Farklı soru türlerinin güçlük ve ayırt edicilik düzeylerinin incelenmesi
Year 2018,
Volume: 4 Issue: 1, 112 - 122, 31.01.2018
Murat Akyıldız
,
Nejdet Karadağ
Abstract
Açık ve uzaktan öğrenme sistemlerinde çoktan seçmeli soruların çeşitli türleri sınavlarda kullanılmaktadır. Bunlar geleneksel çoktan seçmeli, öncüllü, boşluk doldurma türü ve eşleştirme türü sorulardır. Bu soruların herhangi birisinin daha zor ya da kolay olup olmadığını belirlemek önemlidir. Ayrıca bu soru tiplerinden birinin daha ayırt edici olduğunu belirlemek de sınav geçerliliği açısından önemlidir. Bu çalışmada güçlük ve ayırt ediciliklerin soru türüne göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Anadolu Üniversitesi Açıköğretim sınavlarının 2017-2018 güz döneminde dönem sonu sınavında kullanılmış olan 9296 soruda geleneksel çoktan seçmeli, öncüllü, boşluk doldurma ve eşleştirme türü soruların güçlük ve ayırt edicilikleri birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Boşluk doldurma sorularının diğer sorulara göre daha kolay ve daha ayırt edici olduğu bulunmuştur.
References
- AL-Smadi, M.; Guetl, C.; Holzinger, A.; Wesiak, G. (2012). Assessment for/as learning:
Integrated automatic assessment in complex learning for self-directed learning, in
Proceedings of the 2012 Sixth International Conference on Complex, Intelligent, and
Software Intensive Systems, (CISIS 2012), Jul 4-6 2012, pp. 929-934. Palermo, Italy:
IEEE Computer Society.
Astin A.W.; Banta, T.W.; Cross, K.P.; El-Khawas, E.; Ewell, P.T.; Hutchings, P.; Marchese,
T.J.; McClenney, K.M.; Mentkowski, M.; Miller, M.A.; Moran, E.T. ve Wright, B.D.
(1996). 9 principles of good practice for assessing student learning. AAHE Assessment
Forum, July 25, 1996. http://www.aahe.org/principl.htm
Grover, K.T. (2009). Student assessment: An exploratory mixed methods study of teachers’
perceptions and resulting practices. Yayınlanmamış Doktora Tezi. St Charles, MO:
Lindenwood University.
Haladyna, T.M. (2004). Developing and validating multiple-choice test items. (3 ed.) Mahwah,
NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Huba, M. E. ve Freed, J.E. (2000). Learner-centered assessment on college campuses: Shifting
the focus from teaching to learning. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
Karadağ, N. (2014). Açık ve Uzaktan Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme: Mega
Üniversitelerdeki Uygulamalar. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
Karadağ, N., Akyıldız, M., Kumtepe, A. T. ve Akgün, H. R. (2017). Anadolu Üniversitesi
Açıköğretim Sistemi soru yazarlarının ölçme ve değerlendirme seminerlerine ilişkin
görüşleri. AUAd, 3(3), 9-46.
Koçdar, S.; Karadağ, N.; Şahin, M.D.; Karadeniz, A. (2017). Uzaktan eğitimde çoktan seçmeli
soruların güçlük ve ayırt edicilik değerlerinin soru türlerine göre incelenmesi. Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 168-184.
Popham, W. J. (2001). The truth about testing: An educator’s call to action. Alexandria, VA:
Association for Supervision and Curriculum Development.
Tekin, H. (1994). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
Year 2018,
Volume: 4 Issue: 1, 112 - 122, 31.01.2018
Murat Akyıldız
,
Nejdet Karadağ
References
- AL-Smadi, M.; Guetl, C.; Holzinger, A.; Wesiak, G. (2012). Assessment for/as learning:
Integrated automatic assessment in complex learning for self-directed learning, in
Proceedings of the 2012 Sixth International Conference on Complex, Intelligent, and
Software Intensive Systems, (CISIS 2012), Jul 4-6 2012, pp. 929-934. Palermo, Italy:
IEEE Computer Society.
Astin A.W.; Banta, T.W.; Cross, K.P.; El-Khawas, E.; Ewell, P.T.; Hutchings, P.; Marchese,
T.J.; McClenney, K.M.; Mentkowski, M.; Miller, M.A.; Moran, E.T. ve Wright, B.D.
(1996). 9 principles of good practice for assessing student learning. AAHE Assessment
Forum, July 25, 1996. http://www.aahe.org/principl.htm
Grover, K.T. (2009). Student assessment: An exploratory mixed methods study of teachers’
perceptions and resulting practices. Yayınlanmamış Doktora Tezi. St Charles, MO:
Lindenwood University.
Haladyna, T.M. (2004). Developing and validating multiple-choice test items. (3 ed.) Mahwah,
NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Huba, M. E. ve Freed, J.E. (2000). Learner-centered assessment on college campuses: Shifting
the focus from teaching to learning. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
Karadağ, N. (2014). Açık ve Uzaktan Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme: Mega
Üniversitelerdeki Uygulamalar. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
Karadağ, N., Akyıldız, M., Kumtepe, A. T. ve Akgün, H. R. (2017). Anadolu Üniversitesi
Açıköğretim Sistemi soru yazarlarının ölçme ve değerlendirme seminerlerine ilişkin
görüşleri. AUAd, 3(3), 9-46.
Koçdar, S.; Karadağ, N.; Şahin, M.D.; Karadeniz, A. (2017). Uzaktan eğitimde çoktan seçmeli
soruların güçlük ve ayırt edicilik değerlerinin soru türlerine göre incelenmesi. Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 168-184.
Popham, W. J. (2001). The truth about testing: An educator’s call to action. Alexandria, VA:
Association for Supervision and Curriculum Development.
Tekin, H. (1994). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.