanmamış Doktora Tezi. St Charles, MO: Lindenwood University. Haladyna, T.M. (2004). Developing and validating multiple-choice test items. (3 ed.) Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Huba, M. E. ve Freed, J.E. (2000). Learner-centered assessment on college campuses: Shifting the focus from teaching to learning. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon. Karadağ, N. (2014). Açık ve Uzaktan Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme: Mega Üniversitelerdeki Uygulamalar. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir. Karadağ, N., Akyıldız, M., Kumtepe, A. T. ve Akgün, H. R. (2017). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi soru yazarlarının ölçme ve değerlendirme seminerlerine ilişkin görüşleri. AUAd, 3(3), 9-46. Koçdar, S.; Karadağ, N.; Şahin, M.D.; Karadeniz, A. (2017). Uzaktan eğitimde çoktan seçmeli soruların güçlük ve ayırt edicilik değerlerinin soru türlerine göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 168-184. Popham, W. J. (2001). The truth about testing: An educator’s call to action. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Tekin, H. (1994). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 112 - 122, 31.01.2018

Abstract

References

  • AL-Smadi, M.; Guetl, C.; Holzinger, A.; Wesiak, G. (2012). Assessment for/as learning: Integrated automatic assessment in complex learning for self-directed learning, in Proceedings of the 2012 Sixth International Conference on Complex, Intelligent, and Software Intensive Systems, (CISIS 2012), Jul 4-6 2012, pp. 929-934. Palermo, Italy: IEEE Computer Society. Astin A.W.; Banta, T.W.; Cross, K.P.; El-Khawas, E.; Ewell, P.T.; Hutchings, P.; Marchese, T.J.; McClenney, K.M.; Mentkowski, M.; Miller, M.A.; Moran, E.T. ve Wright, B.D. (1996). 9 principles of good practice for assessing student learning. AAHE Assessment Forum, July 25, 1996. http://www.aahe.org/principl.htm Grover, K.T. (2009). Student assessment: An exploratory mixed methods study of teachers’ perceptions and resulting practices. Yayınlanmamış Doktora Tezi. St Charles, MO: Lindenwood University. Haladyna, T.M. (2004). Developing and validating multiple-choice test items. (3 ed.) Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Huba, M. E. ve Freed, J.E. (2000). Learner-centered assessment on college campuses: Shifting the focus from teaching to learning. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon. Karadağ, N. (2014). Açık ve Uzaktan Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme: Mega Üniversitelerdeki Uygulamalar. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir. Karadağ, N., Akyıldız, M., Kumtepe, A. T. ve Akgün, H. R. (2017). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi soru yazarlarının ölçme ve değerlendirme seminerlerine ilişkin görüşleri. AUAd, 3(3), 9-46. Koçdar, S.; Karadağ, N.; Şahin, M.D.; Karadeniz, A. (2017). Uzaktan eğitimde çoktan seçmeli soruların güçlük ve ayırt edicilik değerlerinin soru türlerine göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 168-184. Popham, W. J. (2001). The truth about testing: An educator’s call to action. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Tekin, H. (1994). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Akyıldız

Nejdet Karadağ This is me

Publication Date January 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Akyıldız, M., & Karadağ, N. (2018). Farklı soru türlerinin güçlük ve ayırt edicilik düzeylerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 112-122.